صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

فناورانه

پوست چاپی
 برای درمان زخم‌های عمیق ابداع شد
محققان انستیتو ویک فورست تکه پوستی را با چاپگر زیستی ابداع کرده‌اند که مانند نمونه واقعی رفتار می‌کند. می‌توان از این پوست برای درمان زخم‌ها، سوختگی و دیگر جراحت‌های پوستی استفاده کرد.
به گزارش مهر، این پوست از ۶ نوع سلول بدن ساخته شده و شامل ۳ لایه هیپودرم، اپیدرم و درم است که پوست واقعی انسان را می‌سازند.
محققان برای آزمایش ایمنی و کارآمدی این ابداع، نخست تکه‌هایی از پوست خوک را با چاپگر زیستی تولید کردند و آن را به زخم‌های عمیق یا ضخیم در بدن خوک‌ها پیوند زدند. این روش بسته شدن زخم و احیای پوست حیوان را ارتقا داد. این پوست نشان‌دهنده پیشرفتی در پوست جایگزین مهندسی زیستی شده، است که قادر به ارتقای فرایند احیا و تولید پوستی مشابه نمونه واقعی است. تحقیق مذکور نشان می‌دهد پوست چاپ زیستی شده احتمالاً برای آزمایش‌های بالینی انسانی قابل اجرا باشد.
پوست چاپ زیستی برای بیمارانی کارآمد است که از زخم‌های عمیق ناشی از جراحت‌های شدید یا سوختگی رنج می‌برند.
 
تولید پودر  ضد شعله
برای کابل‌ها و تجهیزات ساختمانی
محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار تولید پلیمرهای زیستی برای کاربرد در اسباب‌بازی و روکش‌های موادغذایی، پودرهای تأخیر اندازه شعله به تولید رساندند که موجب کندسوز شدن کابل‌ها و تجهیزات ساختمانی می‌شود.
به گزارش ایسنا، فرهاد لرکی، مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان گفت: دی اکتیل ترفتالات (DOTP) یک نرم‌کننده بسیار خوب با خواصی چون هدایت الکتریکی جزئی، فراریت پایین، مقاوم در برابر گرما و انجماد است. از آنجا که این محصول سرطان‌زا و سمی نیست، در وسایل پلاستیکی که در تماس مستقیم با انسان است، مانند اسباب‌بازی کودکان، روکش‌های محافظ مواد غذایی و وسایل بهداشتی و پزشکی قابل استفاده است.
جستجو
آرشیو تاریخی