صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

تاکتیک‌های نوین مقاومت

فائزه سادات یوسفی / یکی از جنبه‌های مهم در عملیات چند وجهی طوفان‌الاقصی که مورد توجه قرار گرفته، استفاده از تاکتیک‌های نوین و به تبع آن ابزارهای جدید به همراه مؤلفه مهم اشراف اطلاعاتی بوده که در طول تاریخ مبارزاتی آنها نظیر نداشته است. ناتوانی در رصد و شناسایی و به تبع آن غافلگیری سرویس‌های اطلاعاتی چندگانه رژیم با وجود بهره‌مندی از زبده‌ترین افراد اطلاعاتی-امنیتی و بیشترین بودجه سرویس اطلاعاتی در خاورمیانه، چهره‌ای بسیار متزلزل نزد افکار عمومی جهان از خود بروز داده و آستانه آسیب‌پذیری آن را بسیار پایین نشان داده است. این در حالی است که همچنان عملیات‌های پراکنده و کلان در فلسطین اشغالی تداوم داشته و هر لحظه بر پیروزی آن افزوده می‌شود. مؤلفه «غافلگیری» تنها به عدم شناسایی زمان عملیات و برق‌آسایی آن محدود نمی‌شود و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود اعم از هوایی، دریایی، زمینی و حتی سایبری نیز به آن برمی‌گردد. میزان پیشروی و تلفات نشان از این دارد که برای این عملیات برنامه‌ریزی وسیع و ترکیبی صورت گرفته و بر همین اساس نمی‌تواند در این مرحله و در تبادل آتش محدود با رژیم خلاصه شود و دارای افق دید بسیار وسیعی است.
 
کولاک در عملیات زمینی
در تاکتیک جدید گروه‌های مقاومت، همزمان با موشک‌باران گروه نظامی حماس، ‌مبارزان از راه زمینی و هوایی و با استفاده از پاراگلایدر داخل خاک فلسطین اشغالی شده و دست به عملیات زدند، چرا که بهت ارتش در موشک‌باران حماس که مسبوق به سابقه است، فرصتی مناسب را برای نفوذ در اراضی اشغالی فراهم آورده تا با پراکنده کردن میدان در سرزمین‌های اشغالی از تمرکز نیروهای ارتش بکاهند و آنها را در خاک خود قیچی کنند. از طرفی، نبرد فرد به فرد در خاک سرزمین اشغالی، موجب بازدارندگی ارتش از هر گونه عملیات هوایی شده است، چرا که رژیم نمی‌تواند مناطق متعلق به خود را بمباران کند. از طرفی، هراس ایجاد زمینه هر گونه ورود به خاک را فراهم می‌کند و تسهیل‌گر عملیات در این بعد خواهد بود. در نتیجه، اسرائیل نمی‌تواند در خاک خود براحتی با دشمن بجنگد و دچار فرسایش در این نوع نبرد خواهد شد.
تاکنون نیروهای نظامی رژیم با حملات هوایی و یا حتی ورود به منطقه فلسطینی‌نشین به نبرد با گروه‌های مقاومت می‌پرداختند اما اکنون حماس با دارا بودن چندین پایگاه نظامی در خاک سرزمین‌های اشغالی به نیروی تهاجمی مبدل شده و سنگر‌های دشمن را در حد تدافعی به عقب رانده است.
همچنین، آتش‌باران فلسطین اشغالی با 5000 موشک به عمق خاک رژیم، ارتقای توانمندی لجستیکی را نشان داده است که می‌تواند در حملات بعدی چه از نظر برد و چه از نظر تعداد ارتقا یابد. دیلی‌میل نیز در تحلیلی با اذعان بر ناکارآمدی سامانه گنبد آهنین نوشت، یکی از دلایلی که موجب از کارافتادگی این سامانه شده، سرعت و حجم بالای موشک‌های پرتابی بوده، به طوری که آن را به کولاک تشبیه کرده است. علاوه بر آن، حجم حملات به حدی بود که حتی فلاخن داود، ‌سامانه پشتیبانی گنبد آهنین هم در شوک قرار گرفت و نتوانست کارایی خود را نشان دهد. تصاویر دریافتی نیز به خوبی بر این موضوع صحه گذاشته و هیمنه رژیم صهیونیستی را زیر سؤال برده است.
 
غافلگیری در دریا
به موازات حملات هوایی و زمینی، عملیات جدید آبی توسط قایق‌های رزمی گروه‌های حماس از سوی ساحل، میدان جدیدی را برای ارتشی رقم زده که در تدارکات خاکی و هوایی خود برای مقابله با مبارزان دچار دستپاچگی شده‌اند. در همین بستر، تکاوران دریایی مقاومت با ۵ قایق عملیات موفقی را در سواحل جنوبی عسقلان اشغالی انجام دادند و چند منطقه را تحت کنترل درآوردند.
 
اعجاب در عملیات هوایی
 در این عملیات برای اولین بار پاراگلایدرهایی از نیروی مقاومت به عمق خاک فلسطین اشغالی نفوذ کرده‌اند. این احتمال وجود دارد که از کارافتادگی سیستم پدافند ارتش رژیم صهیونیستی در اثر حملات موشک‌ها، زمینه ورود هوایی گلایدرهای نیروهای مقاومت را فراهم کرده باشد.
از سوی دیگر، پهپادها که اکنون جزو کلیدی‌ترین ابزارهای جنگی در جهان به شمار می‌آید، با حضور در این عملیات به بمب‌افکنی بر سر نظامیان صهیونیست پرداخته و آنها را هدف قرار داده‌اند. نیروی هوایی گردان‌های قسام با 35 پهپاد انتحاری از نوع «زواری» در لحظات اولیه آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در حمله به مواضع و اهداف دشمن صهیونیستی در تمامی محورها مشارکت داشت. پهپادها به راحتی می‌توانند در مناطقی که هیچ گونه دسترسی به آن امکان‌پذیر نبوده و کور نامیده می‌شود، وارد شده و هدف را منهدم کنند. این در حالی است که میزان هدفگیری پهپادها از موشک‌هایی که در اختیار گروه‌های مقاومت فلسطین است، دقیق‌تر و از این حیث برای انهدام اهداف شناسایی شده و حساس کارآمد است. علاوه بر موارد فوق، بومی بودن تجهیزات و تسلیحات نظامی زمینه رشد و ارتقای آنها را فراهم کرده و می‌توانیم در آینده نزدیک شاهد توانایی بیشتری در آنها باشیم.
در نهایت، برنامه‌ریزی برای این گونه عملیات های همزمان و همه جانبه، هم توان پاسخگویی رژیم را به دلیل چند وجهی بودن و پیچیدگی اطلاعاتی آن کاهش داده و هم زمان آن را به دلیل اتخاذ برنامه‌ای جامع در عین غافلگیری در اتاق فکر نتانیاهو افزایش می‌دهد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی