صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۷

گزارش «ایران» درباره تغییر مدیریتی اخیر انجمن قلم ایران

نتایج یک‌سال ریاست سرشار چه بود؟

اوایل آبان ماه سال گذشته محمد سرشار به‌عنوان ریاست جدید انجمن قلم ایران معرفی شد؛ نویسنده‌ جوانی که با گذشت کمتر از یک‌سال جای خود را به راضیه تجار داده است. در گپ‌وگفت امروزمان با سرشار، ریاست سابق و همچنین علی‌الله سلیمی، بازرس این تشکل، نکاتی درباره چرایی این تغییرات و برخی اتفاقات پیش‌روی این انجمن ادبی که حدود ربع قرن از تأسیس آن می‌گذرد می‌خوانید؛

 برنامه‌ریزی و فعالیت‌های قبلی انجمن متوقف نمی‌شود
 اوایل آبان ماه سال گذشته محمد سرشار به‌عنوان ریاست جدید انجمن قلم معرفی شد؛ نویسنده‌ جوانی که آغاز فعالیت وی در این جایگاه، با ابراز خرسندی برخی اعضا همراه شد و اظهار نظرهایی همچون این شنیده شد که بالاخره نویسنده‌ای جوان و تازه‌نفس سکان هدایت این تشکل ادبی را به دست گرفته است! موافقان این انتخاب معتقد بودند که انجمن قلم دیگر نیازمند ایده‌های جدید و نیروهایی جوان‌تر است. با این حال با گذر کمتر از یک‌سال، طی روزهای اخیر خبر خداحافظی‌اش و جایگزینی وی با راضیه تجار منتشر شده است. محمد سرشار در پاسخ به اینکه پایان دادن به همکاری مذکور خودخواسته بوده یا نشأت گرفته از دلایل دیگری است به «ایران» می‌گوید:« راستش این خداحافظی به‌دلیل تغییراتی است که از بهمن ماه سال گذشته در شرایط کاری‌ام ایجاد شد و به مرور ناگزیر به انجام سفرهای مکرری به خارج از تهران شدم. همین مسأله مانعی بر سر حضور منظم من در جلسات هیأت مدیره انجمن قلم شد.بنابراین از هیأت مدیره درخواست کردم که فرد دیگری را جایگزین کنند؛ خانم راضیه تجار به‌عنوان ریاست بعدی انتخاب شده و این مسئولیت را هم پذیرفتند. ایشان یکی از قدیمی‌ترین و با تجربه‌ترین اعضای انجمن هستند و از همین بابت نیز می‌توان به شرایط پیش‌روی انجمن امیدوار شد.»
او با تأکید بر اینکه قبول مسئولیت از سوی راضیه تجار را برای مدیریت انجمن قلم، اتفاقی مثبت می‌داند، ادامه می‌دهد:«هیچ کدام از ایده‌هایی که طی یک سال اخیر برای اجرایی شدن آنها برنامه‌ریزی و تلاش شده متوقف نخواهند شد. نکته دیگر اینکه در ترکیب هیأت مدیره تغییری حاصل نشده است. مسأله مهم این است که چه کسی بتواند این ایده‌ها را با صرف زمان و جدیت لازم پیگیری کرده و به سرانجام برساند.»
سال گذشته بعد از انتخاب محمد سرشار، محسن پرویز که پیش‌تر ریاست انجمن قلم را به عهده داشته گلایه کرده بود که انجمن قلم ایران از نظر شرایط مالی و اجرای برنامه‌ها دچار مشکل شده بود و دیگر به نحو شایسته حمایت نمی‌شده است. با این حال او به آینده انجمن به سبب روی کار آمدن مدیری جوان ابراز امیدواری کرده بود.
سرشار در پاسخ به اینکه طی حدود یک‌سالی که از حضورش در انجمن قلم گذشته، این تشکل با چه مشکلاتی روبه‌رو بوده و از سوی دیگر در همراهی با دیگر اعضا موفق به انجام چه اقداماتی شده می‌گوید:« وقتی شرایط اقتصادی کشور وضعیت با ثباتی ندارد و تورم به شکل افسار گسیخته‌ای ادامه دارد، فرهنگ نخستین حوزه‌ای است که از اولویت‌ مردم کنار گذاشته می‌شود. مسأله‌ای که تأثیر آن بر فعالیت انجمن‌های فرهنگی و تشکل‌ها نیز دیده می‌شود.
انجمن قلم ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده و شرایط دشوار اقتصادی یک‌دهه اخیر سبب شده که با مشکلاتی در بحث مالی روبه‌رو شود.»

