صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۷

وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در افتتاحیه اجلاس رایزنان فرهنگی در کشورهای همسایه تأکید کرد

استفاده از قدرت فرهنگی برای تغییر در نظام جهانی

 نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، با شعار «دیپلماسی فرهنگی؛ فرصت‌های منطقه‌ای، ظرفیت‌های استانی» به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی، از روز گذشته در تهران آغاز به کار کرد و تا 20 مهرماه 1402 ادامه دارد. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم روز گذشته در نخستین روز آغاز نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه شرکت کرد و به تشریح رویکرد دولت درباره دیپلماسی فرهنگی پرداخت.
وی در این نشست گفت: رویکرد دولت و اهتمام رئیس‌جمهور به ارتقای فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور و ارادت و نگاه من هم نسبت به این مسأله روشن است.
هیچ مسأله‌ای در دولت مطرح نشده که رئیس‌جمهور به نفع سازمان رأی نداده باشد.اعتقاد جدی داریم دیپلماسی فرهنگی از ابزارهای اصلی و کارسازترین ابزار کار ما در خارج از کشور است و به همین دلیل باید در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مبتنی بر نگاه حاکم بر کشور این تغییر را ایجاد کنیم و نگاه دولت دقیقاً همسو با نگاه رهبر عزیزمان بوده است. امروز بهترین و طلایی‌ترین زمان ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور است. باید نگاه‌های سالم تکریم و ارتقا داده شود.

بعداز دوسال کارنامه ارائه می‌دهیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در دولت اقدام‌های بسیار مؤثری در حوزه فرهنگ و هنر در این دو سال انجام دادیم، اضافه کرد: بعد از دو سال شعار نمی‌دهیم، کارنامه ارائه می‌دهیم. همه زیرساخت‌های لازم برای ارتقای فرهنگ و هنر در کشور را فراهم آوردیم. مسأله بودجه، دغدغه مهمی بود. نمودار این موضوع در سازمان به حالت صعودی و افزایشی برگشته و البته هنوز به نقطه مطلوب خود نرسیده است.

اعزام رایزن فرهنگی به دو کشور امریکای لاتین
محمدمهدی اسماعیلی همچنین در حاشیه آیین آغاز نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه به ایرنا، درباره دستور کار ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه رایزنی فرهنگی اظهار داشت: به دو کشور مهم امریکای لاتین رایزنان فرهنگی را اعزام می‌کنیم. دو سفر به امریکای لاتین رفته‌ام و توافق‌های بسیار خوبی اتفاق افتاده و کارهای فرهنگی مشترک و تقریباً بی‌نظیری در حال شکل‌گیری است و مجدداً حوزه امریکای لاتین به حوزه دیپلماسی ما برگشته است و در حال انجام کارهای خود است.

جستجو
آرشیو تاریخی