صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

خط‌کشی بین دولت‌های سازشکار و ملت‌های عرب

حسن هانی‌زاده
کارشناس
مسائل فلسطین

عملیات طوفان‌الاقصی در حقیقت یکی از پیچیده‌ترین و متنوع‌ترین عملیات‌های گروه مقاومت بوده و عنصر غافلگیری در این عملیات در طول دو دهه گذشته در اراضی اشغالی کاملاً رخ نمایی می‌کند. در این عملیات تحرکات رزمندگان فلسطینی در اراضی اشغالی از دید دستگاه اطلاعاتی موساد (شین بت شابات و آمان) مخفی مانده و این یکی از ویژگی‌های برجسته آن است.این تحرکات در واقع با چراغ خاموش و در خفا صورت گرفته و موجب پیروزی گروه‌های مقاومت علیه صهیونیست‌ها شده است.
آنچه در جریان طوفان‌الاقصی رخ داد (پرتاب 5000 موشک و یکصد پهپاد رادار گریز) نشان داد گنبد آهنین کارایی خود را از دست داده است. آن‌هم در برابر موشک‌هایی که محلی و بومی تولید شده‌اند که کیفیت، دقت بالا و قدرت تخریب بالای آنها را اثبات می‌کند. به همین دلیل بود که کمتر از 24 ساعت آثار حیات در سرزمین‌های اشغالی فلج و همراه با هجوم مردم به فرودگاه‌ها تمام پروازهای داخلی و بین‌المللی لغو شد. همچنین کارخانه آب شیرین کننده شهر حیفا فعالیت خود را متوقف کرد. مجموع این عوامل به خوبی آسیب پذیری درونی رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد.
از دیگر ویژگی‌های این عملیات انسجام و هماهنگی گروه‌های مختلف مقاومت و شکل‌گیری اتاق عملیات مشترک بود که توانست مدیریت میدانی را به خوبی هدایت کند. به همین دلیل به نظر می‌رسد شرایط به گونه‌ای است که رژیم قادر به مقابله با تاکتیک‌های جدید رزمندگان نیست و فراخوان از نیروهای ذخیره ارتش نیز بیانگر فرسایش ارتش رژیم صهیونیستی است تا آنجا که قادر به اداره میدان جنگ نیست. علاوه بر آن، رزمندگان ثابت کرده‌اند که متکی به رفتارهای سیاسی نبوده و فرمول‌های بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی برای آنها اعتباری ندارد. بر این اساس، آنها منتظر ارائه راهکارهای دیپلماتیک نخواهند بود و بر توانمندی و امکانات بومی خود تکیه دارند. این نشانه اراده جدی در مقاومت در برابر ارتش رژیم است. ارتشی که در طول عمر یک‌ساله کابینه نتانیاهو همراه با صهیونیست‌های افراطی بارها به نمازگزاران حمله و به مقدسات اسلامی توهین کردند و حال شاهد پاسخ خود از سوی مقاومت هستند.
مردم فلسطین، ‌در طول سال‌های گذشته بویژه بعد از سال 1993 که قرارداد اسلو بین جنبش فتح و رژیم به امضا رسید، شاهد هیچ تغییری در وضعیت خود نبوده‌اند؛حتی اعراب هم عادی‌سازی خود با رژیم را شروع کردند. این عوامل در مجموع باعث شد ملت فلسطین به این درک برسند که نباید متکی به کمک‌های سیاسی و اقتصادی دیگران باقی بمانند و با امکانات خود می‌توانند معادله نظامی و سیاسی را به نفع ملت فلسطین تغییر دهند؛ پیامی که دولت‌های عربی چون عربستان نیز آن را دریافت کرده‌اند.
مقامات کشورهای عربی موضعگیری مثبتی نسبت به فلسطین داشته‌اند که می‌توان این رویکرد را در آنها مشاهده کرد؛ با وجود آنکه این دولت‌ها به صورت خجولانه و غیر شفاف تجاوزات ارتش به فلسطین را محکوم کرده‌اند اما پویش ملت‌های اسلامی و عربی با راهپیمایی‌هایی که صورت گرفته و پشتیبانی ای که ملت‌ها از عملیات طوفان‌الاقصی داشته‌اند نشان داده که ملت‌ها گام‌های بیشتری نسبت به دولتمردان خود برداشته‌اند و همواره از فلسطین حمایت می‌کنند. در نتیجه عادی‌سازی نمی‌تواند چندان تغییری در موازنه قوا به نفع رژیم اشغالگر داشته باشد.
در حقیقت این عملیات دومین شکست اسرائیل بعد از جنگ 33 روزه با لبنان در سال 2006 بوده است و شروع یک سلسله جدید از شکست‌ها را رقم خواهد زد و اکنون این عملیات که تجربه گرانسنگی در اختیار گروه‌های مقاومت گذاشته که در آینده هم بر نوع تاکتیک‌ها تأثیرگذار خواهد بود و هم با حضور گسترده‌تری از گروه‌های مقاومت ادامه خواهد یافت.
این احتمال وجود دارد که در صورت تداوم جنگ و عملیات، منطقه و محور مقاومت هم در آن درگیر شوند. در 24 ساعت گذشته نیروهای حزب‌الله لبنان و فلسطینیان ساکن لبنان و سوریه اعلام آمادگی کردند که در صورت وجود شرایط آنها نیز ورود پیدا کنند که در این صورت شکست کامل رژیم صهیونیستی در انتظار فلسطینیان خواهد بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی