صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۸

جشنواره کودک در مسیر احیا و تحول

جبارآذین
 مدرس و منتقد سینما و تلویزیون

جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، قدیمی و مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور است و مخاطبان آن را طیف‌های گسترده و علاقه‌مند کودکان ونوجوانان و خانواده‌ها تشکیل می‌دهند. روزگاری این جشنواره درایران و جهان، از اعتبار و احترام شایسته برخوردار بود و آثارسینمایی کودک ونوجوان، دوستداران فراوان داشت. باآنکه امروز فیلم‌ها و جشنواره کودک درایران، خواهان بی‌شمار دارد، ولی بازارتولید فیلم‌های ویژه کودک و نوجوانان، چون گذشته داغ نیست و جشنواره آن درجایگاه مهم خود قرارندارد. آسیب‌شناسی و بررسی دلایل و مسائلی که مسبب چنین اوضاعی شده می‌تواند برگزارکنندگان دوره سی و پنج این جشنواره را یاری رساند تا با توجه به کمبودها، نواقص وکاستی‌ها درمسیر احیا و رونق جشنواره وسینمای کودک ونوجوان، گام‌های اصولی واساسی بردارند. گرایش‌های فکری وسیاسی در دولت‌های پیشین، نفوذ وهجمه فرهنگ بیگانه، کم‌توجهی متولیان وقت سینمابه فرهنگ ونیازها وخواست‌های جامعه و دورشدن مضامین و محتوای فیلم‌های کودک از ارزش‌ها و آرمان‌ها و فرهنگ ایرانی و اسلامی و ترویج سینما و هنرلیبرال و تولید فیلم‌های سطحی وبدون محتوا و استفاده ابزاری از جشنواره کودک برای تحمیل قدرت که منجربه برگزاری آن درشهر‌های مختلف توسط افرادی شدکه بیش ازتعلق به فرهنگ، وابسته به جریان‌های سیاسی و اقتصادی بودند، تقویت و ترویج آگاهانه تولید واکران فیلم‌های بازاری، حمایت نشدن از فیلم‌ها وسینماگران کودک ونوجوان و. . . ازجمله علت‌های ایستایی و درجازدن این سینما و تولیدات آن بود. زمانی، بخشی از فیلم‌های ایرانی که درجشنواره‌های جهانی به نمایش در می‌آمدند و جوایزی کسب می‌کردند، جزو آثار سینمای کودک و نوجوان بودند و فیلم‌های کودک و نوجوان درکشور، برای اکران، سینماهای خاص خود را داشتند.
 دردولت سیزدهم، اداره سینما به کسانی سپرده شده که از نظر باور و تعهد افرادی موجه‌ هستند و لذا اهل بهره‌بری ابزاری از سینما و جشنواره‌ها نیستند و سینمای کودک و جشنواره آن هم دراین راستا توجیه پذیرند.
 اکنون که سازمان سینمایی و بنیاد فارابی در حال برگزاری دوره جدید جشنواره کودک‌اند، لازم است این اجرا و برگزاری جدید با نگره و افرادوبرنامه‌های جدید و مناسب همراه باشد. نگره‌ای همسو با نیازها، علایق وسلایق کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها و سینماوفرهنگ کشور و وفادار به فرهنگ ایرانی واسلامی، مضامین و محتواهای به‌روز و محتوامحور، دعوت از حرفه‌ای‌های این نوع فیلم و سینما جهت تولیدفیلم و همکاری دربرگزاری جشنواره و مهم‌تر کسب دانش و تخصص لازم اداره امورسینمای کودک ونوجوان و اجرای جشنواره که یک امر کاملاً تخصصی است. دبیر منتصب جشنواره سی وپنجم کودک و نوجوان که مدیرعامل بنیاد فارابی نیز هست، برای اهالی هنروقلم ناآشنا نیست و این امیدوجوددارد که گزینشگرانش، درقامت تفکر او، قابلیت‌ها وتوانایی‌های برگزاری جشنواره مظلوم واقع شده کودک ونوجوان راداشته باشند واوهم بتواندباموفقیت این کشتی رابه ساحل امید و ایمان و فردای نیکوتر کودکان و نوجوانان رساند.  دبیر این جشنواره و فارابی و سازمان سینمایی با برگزاری این دوره جشنواره و اهداف احیا و رونق و اعتمادسازی ملی و مردمی، با یک آزمون بزرگ فرهنگی واجتماعی مواجهند که امیدواریم از این امتحان سخت، سربلند بیرون آیند و سینما و فیلم‌های کودک و نوجوان کشور را بازهم درایران وجهان پرآوازه کنندوقشرهای آینده‌سازنوجوان وکودک را به سینمای خود پیوند دهند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی