نیروگاه‌های تجدیدپذیر فتیله ناترازی برق را پایین می‌کشند

۳۰ هزارمگاوات نیروگاه تجدید پذیر در یک بازه زمانی ۵ ساله احداث می‌شود

برای رفع ناترازی برق، میراث به جای مانده ازدولت تدبیر و امید با توسعه انرژی‌های تجدید پذیر دردولت سیزدهم؛ احداث فوری ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی در کشور به تصویب شورای عالی اقتصاد رسید. محمودکمانی، رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژِی برق ایران گفته که براساس نیاز کشور به توسعه انرژی‌های تجدید پذیر و ناترازی‌های برق در جلسه اخیر شورای عالی انرژی با حضور رئیس‌جمهور مقرر شد ۳۰ هزارمگاوات نیروگاه تجدید پذیر در یک بازه زمانی ۵ ساله احداث شود که این تصمیم فراتر از برنامه‌هایی بوده که تاکنون برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر وجود داشته است.
با توجه به ظرفیت‌های کم‌نظیر، از ایران به عنوان یکی از ۱۰ کشور برتر در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر یاد می‌شود.
هرچندکه در دولت قبل به طور متوسط سالانه ۳۰ مگاوات به ظرفیت تجدیدپذیرها اضافه شد.
با این حال، روند توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در دولت سیزدهم رشد سه برابری داشت که در دو سال گذشته ۲۲۵ مگاوات بوده است.
واقعیت این است که توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر که در دولت‌های قبل به فراموشی سپرده شد در حالیکه در دولت سیزدهم، به‌عنوان راهکاری مطمئن برای تولید پایدار برق موردتوجه جدی قرار گرفت.
توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را بدرستی می‌توان یکی از راهکارهای مؤثر در رفع ناترازی برق دانست، راهکاری که از تیررس دولت‌های قبل خارج بود و به دلیل بی‌توجهی، کشورازداشتن برقی مطمئن و پایدار محروم شده بود.
این روند ادامه داشت تا آنکه دولت مردمی سیزدهم سکان امور را به دست و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت.
همان ایام «علی‌اکبر محرابیان»،وزیر نیرو از تلاش برای افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها خبر داد که ۱۰ هزار مگاوات آن از محل انرژی‌های تجدیدپذیر باشد و با بیان اینکه دولت برنامه‌ای چهارساله برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، خاطرنشان کرد: بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به قابلیت بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین گرمایی، از طریق امکان عقد قراردادهای بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران است.
درحال حاضر سهم نیروگاه‌های خورشیدی ۴۵.۳ درصد، بادی ۳۶.۶ درصد، برقابی کوچک ۱۰.۴ درصد، زیست‌توده ۱.۳ درصد و توربین انبساطی یک درصد شده است.
کیست که نداند توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر راهکاری برای غلبه برای مشکلات بوده و اگر دولت قبل پیش‌تر به فکر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور بود، اکنون ناترازی برق به حداقل ممکن رسیده بود.
گزارش‌ها نشان می‌دهند که در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ اقدام و برای سال‌جاری نیز ۱۴۰ اقدام با هدف تأمین برق پایدار تابستان تنظیم و اجرایی شد.
هر چند که به دلیل افزایش شدید دمای هوا در تابستان سال‌جاری بیش از ۳۶ بار پیک مصرف سال ۱۴۰۱ شکست، اما همان‌طور که مشاهده شد مشکلی برای تأمین برق سراسری پیش نیامد.
معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق اعلام کرد: احداث فوری ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی در کشور به تصویب شورای عالی اقتصاد رسید که بر این اساس جلسه‌هایی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری تشکیل و مقرر شد ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر خورشیدی در ۳ فاز طی ۳ سال احداث شود.
کمانی گفت: در گام نخست بنا به تصویب شورای عالی اقتصاد، به صورت ویژه و فوری مجوز احداث ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه‌های خورشیدی صادر شد که دوره احداث این نیروگاه‌ها تا قبل از دوره پیک مصرف سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است. وی عنوان کرد: ۱۰ هزار و پانصد مگاوات باقی مانده از طرح احداث ۱۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر، با تأمین مالی از طریق فاینانس خارجی احداث می‌شود که این نیروگاه‌ها پس از اخذ مجوزهای قانونی در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ احداث خواهند شد.
رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: روش احداث این چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر از طریق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر بوده که با خرید برق با حداکثر نرخ ۷.۳ سنت به ازای هر کیلووات ساعت و به مدت ۵ سال است.
وی افزود: همچنین این قرارداد ۲۵ ساله منعقد می‌شود که ۵ سال آن از محل سوخت صرفه‌جویی شده پرداخت می‌شود و بقیه آن هم بسته به روش‌هایی خواهد بود که سرمایه‌گذار با وزارت نیرو توافق خواهد کرد که می‌تواند برق را به شبکه داده و از منافع حاصل بهره‌مند شود.
واقعیت این است که کشور ایران از نظر شدت تابش انرژی خورشیدی یکی از بهترین کشورهای جهان است که حدود ۳۰۰ روز آفتابی دارد.
 این موضوع برای تولید برق مطمئن یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از احتمال قطعی برق به‌خصوص در ایام اوج بار و به‌خصوص برای فعالان صنعتی است.
آخرین گزارش‌ها از نهادهای ذی‌ربط توسعه تجدیدپذیر بیانگر آن است که 6913 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در سرتاسر ایران در دست احداث است و در آینده نزدیک برق خود را به شبکه سراسری تزریق خواهد کرد.
بر اساس این اطلاعات، هم‌اکنون 3026 مگاوات نیروگاه خورشیدی در قالب 113 واحد نیروگاهی به مرحله پس از مناقصه رسیده و پروانه احداث برای آنها صادر شده است.
سیما غفاری، کارشناس حوزه انرژی، با اشاره به برنامه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: انرژی تجدیدپذیر طی سال‌های اخیر به دلیل حضور مستقیم دولت و قیمت‌گذاری دستوری، در کنار سازکارمجوزفروشی توسعه متناسب با ظرفیت ایران را تجربه نکرده بود. این کارشناس انرژی گفت: این مسأله سبب شد تا نیروگاه‌های بادی و خورشیدی به عنوان نمادی از پیشرفت حضور چشمگیری در ظرفیت نیروگاهی کشور نداشته باشند.
به گفته وی، با توجه به همین مسأله توسعه زیرساخت تجدیدپذیر از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم به حساب می‌آید که بر مبنای بازنگری صورت‌ گرفته شاخص‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری در تجدیدپذیرها برای بخش خصوصی جذاب شد و بازگشت سرمایه در این بخش به کمتر از چهار سال کاهش یافته است.
غفاری تأکید کرد: با توجه به اینکه ایران 6913 مگاوات نیروگاه خورشیدی تا 2 سال آینده را در دست احداث دارد از این حیث در صدر جدول جهانی سرعت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر قرار خواهد گرفت.
شکی نیست که با توجه به جزئیات یاد شده، جهش در ظرفیت انرژی‌های پاک ایران دور از انتظار نیست و آینده انرژی ایران با برق پاک رقم خواهد خورد.

جستجو
آرشیو تاریخی