صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

فیل ایرانی و سربازانش تاریخ طلایی شطرنج را ورق زدند

آسیــــــا «کیش و مات» ایران

مهری رنجبر/ تیم ملی شطرنج ایران با کیش و مات آسیا در هانگژو، برگ زرینی به تاریخ ورزش ایران اضافه کرد.
تیم ملی شطرنج ایران که بعد از برنز تیمی مختلط  بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه، موفقیتی به‌دست نیاورده بود، با ترکیب پرهام مقصودلو، سید‌ محمدامین طباطبایی، پویا ایدنی و بردیا دانشور  به هانگژو رفت. تیم ایران با ناکامی در رقابت‌های انفرادی، در 9 دور تیمی رقابت کرد و بعداز 6 پیروزی مقابل تیم‌های بنگلادش، قزاقستان، چین، ازبکستان، ویتنام و ازبکستان و دو تساوی مقابل هند و مغولستان، دیروز در آخرین دور، نسخه کره یکی از قدرت‌های آسیا و جهان را مقتدرانه پیچید تا مدال طلا سوغاتشان از هانگژو باشد.
مسئولان برگزاری رقابت‌ها با شانس زیاد ایران برای مدال طلا و مهیا کردن شرایط پخش زنده تلویزیونی، میز شماره یک را جدا از بقیه میزها چیدند که با اعتراض تیم ایران و پرهام مقصودلو روبه‌رو شدند اما گوش مسئولان برگزاری بدهکار نبود و پرهام بالاخره روی همان میز مسابقه داد. پویا ایدنی روی میز 3 چراغ بردهای روز آخر تیم ایران را روشن کرد و بعداز او پرهام مقصودلو رقیبش را شکست داد و با پیروزی سید محمدامین طباطبایی که روی میز 2 مسابقه می‌داد، کار تمام شد و زنگ تاریخ‌سازی شطرنج‌بازان با نوشتن مدال طلا به پای ایران به صدا درآمد. هر چند نتیجه بردیا دانشور دیگر تأثیری در نتیجه تیم نداشت، اما تیم‌ملی شطرنج ایران مقتدرانه و با نتیجه 4 -  صفر کره را کنار زد وآقایی‌اش را به رخ آسیا کشید. به‌این ترتیب تیم‌ملی شطرنج ایران که رقابت‌های تیمی را از دور اول با صدرنشینی طی کرد تا به روز آخر رسید، دیروز روی سکوی قهرمانی ایستاد و دوازدهمین طلا را به کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی هدیه کرد. پرهام  مقصودلو  بعداز قهرمانی  تیم ملی ایران به درخواست  شطرنج باز کره‌ای‌، به او نشان داد چه اشتباهی مرتکب شد که باخت.  همچنین آرکادی دوورکوویچ رئیس فدراسیون جهانی شطرنج  (فیده)‌، در فرصت مانده تا اهدای مدال ایرانی‌ها با آنها دست به مهره شد.
مقصودلو:  می‌خواستیم قدرت شطرنج ایران را به رخ آسیا بکشیم
مقصودلو، کاپیتان تیم‌ملی، ملقب به فیل ایرانی شطرنج ، قهرمانی را نتیجه همت بچه‌ها می‌داند: «می‌خواستیم قدرت شطرنج ایران را به رخ آسیا بکشیم و برای قهرمانی هم‌قسم شده بودیم. ما بدون مربی و با همت خودمان در حضور تیم‌های قدرتمند مثل هند و چین قهرمان شدیم. در حالی که حتی یک کمپ تمرینی هم نداشتیم اما فوق‌العاده کار کردیم.»
جستجو
آرشیو تاریخی