افتتاح پل ترانزیتی مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان

وزیر راه‌و‌شهرسازی از افتتاح پل آستارا‌-‌آستارا توسط رؤسای‌جمهور دو کشور ایران و آذربایجان تا دو ماه آینده خبر داد.
مهرداد بذرپاش که به‌عنوان رئیس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان به باکو سفر کرده است، درباره دستاوردها و اقدامات انجام ‌شده طی این سفر گفت:«ایران‌راه» یکی از کلان‌پروژه‌های دولت مردمی است که در راستای تکمیل زنجیره‌های کریدوری شمال به جنوب و شرق به غرب کشور اجرا خواهد شد.
وی یکی از گذرگاه‌های رسمی در دستور کار وزارت راه‌و‌شهرسازی و مورد تأکید رئیس‌جمهور را گذرگاه ارس دانست و افزود: این گذرگاه در مجاورت رودخانه ارس قرار دارد.
وزیر راه‌و‌شهرسازی با اشاره به احداث پل آغبند روی رود ارس گفت: احداث جاده در این منطقه نیز توسط ایران انجام می‌شود که از منطقه آغبند آغاز شده و تا جلفا ادامه دارد. این گذرگاه یکی از گذرگاه‌های اصلی و راهبردی مورد درخواست دو کشور بود که عملیات اجرایی آن با حضور معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان که مسئولیت ریاست کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان را نیز برعهده دارد، رسماً آغاز شد.
بذرپاش گفت: علاوه بر آن، توافقی در خصوص آغاز عملیات اجرایی خط‌آهن در مجاورت پل آغبند انجام شد تا این خط‌آهن از منطقه آغبند (از طریق پل ریلی) وارد خاک ایران شود. احداث این پل ظرف یک سال به اتمام می‌رسد و به موازات آن عملیات اجرایی پایانه‌های گمرکی هر دو کشور از امروز آغاز می‌شود.
وی تأکید کرد: همچنین طی جلسه کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، موضوعاتی از جمله پل آستارا-‌آستارا مورد بررسی قرار گرفت. این پل یکی از پروژه‌های مهم است و امیدواریم ظرف دو ماه آینده با حضور رؤسای‌جمهور دو کشور افتتاح شود چراکه تکمیل این پل ظرفیت‌های ترانزیتی بالایی به دنبال دارد.
به گفته وزیر راه‌و‌شهرسازی، افزایش پروازها بین دو کشور در راستای رشد تعاملات و تسهیل رفت‌وآمد تجار و گردشگران از دیگر موضوعاتی بود که در این سفر مطرح شد. توافقاتی نیز توسط بخش نظامی دو کشور انجام شده بود که در این سفر مورد پیگیری قرار گرفت.
وزیر راه‌و‌شهرسازی تأکید کرد: همچنین در دیدار با رئیس‌جمهور آذربایجان آمادگی کامل این کشور برای همکاری با ایران در تکمیل کریدور شمال-جنوب اعلام شد.
بذرپاش با اشاره به برخی سوءتفاهمات رخ ‌داده در گذشته گفت: خواستار بازگشایی هر چه سریع‌تر سفارت جمهوری آذربایجان در ایران شدیم و رئیس‌جمهور این کشور نیز قول مساعد داد تا ظرف مدت کوتاهی این اقدامات انجام شود. رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان بیان کرد: در برنامه پنج ساله آتی توسعه کشورمان، رشد ترانزیت و تحول در لجستیک و شاخص‌های عملکردی آن اهمیت ویژه‌ای دارد که این امر فرصت ارزشمندی برای توسعه روابط دو کشور است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی