نگرانی وبلاگ‌نویسان اسرائیلی از غافلگیری سخت حماس

شوک ناشی از حمله غافلگیرکننده حماس به رژیم صهیونیستی حتی وبلاگ‌نویسان حامی اسرائیل را نیز وادار به اعتراف به قدرت گروه‌های مقاومت فلسطین کرده است. در این میان برخی از آنها با نقد از تأثیر وقایع داخلی رژیم صهیونیستی از ناکارآمدی دولت تا اعتراضات، برای سرپوش گذاشتن بر این رسوایی بزرگ صهیونیست‌ها حتی از ایلان ماسک کمک خواستند.
مارتین واسرمان، یکی از فعالان قدیمی حامی رژیم صهیونیستی، نویسنده و وبلاگ‌نویس با تأکید بر ناکامی بزرگ اطلاعاتی تل آویو در این عملیات گسترده و همه‌جانبه حماس، با عنوان «درس‌هایی که از حمله حماس باید گرفت» نوشت: «این حمله غافلگیرکننده علاوه بر اینکه ناشی از شکست وسیع اطلاعاتی اسرائیل بود اما در عین حال ضعف‌های دیپلماتیک و سیاسی سال‌های متمادی تل آویو از جمله در شناخت دشمن را ثابت کرد. عملیات حماس نباید یک غافلگیری می‌شد چراکه آنها همواره این قصد را داشتند و سال‌ها برای آن آموزش دیده بودند اما اشتباه اسرائیل آن بود که منفعلانه عقب نشست تا حماس زیر بینی ارتش، فرصت آماده سازی پیدا کند.»
جیکوب دلال، وبلاگ‌نویس صهیونیست و از نیروهای ارتش صهیونیستی نیز در یادداشتی با عنوان «یوم کیپور2»، حمله صبح شنبه را سناریوی رستاخیر خواند که ارتش صهیونیستی سال‌ها برای آن آماده شده بود اما نتوانست کاری کند: «این سناریو درست در روزی عملی شد که 50 سال از جنگ کیپور اصلی گذشته بود اما تنها تفاوت آن این بود که حماس از جنوب و حزب‌الله از شمال حمله کرد. ضمن اینکه هیچ کس تصور این ظرفیت عظیم جنگی را از حماس نداشت آن هم با توجه به اینکه آنها مهمترین سوژه اطلاعاتی ارتش اسرائیل و شاباک بودند.»
زو فاربر، دیگر وبلاگ‌نویس این رژیم نیز بر تغییر شرایط در غزه و معادلات تقابل با صهیونیست‌ها اعتراف کرد و نوشت: «مقابله به مثل اسرائیل به هیچ‌وجه نمی‌تواند قوی تر از حمله اولیه باشد. اما حالا باید نقاط ضعف را بشناسیم و شرایط را تحلیل کنیم. شرایط تغییر کرده است. حماس از مرزها عبور کرد و وارد شهرها شد. در سطح سیاسی نیز باید تصمیمات جدیدی گرفته شود. واقعاً دشوار است برای آنهایی که بیرون از اسرائیل هستند حجم شوک وارد شده را توصیف کنیم. شوک وارد بر اسرائیل مانند شوک 11 سپتامبر بود اما از بعد سیاسی پس از این اتفاق یا باید پیشروی و یا عقب‌نشینی کرد و یا مقاومت داشت تا بتوانیم غزه را تحت کنترل درآوریم.»
دیوید سث کرشنر، فعال مجازی رژیم صهیونیستی تحولات داخلی این رژیم را عامل بروز این غافلگیری خواند و نوشت: «به تدریج اسرائیل می‌تواند این بحران را هضم کند اما سؤال‌ها درباره ناکامی‌ها و شکست امنیتی و هیمنه اطلاعاتی اسرائیل باقی خواهد ماند. اینکه چطور جنبش‌های اعتراضی، وزرا و نمایندگان افراطی ما را به تاریک‌ترین روز در 75 سال رساندند. مسلماً اسرائیل ضربه‌ای کاری به حماس می‌زند تا دیگر گروه‌های مبارز مانند حزب‌الله و دیگر حامیان خارجی حماس هشدار ما را دریافت کنند. اما این عملیات زمانبر خواهد بود و همین مرا نگران می‌کند.»
اما آنچه به صورت پراکنده اما متعدد از سوی کارشناسان اسرائیلی مطرح می شود آن است که شهرک‌نشینان با این حمله همه جانبه ناامنی را تجربه کرده‌اند که صهیونیست‌ها سال‌هاست بر ساکنان غزه و کرانه باختری دیکته می‌کنند. دانیل لوی، یکی از فعالان مجازی اسرائیل در این باره نوشت: «من دیگر نمی توانم راحت بخوابم. پسرم ترسیده بود و با اینکه من به او تأکید داشتم که هیچ جای نگرانی وجود ندارد اما خودم هم از هیچ چیز مطمئن نبودم. شکی نیست که در هفته پیش رو نگرانی‌ها بیشتر خواهد بود و من دیگر نمی‌توانم به کابوس‌های او پاسخی بدهم.»
یکی از نکات جالب در وبلاگ‌های اسرائیلی‌ها کمک خواستن از ایلان ماسک برای سرپوش گذاشتن بر ضعف و شکست رژیم صهیونیستی و تصویر شدن واقعیت‌هایی بود که هر روز از سوی صهیونیست‌ها در فلسطین رقم می‌خورد. کاترین پرس شاکدم، در وبلاگ خود با عباراتی مانند گسترش ادبیات نفرت و ... نوشت: «حامیان حماس جشن و پایکوبی می‌کنند اما شبکه‌های مجازی باید مسئولیت محدود کردن انتشار این تصاویر را بپذیرند. تبعات این شرایط زیاد است و از ایلان ماسک که توانایی زیادی در تحول در دنیای فناوری دارد، می‌خواهیم این مشکل را حل کند چراکه اینها عادی‌سازی ادبیات نفرت است.»
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی