صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

ایران در ایران

رسم دیرین مذهبی با تقویم شمسی در دومین جمعه مهرماه
آیین قالی‌شویان در مشهد اردهال کاشان برگزار شد
کاشان - مراسم قالی‌شویان، نمایش واقعه شهادت سلطان علی بن‌محمد باقر(ع) و نحوه خاکسپاری این امامزاده در دومین جمعه مهر ماه در مشهد اردهال کاشان برگزار شد.
وارثان حماسه مشهد اردهال کاشان روز جمعه با حضور در آستان مقدس امامزاده سلطانعلی بن محمد باقر(ع) و برگزاری آیین سنتی مذهبی قالی‌شویان بار دیگر فریاد لبیک یا حسین سر داده و برای حرکت در مسیر استمرار نهضت حضرت سید الشهدا(ع) پیمانی دوباره بستند و بر اساس رسمی دیرین با عزاداری در این آیین اشک ماتم ریختند و پس از قرائت قرآن کریم، مداحی و سینه زنی کردند.
بر پایه برخی اسناد، شهادت فرزند حضرت امام محمد باقر(ع) در روز ۲۷ جمادی‌الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری همزمان با ماه مهر حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا در خطه اردهال رخ داده و از این رو آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان هر سال در دومین جمعه مهرماه در مشهد اردهال محل شهادت این امامزاده بزرگوار برگزار می‌شود.
آیین قالی‌شویان تنها آیین مذهبی اسلامی است که به تقویم خورشیدی برپا می‌شود. در این مراسم نمادین، شرکت‌کنندگان که برای برگزاری این مراسم آمده‌اند، در حالی که چوب‌هایی به دست دارند، قالی را در چشمه‌ای می‌شویند.
جستجو
آرشیو تاریخی