صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۷

سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان افتتاح شد

جشنواره‌ای برای بچه‌های ایران

فرهنگی/ ساعت 19 و 30 دقیقه جمعه 14مهرماه سال نو سینمای کودک و نوجوان تحویل شد و سی‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با برگزاری آیین افتتاحیه به‌صورت رسمی آغاز به‌کار کرد. در این مراسم که در سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان برگزار شد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این رویداد به‌عنوان نقطه آغازی برای خلق رویدادهای مهم در عرصه کودک و نوجوان سخن گفت و دبیر جشنواره، این رویداد را جشنواره‌ای برای همه بچه‌های ایران عنوان کرد.
فروغ دوباره چراغ جشنواره
پس از پخش کلیپی با حضور عروسک‌های خاطره‌انگیز ایران و جهان و حضور عروسک‌های تن‌پوش و شخصیت‌های عروسکی از ملل و اقوام گوناگون روی صحنه و در ادامه اجرای موسیقی ماندگار فیلم «خواهران غریب»(کیومرث پوراحمد)، مجید زین‌العابدین، دبیر جشنواره روی سن حاضر شد و طی سخنانی گفت: «سینما کلید پیشرفت کشور است و سینمای کودک و نوجوان به همین نسبت می‌تواند راهنمای بچه‌های ایران‌زمین برای حرکت در مسیر پیشرفت باشد. شعار جشنواره امسال هم با همین رسالت و نگرش، تنقیح و تهذیب یافت؛ بچه‌ها کمال‌طلب، حقیقت‌جو و آرمان‌خواه هستند و میل صعود به قلّه‌ها را دارند.»
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به فروغ دوباره جشنواره پس از چهار سال فترت، در ادامه افزود: «جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان پس از چهار دهه به بلوغ رسیده و بخشی از هویت فرهنگی و هنری مردم اصفهان شده است.»‌
زین‌العابدین در ادامه با ارائه آمار و اطلاعاتی از درخواست ۲۰۰ فیلمساز از ۴۰ کشور جهان گفت: «این اتفاق نشان داد فرهنگ و هنر ایران‌زمین و دیپلماسی فرهنگی ما در ضمیر هنرمندان آزاده دنیا احترام خاص خود را دارد.» دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان در بخش پایانی صحبت‌هایش تأکید کرد: «این جشنواره، جشنواره همه بچه‌های ایران است.»
کمال حیدری، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و تفریحی و ورزشی شهرداری اصفهان، دیگر سخنران این مراسم در سخنانی از برگزاری برنامه‌های فرهنگی در محلات اصفهان در ایام برگزاری جشنواره و از تدارک برنامه‌های ویژه برای معلولان، کودکان سرطانی و کودکان کار خبر داد.
محمدمهدی اسماعیلی، در بخش ابتدای صحبت‌هایش از اصفهان به‌عنوان مهد فرهنگ، هنر و تمدن و ستایش سرمایه‌های غرورآفرین اصفهان گفت. او در ادامه با اشاره به‌ سرمایه‌گذاری ویژه در بخش فرهنگ و بویژه گروه کودک و نوجوان، افزود: «در حوزه کودک و نوجوان قصد سرمایه‌گذاری داریم چراکه پیشرفت‌ها از همین نقطه و با محوریت کودکان و نوجوانان آغاز می‌شود. حضور کودکان و نوجوانان برای تحقق این مهم، یک ضرورت است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در شورای‌عالی سینما هماهنگی بین وزارتخانه‌های مختلف حاصل شده و قصد داریم با اتحاد یکدیگر فضا را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهیم. دولت انقلابی قصد دارد فرهنگ و هنر در جایگاه درست قرار گیرد. وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد موضوع ارتقای هنر برای کودکان را دنبال می‌کنند و بزودی زنگ سینما در مدارس اتفاق می‌افتد. امسال هم یک فیلم پویانمایی سالن‌ها را شلوغ کرده است. بنا داریم این بال‌ها را توسعه دهیم و این مهم رخ می‌دهد. در حوزه کتاب، نشریات، تئاتر، موسیقی و فیلم باید برنامه‌ریزی‌هایی برای تربیت نسل جدیدی از هنرمندان بر مبنای تعالیم والای نظام اسلامی انجام شود و جشنواره اصفهان گام مهمی در آغاز این مسیر نورانی است. این جشنواره را نقطه آغازی برای خلق رویدادهای جدید و مهم در عرصه کودک و نوجوان قرار خواهیم داد.
اجرای موسیقی زنده انیمیشن‌های خاطره‌انگیز «پلنگ‌صورتی» و «فوتبالیست‌ها» و همچنین ترانه و موسیقی ماندگار مجموعه «خونه مادربزرگه»، گروه سرود «نجم الثاقب» متشکل از کودکان دختر و پسر با لباس‌های اقوام مختلف با گویش‌های مختلف ایران‌زمین با مضمون ایران، پرفورمنس و... از دیگر بخش‌های این مراسم بود
در پایان با پرواز پروانه‌ها و پخش موسیقی، آتش‌بازی و اهتزاز پرچم ایران، سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان رسماً افتتاح شد.
جستجو
آرشیو تاریخی