صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و هشت - ۱۸ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و هشت - ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

آن سوی خبر

تولید واکسن برای مقابله با عفونت‌های بیمارستانی

محققان واکسنی ابداع کرده‌اند که با تزریق آن در بدو ورود بیمار به بیمارستان، می‌تواند با فعال‌سازی شاخه‌ای از سیستم ایمنی بدن از ابتلای وی به طیفی از باکتری‌ها و قارچ‌های مقاوم به دارو جلوگیری کند.
به گزارش مهر، بیشتر واکسن‌ها با تحریک سیستم ایمنی انطباق‌پذیر برای تولید آنتی‌بادی‌هایی کار می‌کنند که یک پاتوژن خاص را هدف می‌گیرد اما واکسن نوین به شیوه‌ای متفاوت عمل می‌کند. این واکسن به جای ارتقای تولید سلول‌های ایمنی «ماکروفاژ»، سیستم ایمنی ذاتی را فعال می‌کند. سیستم ایمنی ذاتی در تمام بافت‌های بدن وجود دارند و مهاجمان خارجی مانند باکتری و قارچ را ردیابی می‌کنند و از بین می‌برند. به این ترتیب واکسن به جای یک هدف، طیف وسیع‌تری از عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برد.
یک دوز از این واکسن ۲۴ ساعت پس از تزریق فعال می‌شود و تا ۲۸ روز در بدن کارآمد است. پس از این مدت دوز دوم باید تزریق شود تا کارآمدی آن دوباره تقویت شود.

موشک اروپایی
 ۱۲ ماهواره را به مدار زمین برد
یک موشک وگا در نخستین مأموریت خود در سال‌جاری میلادی ۱۲ ماهواره را به مدار زمین برد.
این موشک که به شرکت فرانسوی آریان اسپیس تعلق دارد در ساعت ۱:۳۶ دقیقه بامداد به وقت گرینویچ از بندر فضایی اروپا در گینه فرانسه به فضا پرتاب شد.۱۲ ماهواره حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه پس از پرتاب در مدار پایین زمین آزاد شدند.موشک ۳۰ متری وگا برای ارسال محموله‌های کوچک به فضا طراحی شده و می‌تواند تا ۱۵۰۰ کیلوگرم بار را به ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری زمین ببرد.یکی از محموله‌های این موشک یک ماهواره ۴۱۷ کیلوگرمی‌تصویربرداری از زمین است که توسط دولت تایلند استفاده می‌شود. محموله دوم، ماهواره۲۴۱ کیلوگرمی‌مجهز به سیستم جهانی ناوبری ماهواره‌ای است که توسط آژانس فضایی تایوان توسعه یافته است و سیگنال‌هایی را جمع‌آوری می‌کند که از سطح دریا می‌آیند و به محاسبه میدان باد بر فراز اقیانوس‌ها کمک می‌کنند.

افزایش مدت به‌روزرسانی‌
گوشی‌های سامسونگ
پس از وعده گوگل برای فراهم‌کردن هفت سال پشتیبانی نرم‌افزاری برای گوشی پیکسل ۸، اکنون سامسونگ قصد دارد مدت زمان به‌روزرسانی‌های گوشی‌های اندرویدی خود را افزایش دهد.
به گزارش ایسنا، سازندگان گوشی در سال‌های اخیر به بهبود پشتیبانی نرم‌افزاری برای گوشی‌های اندرویدی متمرکز بوده‌اند و سامسونگ که در میان بزرگ‌ترین سازندگان تلفن‌های هوشمند اندرویدی قرار دارد، از این موضوع مستثنی نبوده است. با این حال، فعلاً گوگل در به‌روزرسانی‌های رسمی‌نرم‌افزاری، به عنوان پرچمدار ظاهر شده است و با وعده‌اش برای فراهم کردن حداکثر هفت سال به‌روزرسانی‌ سیستم‌ عامل اندروید و وصله‌های امنیتی برای گوشی پیکسل ۸، همه را شگفت‌زده کرده است. ظاهراً این اتفاق، باعث شده است سامسونگ به افزایش مدت زمان فراهم کردن پشتیبانی برای گوشی‌های خود، علاقه نشان دهد.هدف سامسونگ، افزایش مدت زمان پشتیبانی رسمی‌از گوشی‌های خود است تا با رقابت قدرتمند گوگل، برابری کند. شیائومی‌و سایر سازندگان گوشی هم این هدف را در اولویت قرار داده‌اند.در حال حاضر، سامسونگ و شیائومی‌تا پنج سال به‌روزرسانی امنیتی و تا چهار سال به‌روزرسانی سیستم عامل اندروید را ارائه می‌کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی