صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و هشت - ۱۸ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و هشت - ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

عزت و شرف میهن و دین ما در گرو همین مبارزات است
وحید خضاب شاعر و مترجم به جنگ حماس و فلسطین اشاره کرده و با انتشار استوری از بیانات امام خمینی(ره) «جنگ جنگ است و عزت و شرف میهن و دین ما در گرو همین مبارزات است» در این باره نوشته:«چرا فلسطینی‌ها دست به حمله زدند؟ به هزاران دلیل. یکی، همین کودکانی که بی‌گناه، هنوز گرمای محبت پدر و مادر را نچشیده، داغی بر دل پدر و مادر می‌شوند. شهادت محمد تمیمی دوساله برای هزاران سال پیش نیست، برای خرداد همین امسال است.»

 

اسرائیل در بن‌بست «هیچ» گرفتار آمده
محمدرضا کائینی هم با انتشار تصاویری از جنگ اسرائیل و فلسطین در این زمینه نوشته: برخی وقایع در آمَد و بودِ خویش، آشکارا تابلوی دگرگونی‌اند و گاه صاحبان قلم، سخت بتوانند در توضیح بیشترشان بنویسند.
معمایی می‌نمایند حل‌شده، یا نامه‌ای گشوده، که همه می‌توانند در وصف آن بگویند. حتی عده‌ای می‌مانند که در این فقره، چگونه‌ می‌توان تکراری نگفت؟ این اما، تنها یک سوی ماجراست. از طرف دیگر، چنین پیشامدهایی بس مهیب و مقهورکننده سَر می‌رسند. به نوعی بر سر مناسبات و ساختارهای باسمه‌ای اما تحمیلی هوار می‌شوند، که انسان را به فریاد کردن خود می‌کشانند!
هفتاد و هفت سال گذشت، قدری هم دیر شد، اما نهایتاً در روزی که سپری گشت، مردمِ باریکه‌ای(که دیگر باریک نیست و در گستره عظیم یک شب و روز، رو به فربهی نهاد و تقریباً به مرزهای کرانه باختری رسید)، تاریخ فلسطین را دوباره آغازیدند و بر گذشته مُهر تمام نهادند! مردمی که تا چند سال پیش، جز دست به سنگ بردن نمی‌دانستند و بقای خود را تنها با استقبال از بمب و موشک اسرائیلی تصویر می‌کردند، بر قلب این موجود آدمخوار تیری زدند، که تا پایان حیات از آن خون خواهد چکید! آنان دیواری را فروریختند، که در پس آن نهانخانه موت و حیات صهیونیست‌ها و شیشه حیاتشان معلوم شد! اسرائیل، دیروز خاتمه خویش را به نظاره نشست و از این به بعد، تنها حیاتی نباتی خواهد داشت! این حکومت حتی اگر از گیجی مزمن نیز به درآید و اسب کشتار را زین کند، چه در پیش خواهد گرفت؟ ادامه سلاخی؟ سپس دیگر هیچ! بله، اسرائیل در بن‌بست «هیچ» گرفتار آمده و بهت‌زده در فنای ابدی فرو خواهد رفت! این اشارت را به جلال آل‌احمد تقدیم می‌کنم که شش دهه قبل، سوسیالیسم اسرائیلی را «خررنگ کنی» لقب داد و جمعی را بیدار کرد!

 

آفرین به این همت
عبدالحکیم بهار مروج کتابخوانی با انتشار استوری درصفحه اینستاگرامش از تلاش یک فعال فرهنگی در راه‌اندازی کتابخانه‌ای در یکی از مناطق دور کشور نوشته: «امروز عصر با نوشین شعبانی عزیز نویسنده کودکان و نوجوانان رفتیم دیدن بچه‌های کتابخانه پلان؛ کتابخانه‌ای که با تلاش و دغدغه سمیه میهن خواه و‌ الله بخش جدگال یکی از کتابخانه‌های پویا و پرجنب و جوش منطقه دشتیاری است، آفرین به این همت.»

 

برگزاری یک جایزه ادبی
 اسماعیل امینی نویسنده ایرانی در صفحه اینستاگرامش از فراخوان چهارمین دوره جایزه ملی حسین جلال‌پور (جایزه مستقل غزل) خبر داده است که دی‌ماه 1402 در بندرگناوه برگزار می‌شود. طبق این فراخوان، دبیرخانه جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور اعلام کرده از غزلسرایان، پژوهشگران و ناشران محترم دعوت می‌کند در صورت تمایل، آثار خود را به دبیرخانه این جایزه ملی ارسال نمایند.

جستجو
آرشیو تاریخی