این تازه شروع ماجرا ست

جاناتان پینکاف
مدیر بخش مطالعات امنیتی شورای آتلانتیک


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قول داده است که حملات روز شنبه رزمندگان فلسطینی را پاسخ گوید اما او هنوز ظرفیت واقعی طرف مقابل را درک نکرده و نمی‌داند که این اصلاً شبیه به تقابل‌های قبلی دو طرف نیست و ابعاد آن چنان وسیع است که برای ابد در تاریخ ثبت خواهد شد. فقط تعداد موشک‌های شلیک شده توسط فلسطینی‌ها مطرح نیست بلکه مهم‌تر از آن، وسعت عملیاتی است که با هدایت حماس چه از زمین و دریا و چه در هوا در سطح اسرائیل به اجرا درآمد و دولت و مردم اسرائیل را شوکه کرد و در وحشت فرو برد.
 قصور بزرگ اسرائیلی‌ها در پیش‌بینی این رویداد شکستی سنگین برای آنها بود و آنها که همواره مدعی داشتن یک سیستم اطلاعاتی- امنیتی کارآمد بودند، با این رویداد دست‌شان رو و خلأ‌های امنیتی‌شان عیان شد. آنها حتی نمی‌توانند به یک روند بازیابی دل ببندند زیرا به نظر می‌رسد این فقط شروع جنگی باشد که به آرامی و سرعت جمع نخواهد شد بلکه ابعادش بتدریج بیشتر شده و واقعیت‌های آن هر روز فزون‌تر چهره نشان خواهد داد.
اسرائیلی‌ها که در گذشته به خاطر حملات غافلگیرکننده‌شان در جنوب لبنان مدعی داشتن ابتکار عمل بودند، پس از رویداد شگرف روز شنبه و آنچه در جریان «طوفان الاقصی» رخ داد، نه تنها نقش به اصطلاح پیشرو خود را از دست دادند بلکه تنها کار عاجلی که از آن برمی‌آید، کم کردن از ضایعات و مصون نگه داشتن ساکنان تل‌آویو از حملات بعدی حماس و همچنین تلاش برای ممانعت از ورود «حزب‌الله» لبنان به این عرصه و همکاری این جنبش با حماس است.  حالا رویای غربی‌های خوش‌خیال درخصوص طرح عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با دولت‌های عربی کشورهای خاورمیانه بیش از گذشته دستخوش طوفان شده و این طرح فزون‌تر از پیش در مسیر لغو قرار گرفته است. شاید این رویارویی با درخواست و اصرار جامعه جهانی در روزها و هفته‌های آینده به گونه‌ای خفیف‌تر و در نهایت تمام شود اما تا آن زمان هم اسرائیل سیلی‌های محکم تازه‌ای را خواهد خورد و هم امریکا درخواهد یافت که طرح عادی‌سازی روابط اسرائیل و دولت ریاض که در دستور کار خود داشت، مانند طرح عادی‌سازی روابط چند کشور دیگر منطقه با اسرائیل آرزوی خامی است که فرجام روشنی نخواهد داشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی