صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

بایدن و ترامپ؛ نمادهای زوال امریکا

مدت‌هاست ناظران و تحلیلگران امریکایی انتقادات شدیدی را درباره «دونالد ترامپ» و«جو بایدن» مطرح کرده و از آنها خواسته‌اند که صحنه قدرت سیاسی در امریکا را ترک کنند و دیگر برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 امریکا نامزد نشوند. آنها حضور این دو فرد به عنوان نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری 2024 امریکا را بن‌بستی بزرگ برای امریکا و نوعی عقبگرد برای این کشور توصیف کرده‌اند.
نشریه «اسپکتیتور» در گزارشی به طور خاص با توجه به سالخورده بودن و چالش‌های سلامتِ فیزیکی و ذهنی که بایدن و ترامپ با آنها روبه‌رو هستند، این دو فرد را گزینه‌های نامطلوبی برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا ارزیابی کرده است. به گزارش این رسانه از یک سو، بایدن با رفتارهای عجیب و غریب خود در مجامع عمومی و یا دست دادن و صحبت کردن با افراد خیالی و خوابیدن در نشست‌های مهم و از سوی دیگر، ترامپ با سیلی از رسوایی‌های اخلاقی و اقدام علیه منافع ملی امریکا و تحریک به شورش در این کشور، نشان داده‌اند که گزینه‌های مطلوبی برای ریاست جمهوری امریکا نیستند و مهم‌تر از همه اینکه تصویر بین‌ا‌‌لمللی امریکا را که همواره سعی داشته خود را به عنوان کشوری قدرتمند در عرصه بین‌المللی نشان دهد نیز به کشوری در حال سقوط تبدیل کرده‌اند. به بیان ساده‌تر، خودِ بایدن و ترامپ، به نمادهای زوال و نابودی امریکا تبدیل شده‌اند و اینکه آنها همچنان در قدرت بمانند، صرفاً ابعاد این تراژدی را برای امریکا و امریکایی‌ها عمیق‌تر خواهند کرد.
یکی دیگر از استدلال‌هایی که ناظران و تحلیلگران مختلف با استناد به آن از ضرورت کناره‌گیری بایدن-ترامپ از گردونه رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 امریکا سخن می‌گویند، مواجهه هر دو نفر با چالش سلامتیشان است. هم بایدن و هم ترامپ افرادی سالخورده هستند و برخی به طور خاص به این مسأله اشاره دارند که امکان دارد این افراد در دوره ریاست جمهوری خود فوت شوند و رأی دادن فعلی به آنها، عملاً نوعی رأی‌دادن ضمنی به معاونانشان خواهد بود.معادله‌ای که عملاً نوعی چالش ذهنی را برای رأی‌دهندگان امریکایی ایجاد می‌کند و البته که آینده معادلات سیاسی در امریکا را نیز با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌سازد. در نهایت باید گفت که ناظران و تحلیلگران مختلف به این مسأله نیز اشاره می‌کنند که هم بایدن و هم ترامپ به عنوان دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 امریکا، بیش از آنکه منافع مردم امریکا را در جریان انتخابات این کشور مد نظر داشته باشند، صرفاً معطوف به منافع حزبی و انجام تسویه حساب‌های شخصی با یکدیگر هستند. معادله‌ای که سبب می‌شود تا مردم امریکا در قالب انتخابات آتی این کشور بزرگترین قربانیان باشند. از این رو، در انتخاباتی که سیاست بازی‌های بایدن-ترامپ و یا احزاب دموکرات و جمهوریخواه، بر منافع ملی امریکا می‌چربد، نباید از حرکت رو به جلوی امریکا سخن گفت و البته که رخ دادن پسرفت برای این کشور نیز می‌تواند ایجاد کننده چالش‌های به مراتب گسترده‌تری باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی