صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

هزینه‌های خیرین در طرح‌های آبخیزداری و آبرسانی هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می شود

کار خیر مالیات ندارد

شهلا منصوریه
خبرنگار

بند «ج» ماده 38 لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس به تصویب رسید. حسن وحید، معاون امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اعلام این خبر به «ایران» می‌گوید که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هزینه‌های نقدی و غیرنقدی که توسط خیرین برای توسعه منابع طبیعی در چهارچوب طرح‌های مصوب ملی و استانی انجام می‌شود را بررسی و با بند «ج» ماده 38 لایحه موافقت کردند. به گفته او این هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری خیرین به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌‌شود.

دغدغه‌ای برای مناطق محروم
آبخیزداری و آبرسانی به مناطق کم‌آب یا بی‌‌بهره از آب پایدار و سالم کشور، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه امروز است. می‌توان گفت، حتی افزایش کمی و کیفی آب در روستاها و مناطق محروم کشور، یکی از دلایل پیشرفت یا عدم پیشرفت در مناطق روستایی و محروم کشور است. به همین جهت این موضوع از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم بیش از پیش مطرح شد و سازمان‌های متولی آن را در برنامه‌های خود قرار دادند.
به گفته معاون امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، این برنامه در قانون بودجه آمده است و دیروز هم در قانون احکام برنامه هفتم توسعه به تصویب رسید که خیرینی که در کارهای آبخیزداری و آبرسانی که دو بخش مجزاست، مشارکت و سهم قابل قبولی در این زمینه داشته باشند، سرمایه‌گذاری آنها به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود.
او این برنامه را برنامه خوب و قابل قبولی ارزیابی می‌کند و می‌گوید: این بند شامل تمام امور و کارهای مربوط به آبخیزداری و آبرسانی است. طبق این برنامه، بین خیرینی که با سازمان منابع طبیعی در امور آبخیزداری و آبرسانی مشارکت می‌کنند، قراردادی منعقد می‌شود و طبق صورت وضعیت فعالیت‌های اجرایی این قرارداد تنظیم می‌شود که این سهم و صورت وضعیت، به عنوان سهم مالیاتی برای آنها لحاظ می‌شود.

انسجام در حوزه‌های مرتبط
به گفته معاون امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، با سازمان امور مالیاتی کشور و امور مالیاتی استان‌ها جلسات متعددی برگزار شده و در حال برنامه‌ریزی برای توافق بر سر نحوه اجرای برنامه‌ها هستیم. او همچنین می‌افزاید: این برنامه در تمام مناطق کشور و مصوب سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، قابلیت اجرایی دارد و میزان کارکرد خیرین در این زمینه به عنوان کارکرد مالیاتی محسوب می‌شود.
همچنین معاون امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور چندی پیش گفته بود: در این لایحه علاوه بر اعتبارات به بحث‌‌هایی چون هماهنگی و انسجام بخشی اشاره بیشتری شده است. یعنی تمام عوامل مؤثر در حوزه‌ آبخیزداری دیده شده و سیاست این است که به سمت مدیریت سرزمین پیش رویم.
به گفته وحید، برای تمام حوزه‌های مرتبط از جمله وزارت نیرو، وزارت صنعت، وزارت کشاورزی و بخش‌های فرهنگی و تمام دست ‌اندرکارانی که در آبخیزداری دخیل هستند و می‌‌توانند در شاخصه سلامت آبخیز مؤثر باشند، در این لایحه نقش و وظایفی دیده شده تا در قالب همکاری مشترک باعث ارتقای شاخص‌های سلامت حوضه آبخیز شوند. با توجه به گفته این مسئول، با تصویب این لایحه در شش کلان حوزه انسجام خوبی برقرار می‌شود.

طرحی که اجرا می‌شود
آنگونه که معاون امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور می‌گوید: این برنامه هم‌اکنون در برخی از استان‌ها اجرا می‌شود و با گنجاندن آن در برنامه هفتم توسعه، تا پایان برنامه هفتم قابلیت اجرایی پیدا خواهد کرد.
چندی پیش نیز مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز از این طرح یاد کرده بود و به رسانه‌ها گفته بود که استان البرز یکی از استان‌‌های پیشگام در جلب مشارکت خیرین در طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری و پیشرو در ثبت مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوانداری در کشور است.
به گفته اصغر بیات، خیرین آبخیزداری با انجام عملیات آبخیزداری می‌‌توانند مشمول معافیت مالیاتی شوند و بر اساس بند ص تبصره 8 بودجه 1402 کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیرین در طرح‌های آبرسانی روستایی و اجرای عملیات آبخیزداری با تأیید وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌‌شود.
طبق گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اجرای عملیات آبخیزداری می‌توان بارش‌هایی که در کشور به صورت سیلابی، با شدت زیاد و در مقطع زمانی کوتاه، روی می‌دهد را کنترل و تا 70 درصد خسارات ناشی از سیل را کاهش داد و حتی از نزولات جوی استفاده کرد.
طبق بند «ج» ماده 38 لایحه برنامه هفتم توسعه، هزینه‌های نقدی و غیرنقدی انجام شده توسط خیرین حقیقی و حقوقی در احداث، توسعه و تکمیل طرح‌های آبرسانی و اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری و احیا و توسعه منابع طبیعی در چهارچوب طرح‌های مصوب ملی و استانی با تأیید وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی (سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور)، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی