صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

سی‌وپنجمین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان آغاز شد

چراغ روشن سینمای کودک و پرواز پروانه‌ها در اصفهان

 فرهنگی/ جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به ایستگاه سی‌وپنجم رسیده است و اصفهان برای بیست‌وسومین بار میزبان این رویداد سینمایی است. پس از وقفه یکساله و فترت چهارساله از برگزاری حضوری جشنواره به دلیل کرونا، برگزارکنندگان جشنواره درصدد بازگشت شکوه به جشنواره به عنوان عامل تشویقی احیای سینمای کودک و نوجوان هستند. رویدادی که بیش از هر جشنواره سینمایی در کشورمان، ستاره‌های آن نه عوامل تولید بلکه مخاطبانش هستند؛ کودکان و نوجوانانی که البته از داوری تا اجرا و اطلاع‌رسانی در برگزاری جشنواره مشارکت دارند.
ضیافت سینمای کودک همزمان با هفته جهانی کودک
ماراتن این دوره فیلم‌های کودک و نوجوان با شعار «بچه‌ها به سمت قله» شامگاه جمعه 14 مهرماه با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز شد. اصفهان همزمان با هفته جهانی کودک به مدت یک هفته میزبان جشنواره است. مراسم اختتامیه روز پنجشنبه بیستم مهر برگزار خواهد شد. از امروز نمایش فیلم‌ها در پردیس‌های سینمایی «چهارباغ» و «ساحل» آغاز می‌شود. فروش بلیت فیلم‌ها از روز گذشته آغاز شده و تا زمان تکمیل ظرفیت‌های نمایش ادامه دارد. جشنواره امسال البته به نمایش فیلم‌ها در سینماهای جشنواره محدود نمی‌شود و آنطور که مدیران شهری این استان گفته‌اند، این رویداد در قالب ۲۸۰ برنامه فرهنگی مختلف ازجمله شادپیمایی، عروسک‌، تن‌پوش و بازی‌های خلاقانه در حوزه کودک و نوجوان در محلات مختلف اصفهان رقم خواهد خورد. همچنین تعدادی کارگاه‌ آموزشی پیش‌بینی شده است که برخی از مدرسان در داخل کشور طی پنج روز، کارگاه‌های موضوعی فیلمسازی را برگزار می‌کنند. المپیاد هفتم نیز همزمان با جشنواره آغاز می‌شود اما با اتمام جشنواره پایان نمی‌گیرد و شرکت‌کنندگان طی سه ماه آموزش می‌بینند تا بتوانند وارد سینمای کوتاه شوند. بیش از 400 اثر در المپیاد امسال ثبت شده و ثبت‌نام تا 13 آبان‌ماه ادامه دارد. نکوداشت و بزرگداشت چهار هنرمند سینمای کودک و نوجوان از جمله برنامه‌های جانبی این دوره از جشنواره است. در این دوره جشنواره نکوداشت دو هنرمند فقید زنده‌یاد ایرج تقی‌پور تهیه‌کننده و پژوهشگر و زنده‌یاد آرش میراحمدی بازیگر و بزرگداشت منوچهر والی‌زاده صداپیشه و بهرام دهقان‌یار آهنگساز برگزار خواهد شد.
تنوع بومی و جغرافیایی و فرصتی برای همگرایی
برخلاف گمانه‌زنی‌های مطرح شده و به گفته دبیر این رویداد مجید زین‌العابدین به دلیل اهمیت تولیدات داخلی، جشنواره امسال نیز در دو بخش ملی و بین‌الملل میزبان آثار کشورهای مختلف است. در بخش بین‌الملل از میان 200 اثر متقاضی حضور از 40 کشور جهان در بخش فیلم بلند داستانی۱۲ کشور در جشنواره حضور دارند. ۱۲ فیلم کوتاه داستانی و پویانمایی در بخش کوتاه بین‌الملل حضور دارند و در مجموع در بخش رقابتی ۶۹ فیلم در این بخش حضور خواهند داشت. علاوه بر ایران نیز ۳۹ کشور در این دوره از جشنواره حضور دارند. همچنین بخشـــی از جشـــنواره بـــه مـــرور آثار بین‌المللی اختصـــاص یافتـــه و فیلم‌هایی از روســـیه با همکاری مؤسســـه روسکینو در این بخش به نمایش در می‌آید. در بخش ملی نیز ۱۲ فیلم در بخش مسابقه داستانی کوتاه، ۱۲ فیلم در بخش مسابقه پویانمایی کوتاه و ۱۴ فیلم در بخش مسابقه بلند داستانی رقابت خواهند کرد. از شاخصه‌های آثار این دوره جشنواره تنوع بومی و جغرافیایی است. آثاری از آذربایجان شـــرقی و غربـــی، البرز، یزد، قم، گیـــلان و اصفهان در جشنواره امسال حضور دارند.
چهره‌های شاخص سینمای کودک، داوران جشنواره
علاوه بر داوران کودک و نوجوان، چهره‌های شاخص سینمای کودک، آثار این دوره از جشنواره را قضاوت خواهند کرد. مرضیه برومند و علیرضا خمسه از جمله فیلمسازان ایرانی حاضر در ترکیب داوران بخش بین‌الملل هستند. رسول صدرعاملی، حامد جعفری، جهانبخش سلطانی، امرالله احمدجو و پوران درخشنده نیز آثار بخش فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی را داوری خواهند کرد. همچنین محمدرضا عرب، روانبخش صادقی و مریم اسمی‌خانی آثار برگزیده بخش کوتاه و پویانمایی را انتخاب خواهند کرد.
سینمای اعتماد خانواده ایرانی و آینه تمام‌نمای اخلاق
در روزهای منتهی به آغاز جشنواره پیام‌های مدیران فرهنگی و شهری به این مناسبت منتشر شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آستانه برگزاری جشنواره، در پیامی از بازتاب باور به پیشرفت در سینمای کودک نوشت. محمدمهدی اسماعیلی معتقد است سینمای کودک و نوجوان می‌تواند راه حقیقت، ایمان، شجاعت و باور به پیشرفت را به آنها نشان دهد.
در بخشی از یادداشت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، امسال با شعار «بچه‌ها به سمت قله» انگیزه موفقیت برای فتح قله‌های پیشرفت، افتخار به امروز و عزت آینده را در کودکان و نوجوانان این سرزمین می‌پرورد. سینمای امروز ما با بهره‌گیری از فرهنگ غنی ایرانی و اندیشه‌های انسان‌ساز اسلامی، می‌تواند مظهر رویش و پرورش نسل‌های آگاه، مؤمن و شجاع به آرمان‌های ملی و انقلابی باشد که خودباوری و تسلیم‌ناپذیری در مقابل زور را افتخار خود می‌داند.»
محمدمهدی اسماعیلی در این یادداشت همچنین سینمای کودک را سینمای اعتماد خانواده ایرانی و آینه تمام‌نمای اخلاق و پاکیزگی عنوان کرده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی