صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه دومین جشن ملی مهر سینمای ایران:

همه بخش‌های دولت در کنار فرهنگ و هنر هستند

 آیین اختتامیه دومین جشن ملی مهر سینمای ایران عصر پنج‌شنبه در تالار ایوان شمس با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جواد اوجی وزیر نفت و مسئولان و اهالی سینما برگزار شد. در اختتامیه این جشن که امسال از ۲۶ شهریور به همت سازمان سینمایی کشور با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با شعار اخلاق، آگاهی و امید آغاز به کار کرده بود، از هنرمندان برگزیده استان‌های کشور تقدیر شد.
 
اختصاص سرانه یک میلیاردی برای انجمن‌های موسیقی و تجسمی
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم از اختصاص سرانه یک میلیاردی برای انجمن‌های موسیقی، تجسمی و نمایشی خبر داد و گفت: این‌ مراسم از ابتکارات سازمان سینمایی در راستای عدالت فرهنگی بوده که محلی برای ارائه تولیدات برجسته از سراسر کشور داشته باشیم و امسال با رشد قابل توجهی همراه بود. نگاه ما در دولت، توسعه تمام بخش‌های فرهنگ و هنر است و بخش‌های مهم دولت سیزدهم در کنار حوزه فرهنگ نقش ایفا می‌کنند کما اینکه تقدیر از وزیر نفت نشان دهنده این موضوع است و تخصیص ۱۸۰ میلیارد تومان به دفاتر سینمای جوان با حمایت وزیر نفت محقق شد. سینمای ما در پررونق‌ترین دوره فروش قرار دارد. یک فیلم پویانمایی انیمیشن این‌هفته رتبه اول را به دست آورد و از فردا نیز جشنواره فیلم کودک و نوجوان با دست پر آغاز می‌شود. بهره‌برداری از ۲۲۱ سالن سینما نیز اتفاق مهمی است که در این دولت صورت گرفته و در تمام شهرستان‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر این کار را دنبال خواهیم کرد. کار مهم دیگر در حوزه فرهنگ این است که برای تمام مجتمع‌های فرهنگی و کتابخانه‌ها و نهادهای فرهنگی، معافیت مالیاتی را در دولت تصویب کردیم تا فضای فرهنگی پررونق باشد. قرار شده برای انجمن‌های موسیقی، تجسمی و نمایشی سرانه بسیار بالاتری را نسبت به گذشته اختصاص دهیم و از این رو یک‌میلیارد برای آنها اختصاص داده خواهد شد.
اسماعیلی با اشاره به نرخ رشد کم نظیر مخاطبان سینما گفت: این میزان رشد مخاطب در فاصله کوتاه اعجاب‌آور است. یک فیلم پویانمایی رتبه اول جذب مخاطب را به خود اختصاص داده است. ساخت و بهره‌برداری از ۲۲۱ سینما در دوسال اخیر در راستای اجرای عدالت فرهنگی و در مناطق محروم صورت گرفته است. سینما کانون مهر و محبت است. در سینما خانواده‌ها کنار هم بودن را تجربه می‌کنند.
اسماعیلی با اشاره به تصویب معافیت مالیاتی مجموعه‌های فرهنگی افزود: ما توسعه سینماها را ادامه خواهیم داد، سینما روزهای پرکاری را می‌گذراند و در تمامی حوزه‌های فرهنگی و هنری این تجربه و پرکاری ادامه دارد. برای ما همیشه هنرمندان گرامی هستند و در خدمت آنها و تمام هنرمندان استانی که در شهرهای مختلف فعالیت می‌کنند، هستیم.

31 برگزیده از 31 استان کشور
قادر آشنا، دبیر دومین دوره جشن مهر سینمای ایران در این آیین، با تشریح اهداف جشن مهر سینمای ایران به برجسته کردن سال سینمای ایران و استفاده از ظرفیت تمام هنرمندان کشور اشاره کرد و گفت: جشن ملی سینما کمک می‌کند تا استعدادهای جدیدی را به سینمای ایران معرفی و از سینماگران تجلیل کنیم. در ۳۱ استان کشور این جشن برگزار شد و در اصفهان به دلیل سفر رئیس جمهور و جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با تأخیر شاهد برگزاری این رویداد بودیم.آشنا به تجلیل از ۵۲۹ هنرمند اعم از ۶۳ هنرمند استانی، ۹۶ کارگردان، ۴۱ فیلمنامه‌نویس، ۵۱ بازیگر، ۳۴ تهیه کننده و ۱۸ پژوهشگر در استان‌های مختلف کشور در این دوره از جشن مهر سینمای ایران اشاره کرد و گفت: برای جشن پایانی ۳۱ نفر برگزیده شدند که در این جشن حضور دارند.

هنرمندان پیشکسوتی که تقدیر شدند
در این مراسم، لوح تقدیر و تندیس بخش ملی دومین دوره جشن ملی به همراه هدیه نقدی به قربانعلی طاهرفر کارگردان از آذربایجان شرقی، فرهاد قائمیان از استان اردبیل، اردلان محمدی فیلمساز از استان اصفهان، محمدعلی عسگری کارگردان از استان البرز، مهدی نورمهدی فیلمساز از استان ایلام، حسین صافی فیلمساز از استان بوشهر، رامبد رفیعی بازیگر از تهران، فریدون نجفی کارگردان از چهارمحال و بختیاری، رضا زاده‌فخار کارگردان از خراسان رضوی، نوح امانی فیلمساز از خراسان شمالی، امید مدهج فیلمساز از خوزستان، محسن قهرمانی مدیر جلوه‌های ویژه از زنجان، محمد شکیبا طراح صحنه از سمنان، سیمین سربندی مستندساز از سیستان و بلوچستان، مهدی فقیه منفرد بازیگر از فارس و محمد برادران مدیر جلوه‌های ویژه از قزوین اهدا شد.همچنین لوح تقدیر و تندیس بخش ملی دومین جشن مهر سینمای ایران به محمد مهربان مدیر آموزشگاه سینمایی از استان خراسان جنوبی، بیژن رحمتی فیلمساز از آذربایجان غربی، احمدرضا داوری خلج از قم، عدنان زندی کارگردان از کردستان، عباس بلوچی فیلمساز از کرمان، علیرضا فرخی فیلمساز از جنوب کرمان، محمد پیری از کرمانشاه، رضا محقق از کهگیلویه و بویراحمد، مصطفی ربانی فیلمساز از گلستان، نادر معصومی نیک فیلمساز از گیلان، فرهاد عیوض‌پور فیلمساز از لرستان، یاسر طالبی کارگردان از مازندران، محمد طالبی فیلمساز از استان مرکزی، محمود شهبازی کارگردان از هرمزگان، امیر سماواتی تهیه‌کننده از همدان و محسن عباسی سرچشمه فیلمساز از استان یزد اهدا شد. در ادامه لوح تقدیر و تندیس بخش ملی دومین دوره جشن مهر سینمای ایران به همراه هدیه نقدی جشنواره به محمدمهدی فداکار، مهران فاطمی و سیدعلی احمدزاده استانداران کرمان، یزدو کهگیلویه و بویراحمد به خاطر توسعه زیرساخت‌های سینمایی و حمایت از رویدادهای سینمایی و اهتمام در اجرایی کردن تفاهمنامه‌های استانی در حوزه سینما تعلق گرفت.
لوح تقدیر و تندیس بخش ملی دومین دوره جشن مهر سینمای ایران همچنین به سازمان سینمایی سوره به عنوان نهاد فعال زیر ساخت سینمایی، سید ابراهیم عامریان به دلیل تهیه کنندگی فیلم فسیل به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینمایی ایران، حامد عنقا به عنوان تهیه کننده فیلم غریب پرفروش‌ترین فیلم دفاع مقدس، محمدامین همدانی تهیه کننده پسردلفینی به عنوان پرفروش‌ترین فیلم کودک و نوجوان، کامران حجازی تهیه کننده فیلم سینمایی کت چرمی به عنوان پرفروش ترین فیلم اجتماعی خانواده، محمود بابایی تهیه‌کننده فیلم سینمایی بدون قرار قبلی به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینمایی دینی، عبدالله علی‌خانی تهیه‌کننده و پخش کننده پیشکسوت فیلم، هوشنگ توکلی به عنوان بازیگر پیشکسوت سینمای ایران، رضا صفایی‌پور بازیگر سینما به پاس سال‌ها فعالیت در عرصه سینما و رضا ایرانمنش به عنوان هنرمند ایثارگر سینمای ایران تندیس لوح تقدیر دومین جشن مهر سینمای ایران اهدا شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی