صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

نخستین برف پاییزی، ارتفاعات مازندران و سمنان را سفیدپوش کرد

خسارت سیلاب به 6 استان و ۱۵ شهرستان کشور

ایران زمین- با ورود سامانه بارشی جدید به آسمان ایران، ۶ استان، ۱۵ شهرستان و ۱۹ منطقه شامل ۱۱ روستا و ۸ شهر، تحت تأثیر سیل و آبگرفتگی قرار گرفتند. سیل و آبگرفتگی خسارات زیادی را به برخی از مناطق مازندران وارد کرد. همزمان با ورود نخستین سامانه پرقدرت پاییزی به آسمان مازندران و سمنان نخستین برف پاییزی باریدن گرفته و ارتفاعات بالای ۳ هزار و ۵۰۰ متری مازندران و 3 نقطه از ارتفاعات استان سمنان را سفیدپوش کرد. این در حالی است که سازمان هواشناسی نسبت به کاهش ۱۰ درجه‌ای دما در برخی مناطق کشور و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و ورود سامانه بارشی جدید به کشور در هفته جاری، هشدار داده است.
 امدادرسانی به ۴۵۷ سیل‌زده
«بابک محمودی» رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به امدادرسانی به ۴۵۷ نفر از ۹ تا ١٣ مهر ١٤٠۲، از اعزام ۵۹ تیم عملیاتی به مناطق سیل‌زده در این مدت زمان خبر داد و تأکید کرد: با کمک امدادگران جمعیت، به ۴۵۷ نفر امدادرسانی شده، ۴ نفر اسکان اضطراری پیدا کردند و ۲۰ نفر نیز به مناطق امن منتقل شدند. متأسفانه یکی از هموطنان در شهرستان مشگین‌شهر بر اثر سیل جان خود را از دست داد.
 سیلاب در مازندران
امدادرسانی به مناطق سیل‌زده در حالی ادامه دارد که طبق گفته «حسینعلی محمدی شیرکلائی» مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران، حجم بارش‌ها طی چند روز گذشته در این استان قابل ملاحظه بوده و نیمی از میانگین بارش سالانه کشور در یک نیمروز بر آسمان مازندران باریده است. بارانی که سبب بروز سیلاب در روستا‌های مرزگاه و صلاح‌الدین کلا نوشهر، ریزش سنگ به شکل محدود در منطقه ورسک محور سوادکوه، رانش راه دسترسی یک روستا در مرزن‌آباد و قطع برق روستای ذکریا کلا چهاردانگه شهرستان ساری شده است.
 وی تصریح کرد: بارش باران با تقویت جریان‌های شمالی از ظهر روز پنجشنبه در بیشتر مناطق مازندران آغاز شده و در برخی مناطق همچنان ادامه دارد. همچنین میانگین بارش باران در بهشهر ۱۲۰ میلی‌متر، در نوشهر ۱۰۰، در گلوگاه ۸۰ و در ساری ۴۵ میلی‌متر ثبت شده است.
طبق گفته مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران، با اقدامات خوب ستاد مدیریت بحران، دستگاه‌های خدمات‌رسان و راهداری، خسارت جانی و مالی عمده یا اختلال در زندگی عادی مردم رخ نداده است.
اواخر هفته جاری، مطابق پیش‌بینی‌ها و بر اثر ورود سامانه بارشی جدید، شاهد بارندگی گسترده و نخستین برف پاییزی سال ‌جاری در ارتفاعات مازندران بودیم. خوشبختانه طی ۲۴ ساعت گذشته بارندگی‌های خوبی در مناطق مختلف مازندران رقم خورد که در ابتدای پاییز اتفاق خوبی برای استان محسوب می‌شود. این بارش‌ها در ارتفاعات مازندران با توجه به اختلاف دما به برف تبدیل شد و نقاط مرتفع کوه‌های مازندران را سفیدپوش کرد.
آنگونه که «سید محمدرضا رضوی» مدیرکل هواشناسی مازندران می‌گوید: براساس داده‌های ثبت شده و همچنین مشاهدات، تقریباً همه نقاط بالای ۳ هزار و ۵۰۰ متر مازندران سفیدپوش شده و در برخی نقاط نیز برف تا دامنه‌های پایین‌تر از این ارتفاع نیز رسیده است.
مدیرکل هواشناسی مازندران تصریح کرد: بارش‌های برفی در ابتدای فصل پاییز، می‌تواند به افزایش ذخیره برفی استان کمک کند و زمینه مساعدی برای بیشتر شدن ذخیره برفی در بارش‌های پیش رو که طی پاییز و زمستان رقم می‌خورد فراهم آورد.
اما بارش نخستین برف پاییزی نه تنها مازندرانی‌ها، بلکه مردم 3 نقطه از ارتفاعات استان سمنان را نیز غافلگیر کرد. آنگونه که «ایرج مصطفوی» مدیرکل هواشناسی استان سمنان می‌گوید: بارش برف، ارتفاعات تاش و شاهوار در شهرستان شاهرود و ارتفاعات قله نیزوا در شهرستان مهدیشهر را سفید‌پوش کرده است. وی با اشاره به بارش باران در نقاط مختلف استان، می‌گوید: بیشترین بارش باران در ۲۴ ساعت گذشته، مربوط به روستای ملاده از توابع شهرستان مهدیشهر با ۳۹ میلیمتر، حسین‌آباد کالپوش با ۳۰ و رضوان با ۱۸ و ۶ دهم میلیمتر در شهرستان میامی بود.
 سامانه بارشی در راه است
اما تحلیل نقشه‌های آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که امروز (شنبه) در سواحل غربی دریای خزر ابرناکی و بارش‌های پراکنده روی داده و طی ۳ روز آینده در اکثر مناطق کشور، جو نسبتاً پایداری حاکم خواهد شد. همچنین از اواخر روز دوشنبه، با نفوذ سامانه بارشی در بخش‌هایی از شمال غرب کشور افزایش ابر، بارش پراکنده گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است. کاهش دما در هفته جاری، در حالی بخش‌هایی از کشور را فرا می‌گیرد که اداره کل هواشناسی استان تهران از احتمال افزایش تدریجی دمای تهران خبر داده و تأکید کرد که از روز شنبه (۱۵ مهر) تا سه‌شنبه (۱۸ مهر) روند تدریجی افزایش دما در سطح استان مورد انتظار است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی