صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

در دیدار وزرای ورزش ایران و چین در هانگژو مطرح شد

پیشنهاد کمک به ساخت مجموعه ورزشی در پایتخت

کیومرث هاشمی و گا او جیدان وزرای ورزش ایران و چین صبح دیروز در «خانه چین» با یکدیگر گفت‌وگو کردند. در ابتدای این دیدار وزیر ورزش چین با خوشامد به همتای ایرانی و هیأت همراه به همکاری‌های تاریخی دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله ورزش اشاره کرد و گفت: «برگزاری موفقیت‌آمیز بازی‌هایی آسیایی دلیلی جز حمایت کشورهایی چون ایران نداشته است.» وزیر ورزش و جوانان ایران نیز با قدردانی از برگزاری این دیدار و تبریک سالروز ملی چین عنوان کرد: «سفر رئیس جمهور ایران به چین نقطه عطفی در روابط دو کشور به شمار می‌رود. در جریان این سفر به موارد بسیار مهمی در تفاهم‌نامه دو کشور اشاره شده است. یکی از محورهای مهم سخنان آقای دکتر رئیسی در این سفر تأکید ایشان بر صلح و دوستی مردم با مردم بود که در این بین دیپلماسی ورزشی جایگاه ویژه‌ای دارد.» هاشمی با تبریک به چین در برگزاری موفقیت‌آمیز نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی یادآور شد: «باید به شما بابت برگزاری افتتاحیه تاریخی این بازی‌ها نیز تبریک بگویم. انجام این مراسم با مشعل دیجیتال بازتاب بسیار خوبی در دنیا داشت.»
او همچنین به اجرای این تفاهم‌نامه اشاره کرد: «اگر قرار باشد این تفاهم‌نامه اجرا شود، باید کمیته‌ای مشترک بین دو کشور ایجاد شود. جمهوری اسلامی ایران تمایل دارد در بعضی از رشته‌ها به چین کمک کند و در بعضی رشته‌ها از کشور شما کمک بگیرد. در رشته‌هایی مثل قایقرانی، ژیمناستیک، تنیس روی میز، دوچرخه‌سواری، شنا و تالو به عنوان رشته‌ای قدیمی در چین پیشنهاد کمک از چین را داریم. همچنین در رشته‌هایی مانند کشتی، کبدی، هندبال و فوتبال و همچنین توسعه و ترویج رشته‌های سنتی ایران مانند زورخانه که به صورت اختصاصی این رشته مورد توجه است، آماده کمک به چین هستیم.»
هاشمی به دستور رئیس جمهور برای ساخت مجموعه ورزشی در پایتخت پرداخت و گفت: یکی از ظرفیت‌های بزرگ کشور شما تجربه موفق در ساخت فضاها و اماکن ورزشی است. دولت ما مصمم است یک مجموعه ورزشی بین‌المللی را در پایتخت احداث کند و آقای رئیس جمهور دستور پیگیری این موضوع را به بنده ابلاغ کردند. زمین ۳۰۰ هکتاری ساخت این مجموعه آماده است و پیشنهاد می‌کنم کارشناسان و مشاورین مهندس خود را در زمینه ارائه مشورت در ساخت اماکن ورزشی به ما معرفی کنید. رابط ما در این زمینه سفیر جمهوری اسلامی در چین است.»
پس از پایان صحبت‌های وزیر ورزش و جوانان ایران، همتای چینی که بصورت همزمان ریاست کمیته ملی المپیک چین را نیز بر عهده دارد، با اعلام آمادگی از پیشنهاد مطرح شده در زمینه ایجاد اماکن ورزشی اظهار کرد: درخصوص تبادلات بیناورزشی و همکاری‌های علمی در ورزش و افزایش بورسیه‌ها و توسعه رشته‌های سنتی دو کشور به نکات بسیار خوبی اشاره کردید. با فرمایش شما درخصوص تشکیل کارگروه مشترک کاملاً موافق هستم و از دعوت شما برای ملاقات از کشور زیبای شما تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانم بزودی از ایران دیدن کنم.»

جستجو
آرشیو تاریخی