صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

جهان اسلام ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه کمک به مقاومت فلسطین به صهیونیست‌ها هشدار داد

تاوان تجاوز

هرج و مرج در بن گوریون تصاویر منتشر شده از فرودگاه بن گوریون حاکی از ترس شهروندان رژیم صهیونیستی از تداوم حملات مقاومت در اراضی اشغالی است. در این تصاویر شهروندان بسیاری دیده می شوند که به طور نامنظم در سالن‌های این فرودگاه تجمع کرده‌اند تا هر چه زودتر خاک فلسطین را ترک کنند

ادامه از صفحه 23

بحران در کابینه بی‌بی
همزمان با ادامه درگیری‌های میدانی، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که در جلسه کابینه این رژیم هم درگیری‌های لفظی میان وزرای رژیم صهیونیستی که می‌خواستند بفهمند چه اتفاقی در پایگاه‌های نظامی و شهرک‌های غلاف غزه رخ داده است، به وجود آمد. ایسنا که به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما بخش‌های از این اختلافات را منعکس کرده طی گزارشی عنوان داشت که شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرده اوفیر آکونیس، وزیر علوم کابینه بنیامین نتانیاهو درباره دلایل عدم حضور رئیس ستاد ارتش و رئیس شعبه اطلاعات نظامی در نشست سؤال کرد و از عدم حضور آنها در نشست ابراز ناخرسندی کرد. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به نقش میدانی رئیس ستاد ارتش و رئیس شعبه اطلاعات نظامی اشاره و تأکید کرد که آنها نمی‌توانند کل روز را گزارش‌هایی درباره تحولات اوضاع ارائه دهند.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز گفت: رئیس شعبه اطلاعات نظامی و رئیس ستاد ارتش در جلسه کابینه امنیتی برای ارائه یک گزارش دقیق‌تر از تحولات میدانی حضور خواهند یافت. آکونیس گفت: ما شاهد یک شکست اطلاعاتی هستیم. می‌خواهم بدانم چه اتفاقی افتاده است. من از ارتش انتقاد نمی‌کنم اما هر شهروند اسرائیلی این سؤال را می‌پرسد که چه اتفاقی افتاده است. میکی زوهار و یوآو کیش، دو وزیر دیگر کابینه رژیم صهیونیستی گفتند: اکنون زمان مناسب برای بررسی این مسأله نیست. اکنون زمان جنگ است.
تعدادی از وزرا در این نشست خواهان قطع اینترنت نوار غزه شدند تا نتوانند در شبکه‌های اجتماعی آنچه را می‌خواهند منتشر کنند. می‌گولان، وزیر صهیونیست نیز گفت: باید تمام زیرساخت غزه تخریب شده و برق آن نیز فوراً قطع شود. جنگ علیه حماس نیست بلکه علیه دولت غزه است. یسرائیل کاتس، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی گفت: من با همکاری مشاور قضایی دستور داده‌ام که برق نوار غزه فوراً قطع شود.
ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت: این یک عملیات یا درگیری نیست بلکه جنگ است. باید با غزه به عنوان یک دولت برخورد کرد و باید سلاح را در اختیار مردم قرار داد. بتسلئیل اسموتریج، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی نیز گفت: ما باید اکنون سرسخت باشیم و زیاد به اسرا فکر نکنیم. گالیت دیستل، از دیگر وزرای رژیم صهیونیستی نیز خواهان تمرکز بر تبلیغات شد. این مسأله موجب خشم کاتس شد. کاتس گفت: ما احتیاجی به تبلیغات نداریم. ما نیاز به این داریم که حملاتی را علیه غزه انجام دهیم که از ۵۰ سال پیش شاهد چنین حملاتی نبوده باشد. ما باید غزه را ویران کنیم. همچنین درگیری لفظی بین عیدیت سیلمان، وزیر صهیونیست و موشه اربیل، وزیر بهداشت رخ داد. سیلمان وزارت بهداشت را متهم کرد که پاسخ خوبی در تعامل با حوادث ندارد.
همزمان با این درگیری و اختلافات درون کابینه، منابع خبری از تصمیم نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بدون اطلاع دولت و کابینه امنیتی و فعال کردن «بند جنگ» خبر دادند. شبکه عبری‌زبان کان اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اتخاذ این تصمیم جنجالی اعضای دولت و کابینه امنیتی این رژیم را دور زد. در همین راستا دفتر نتانیاهو اعلام کرد که شورای امنیت اسرائیل رسماً با فعال کردن بند جنگ علیه نوار غزه موافقت کرد.

جنایت از غزه تا کرانه باختری
پس از حمله روز شنبه حماس به اراضی اشغالی، رژیم صهیونیستی عملاً حملات وحشیانه‌ای را به نواز غزه و نیز کرانه باختری آغاز کرده است. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که از آغاز نبرد توفان الاقصی 572 فلسطینی به شهادت رسیده‌اند که ۲۰ تن کودک هستند. این وزارت همچنین اعلام کرد آمار مجروحان در نوار غزه نیز به ۱۹۹۰ نفر رسیده است. خبرگزاری شهاب در خبری اعلام کرد، در پی بمباران مستقیم یک منزل فلسطینی در بیت حانون واقع در نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی ۱۲ نفر از جمله چند زن و کودک به شهادت رسیدند. این منزل متعلق به خانواده «شبات» است. جنگنده‌های صهیونیستی همچنین منزل خانواده «ابوعمشه» واقع در بیت حانون در شمال نوار غزه را هدف قرار داده‌اند که در پی آن یک نفر شهید و چندین نفر دیگر زخمی شدند.
ارتش رژیم صهیونیستی شب گذشته نیز در ادامه حملات خود به نهادهای خدمات رسانی عمومی، به بانک اسلامی غزه حمله و آن را ویران کرد.
دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد که حملات ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی و غیرنظامی در نوار غزه منجر به آوارگی اهالی شده است. خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گزارش داد که دست‌کم ۲۰ هزار نفر از ساکنان نوار غزه به دلیل بمباران، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. این دفتر در ادامه گزارش داد: دست‌کم ۲۰ هزار تن در داخل فلسطین آواره شده و در ۴۴ مدرسه وابسته آنروا از جمله ۲۸ مکان موقت در تمام مناطق نوار غزه بجز خان یونس پناه گرفته‌اند. در همین حال با شهادت یک فلسطینی در نابلس تعداد شهدای فلسطینی در کرانه باختری ظرف دو روز گذشته و البته تا لحظه نگارش این مطلب به هفت تن رسید. منابع فلسطینی اعلام کردند که یک جوان فلسطینی به نام احمد عاطف العواوده ۱۹ ساله از شهرک دورا در الخلیل دیروز (یکشنبه)‌ به ضرب گلوله نیروهای رژیم صهیونیستی در غرب نابلس به شهادت رسید.
با وجود این، جنبش حماس در بیانیه مطبوعاتی از فلسطینیان خواست، برای حمایت از مسجدالاقصی، دفاع از سرزمین و مقدسات فلسطین و برای همبستگی با غزه بسیج شده و در همه جا با اشغالگر مقابله کنند. حماس در این بیانیه از ملت فلسطین خواست، جاده‌ها را به روی شهرک نشینان ببندند و از رزمندگان انقلابی در گردان‌های القسام، سرایا القدس، گردان‌های شهدای الاقصی و همه رزمندگان خواست به درگیری ادامه داده و رژیم صهیونیستی و شبه‌نظامیان شهرک‌نشین را در سراسر فلسطین اشغالی هدف بگیرند. حماس همچنین خواستار آغاز فعالیت‌های گسترده در ساعت شش عصر روز یکشنبه در تمامی شهرهای کرانه باختری و نقاط تماس با ارتش رژیم صهیونیستی شد.

ادامه واکنش‌های جهانی
در حالی که عملیات مقاومت در اراضی اشغالی فلسطین ادامه دارد، مقامات، گروه‌ها و احزاب کشورهای جهان نیز به واکنش‌های خود در این خصوص ادامه می‌دهند. این در حالی است که تل آویو نیز در نگرانی از تسری عملیات مقاومت به خارج از مرزهای اراضی اشغالی فلسطین، تدابیر ویژه‌ای را در نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های خود اندیشیده است.
در ادامه واکنش‌های جهانی روز گذشته در جهان عرب دبیرکل اتحادیه عرب خواهان درج نام ارتش و صهیونیست‌های رژیم صهیونیستی در فهرست ننگ طرف‌هایی شد که حقوق کودکان را در درگیری‌های مسلحانه نقض می‌کنند تا از این رهگذر، قطعنامه ۱۶۱۲ شورای امنیت اجرا شود. این درخواست در سخنرانی هیفاء ابوغزاله، معاون دبیرکل اتحادیه عرب در امور اجتماعی در مقابل شورای حقوق بشر در پنجاه و چهارمین دوره آن در ژنو مطرح شد. وی همچنین بر آزادی هرچه سریع‌تر زندانیان اداری فلسطینی و عرب در زندان‌های رژیم صهیونیستی که در معرض بازداشت‌های خودکامانه هستند، تأکید کرد.
در همین حال مردم یمن در استان صعده صبح دیروز -یکشنبه- در حمایت از عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین در واکنش به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مسجدالاقصی و ملت فلسطین راهپیمایی کردند. محمد جابر عوض، استاندار صعده هم ضمن سخنرانی در این راهپیمایی تأکید کرد، یمن حامی مسأله فلسطین است و مقصد قطب نمای انقلاب یمن، مسأله فلسطین است .مردم نیز با صدور بیانیه‌ای در این راهپیمایی، به رهبر انقلاب یمن در اتخاذ تصمیمات استراتژیک برای مقابله با دشمن و حمایت از مسأله فلسطین اختیار کامل دادند.
در قاره سبز کلر دیلی، نماینده ایرلندی پارلمان اروپا در سخنرانی در این پارلمان سیاست استاندارد دوگانه غرب در قبال رژیم صهیونیستی را محکوم و شدیداً از متحدان غربی به خاطر تروریستی نخواندن کشتار ده‌ها هزار غیرنظامی فلسطینی شامل کودکان توسط رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۸ تاکنون انتقاد کرد. او گفت: «در اوایل ماه جاری میلادی اسرائیل در مدت پنج روز ۳۲۳ بار به نوار غزه حمله و آن را بمباران کرد. ۱۰ غیرنظامی کشته و ۱۱۰۰ نفر بی‌خانمان شدند. از سال ۲۰۰۸ تاکنون در حملات اسرائیل در غزه و کرانه باختری 150 هزار فلسطینی کشته و زخمی شده‌اند. ۳۳هزار نفر از آنها کودک بوده‌اند، اما هیچ کس درباره آنها حرفی نمی‌زند و آنها را تروریست نمی‌خواند.»
ادوارد اسنودن، افسر سابق آژانس امنیت ملی امریکا نیز در سخنانی پس از عملیات «طوفان الاقصی» مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی و شکست مفتضحانه این رژیم، به تمسخر کابینه تندرو رژیم اشغالگر و نخست‌وزیر آن پرداخت و در پلتفرم ایکس (توییتر سابق) با اشاره به رسوایی بدافزار جاسوسی «پگاسوس» نوشت: «نتانیاهو از صنعتی به ارزش میلیاردها دلار و فروش ابزار جاسوسی به ظالمان که از آنها برای هک کردن تلفن‌های منتقدان استفاده می‌کنند حمایت کرده است، از این برنامه علیه مخالفان منتخب، وکلای حقوق بشر و حتی دانشجویان استفاده شده است؛ اما مشخص شد که برای جاسوسی از حماس چندان مفید نبوده است.»
در همین حال پاپ فرانسیس همچون همیشه موضع‌گیری میانه‌ای داشت و خواستار توقف درگیری و خشونت در اراضی اشغالی شد. وی در سخنرانی هفتگی خود در میدان سن‌پیتر گفت: «جنگ به شکست ختم می‌شود. بیایید برای صلح در اسرائیل و فلسطین دعا کنیم.»
در امریکا، نیکی هیلی از رژیم صهیونیستی خواست تا پس از حمله حماس به شهرک‌های اطراف نوار غزه، این گروه را از بین برد! فرماندار سابق کارولینای جنوبی و کاندیدای جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در جریان مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس نیوز و پس از انتشار تصاویر حملات حماس به شهرک‌های اطراف نوار غزه در رسانه‌های اجتماعی گفت: «آنچه که رخ داده باید برای هر زن و مرد امریکایی مهم باشد چون فلسطینی‌ها این حمله غافلگیرانه را انجام دادند. بابت چه چیزی جشن می‌گیرند؟ می‌گویند «مرگ بر اسرائیل، مرگ بر امریکا» این فقط حمله به اسرائیل نیست، حمله به امریکا هم هست، چون آنها از ما متنفرند. به همین دلیل است که باید برای آنکه مطمئن شویم دشمنانمان به دوستانمان آسیبی وارد نمی‌کنند، متحد شویم.» این در حالی است که مارک اسپر، وزیر دفاع اسبق امریکا عملیات برق‌آسای فلسطینی‌ها علیه رژیم صهیونیستی را یک شکست اطلاعاتی خوانده و پیش‌بینی کرد که این اتفاق پیامدهای دامنه‌دار پایداری خواهد داشت. او گفت: «فکر می‌کنم در عرصه میدانی با یک وضعیت تاکتیکی که هم برای شهروندان اسرائیلی و هم برای ارتش اسرائیل غم‌انگیز و وحشتناک است سروکار داریم، اما چنین شکستی تأثیراتی دامنه‌دار در چندین جهت خواهد داشت.» «ایلهان عمر» نماینده دموکرات امریکا نیز در صفحه ایکس (توئیتر سابق) خود نوشت: «یادآوری می‌کنم که غزه پناهگاه یا گنبد آهنین ندارد و خواهش می‌کنم برای آنها دعا کنید.» او که عضو مسلمان و سومالیایی‌تبار مجلس نمایندگان امریکاست و از ایالت مینه‌سوتا به کنگره این کشور راه یافته در ادامه این پست نوشت: «باشد که صلح در منطقه حاکم شود و ما را به سمت بیداری اخلاقی سوق دهد تا به رنج‌های انسانی که شاهدش هستیم، اهمیت بدهیم».
 
رژیم صهیونیستی
نگران عملیات فرامرزی مقاومت
رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند، تمامی سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی در جهان به دلیل عملیات طوفان الاقصی توسط مقاومت فلسطین در وضعیت آماده باش کامل قرار گرفتند .این رژیم ضمن آماده‌باش این سفارتخانه‌ها، به تمامی سفیران خود نیز دستور داده از منازلشان خارج نشوند .در همین حال خبرها حاکی است، کارمندان سفارت رژیم صهیونیستی در اردن، این سفارتخانه را به مقصد تل‌آویو ترک کردند.
این در حالی است که بعد از عملیات «طوفان الاقصی» مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی، آلمان و فرانسه تدابیر امنیتی در اطراف مؤسسات یهودی را تقویت کردند. آلمان تدابیر امنیتی در اطراف مؤسسات یهودی را تقویت کرد. این درحالی است که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان همبستگی خود را با رژیم صهیونیستی اعلام کرده است .در پاریس نیز وزیر کشور فرانسه پیام فوری به مسئولان مناطق مختلف این کشور فرستاده و از آنها خواسته تدابیر امنیتی را در اطراف مقرهای اقلیت یهودی تقویت کنند.
در همین حال آناتولی ویکتوروف، سفیر روسیه در اراضی اشغالی درباره عملیات طوفان الاقصی اظهار کرد، تنش اخیر بی‌سابقه بوده و هرگونه راه‌حلی ظرف چند روز آینده بعید است.

جستجو
آرشیو تاریخی