 یک بازسازی اداری- مالی در انتظار ساختار انجمن
 رئیس سابق انجمن قلم ایران ادامه می‌دهد:«علاوه بر این در انجمن هم به بازسازی جدی اداری- مالی از نظر ساختارهای حقوقی کشور نیاز بود که این مسأله طی یک‌سال اخیر پیگیری شده است. انجام این مراحل طولانی و پیچیده، وقت زیادی را از انجمن قلم در سال گذشته گرفت.»
سرشار در بخش دیگری از سخنان خود تأکید می‌کند که در تشکل‌های فرهنگی بیش از آنکه افراد مهم باشند، همت جمعی است که اهمیت زیادی دارد. او ادامه می‌دهد:«دریک سال اخیر، ضمن اعمال سختگیری‌های بیشتر برای مدیریت بهتر منابع مالی، فعالیت‌های فرهنگی انجمن هم توسعه پیدا کرد. شاید یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این انجمن طی یک‌سال گذشته را بتوان برگزاری دوره‌های آموزشی در خارج از ایران دانست؛ اتفاق مهمی که تجربیات چهره‌های پیشکسوت انجمن را در اختیار اهالی قلم دیگر کشورهای منطقه گذاشت. اتفاق دیگر احیای ماهنامه تخصصی اقلیم نقد بعد از یک دهه بود که طی چند ماه آینده به بازار نشر عرضه می‌شود. بحث آموزش هنرجویان داخلی هم در حال پیگیری است که اگر نهایی شود از سوی رئیس جدید هیأت مدیره درباره‌اش اطلاع‌رسانی می‌شود.»

 

بــــرش

حضور جوان‌ترها در کنار اعضای باتجربه
طی یک دهه اخیر چگونگی چیدمان اعضای هیأت مدیره انجمن قلم ایران با اما و اگرهایی روبه‌رو بوده است. یکی از این گلایه‌ها حضور کم‌رنگ نویسندگان جوان‌تر در ترکیب هیأت مدیره و حتی در چگونگی انتخاب ریاست انجمن است. علی‌الله سلیمی، نویسنده و پژوهشگر که به‌عنوان بازرس انجمن قلم ایران در این تشکل حضور دارد درباره این تغییر مدیریتی به «ایران» می‌گوید:« در شرایط فعلی فقط شاهد خداحافظی آقای محمد سرشار، ریاست قبلی انجمن و جایگزینی ایشان با خانم تجار هستیم؛ سید احمدمیرزاده، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان که نایب رئیس هستند، به همکاری خود در همین عنوان ادامه خواهند داد. اتفاقاً ایشان از جمله جوان‌ترین افراد در هیأت مدیره به شمار می‌آیند. نگاهی به ترکیب فعلی هیأت مدیره گویای آن است که انجمن قلم ایران هم‌اکنون در همراهی نویسندگان جوان با نویسندگان با تجربه اداره می‌شود و گلایه‌هایی را که در گذشته به سن و سال ترکیب مدیریتی آن وارد بوده دیگر نمی‌توان مطرح کرد. البته گلایه‌ای که پیشتر درباره ترکیب هیأت مدیره انجمن قلم می‌شنیدیم به سن و سال اعضا نبود، بلکه اهالی کتاب بیشتر به این مسأله نقد داشتند که چرا در ترکیب هیأت مدیره‌، اغلب شاهد تکرار حضور یک‌سری افراد هستیم و تأکید داشتند که حضور تکراری افراد منجر به کاهش ایده‌ها و گرفتاری انجمن به سکون می‌شود. این مسأله خوشبختانه در وضعیت فعلی حاکم نیست و افرادی با تنوع فکری و ایده‌های متفاوت در هیأت مدیره و ریاست انجمن شرکت دارند. آقای سرشار بنابر مشغله‌های شغلی خود از ادامه همراهی به‌عنوان ریاست انجمن کناره‌گیری کردند. به نظرم حضور خانم تجار هم اتفاق خوبی است چراکه ایشان هم از قدیمی‌های انجمن هستند و نویسنده با تجربه‌ای محسوب می‌شوند که بی‌اغراق انجمن را همچون خانه خود می‌دانند.»

جستجو
آرشیو تاریخی