صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و سه - ۱۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و سه - ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

معجزه حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در زندگی نوه‌شان

آرزو کیهان
خبرنگار

ظرف سال‌های اخیر، طلاق در کشورهای جهان افزایش یافته و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های بیشتری زندگی‌شان تحت تأثیر طلاق فرزندان‌شان قرار گرفته است.
به گفته کارشناسان روانشناسی حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در زندگی نوه‌ای که پدر و مادرش از یکدیگر طلاق گرفته‌اند، نقشی حیاتی دارد و می‌تواند میزان آسیب‌های روانی ناشی از این اتفاق را به حداقل برساند.
والدین و سالمندان هر خانواده هنگام بروز طلاق نگران وضعیت کودکان هستند اما با دانستن نکات مفید می‌توانند از وارد آمدن آسیب‌های ناشی از طلاق تا حدود زیادی جلوگیری کنند. هر کودک با داشتن یک پایگاه عاطفی، توجه و تشویق، محافظت و حمایت نزدیکانش می‌تواند از این بحران با کمترین آسیب عبور کند.
کودکانی که طلاق را تجربه می‌کنند، درگیر احساساتی می‌شوند که پذیرشش برای آنها دشوار خواهد بود و تغییراتی را در زندگی‌شان می‌یابند که کنار آمدن با آنها سخت است. جدایی والدین با افزایش خطر مشکلاتی مانند ناسازگاری کودک و نوجوان، افت تحصیلی، رفتارهای مخرب مانند پرخاشگری و مصرف مواد و خلق افسرده مرتبط است. هنگامی که والدین از هم جدا می‌شوند یا طلاق می‌گیرند، پدربزرگ و مادربزرگ اغلب نگران نوه‌ها و همچنین زوج‌های جدا شده هستند، اما آنها می‌توانند با فراهم کردن یک محیط آرام، حفظ برنامه‌های روزمره و توجه فعالانه به نوه‌ها و با انعطاف‌پذیری درباره وضعیت جدید خانواده از زوج جدا شده و نوه‌هایشان حمایت کنند.
گاهی اوقات پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها مجبور می‌شوند وظیفه نگهداری از نوه‌شان را پس از طلاق بر عهده بگیرند. در چنین شرایطی همه چیز دشوارتر است. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها باید دقت زیادی در نوع رفتارشان با نوه داشته باشند. آنها با وجود سن زیاد باید انعطاف‌پذیرتر بوده و با مهربانی با نوه‌شان رفتار کنند و حمایت‌شان را از او در تمامی موقعیت‌ها نشان دهند.

راهکارهایی برای حمایت از نوه‌ها
پس از طلاق
• خانه خود را به مکانی امن و مطمئن تبدیل کنید. شما می‌توانید این کار را با رعایت روال‌های آشنا مانند نظم در وعده‌های غذایی و زمان خواب انجام دهید. همچنین مهم است که خانه تبدیل به مکانی شود که همه در آرامش و احترام با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند.
• بهتر است به عنوان پدربزرگ یا مادربزرگ، کارهایی را انجام دهید که نوه‌تان دوست دارد. به طور مثال رفتن به پارک، انجام بازی‌های روی میز در خانه و حتی بیرون رفتن در عصرهای جمعه از بهترین راهکارهای سرگرم کردن و عادی‌سازی فضا برای کودکان طلاق است.
• همواره برای شنیدن افکار، احساسات و ترس‌های این کودکان گوش شنوا داشته باشید. این کار به آنها احساس آرامش می‌دهد.
• تلاش کنید همواره درباره والدین نوه‌تان با احترام صحبت کرده و از طرفداری یکجانبه خودداری کنید. این می‌تواند به نوه شما کمک کند که نسبت به والدین‌اش احساس خوبی داشته باشد و روابط خوبی با آنها حفظ کند.
• اگر با فرزند خود اختلاف نظر هم دارید هرگز از نوه‌تان به عنوان واسطه و پیام‌آور استفاده نکنید. این کار می‌تواند حس بسیار بدی برای کودکان داشته باشد و آنها احساس کنند با توجه به روابط بد پدر و مادرشان با پدربزرگ یا مادربزرگ همه چیز در خطر است و مسئولیت بزرگی بر دوش خود دارند.
• سعی کنید با نوه خود درباره آینده خانواده با نگاهی مثبت صحبت کنید. شما می‌توانید درباره اینکه تغییر می‌تواند سخت باشد گفت‌و‌گو کنید، اما در نهایت به او نشان دهید که نگاه مثبتی به رویدادها داشته باشد و برای آینده خوشبین باشد. همچنین می‌توانید چیزهای خوبی را که طلاق بر آنها تأثیری نداشته است به نوه‌تان یادآوری کنید، برای مثال، موفقیت‌هایی که او می‌تواند در دوره تحصیل بدست آورد و از بابت آنها مورد تشویق قرار گیرد.
• در صورت نیاز با یک مرکز مشاوره گفت‌و‌گو کنید و از مشاوران آن مرکز کمک بگیرید.

جستجو
آرشیو تاریخی