صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و سه - ۱۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و سه - ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی:

رشته طب سالمندی حذف نمی‌شود

جایگاه ویژه ای برای طب سالمندی در طرح سلامت خانواده تعریف کرده‌ایم

محدثه جعفری
خبرنگار

باوجود افزایش تعداد سالمندان به گونه‌ای که برخی از کارشناسان از آن به عنوان سونامی سالمندی یاد می‌کنند، آن طور که لازم است برای آماده‌سازی زمینه‌های ورود به این دوره و پاسخ به نیازهای جمعیت سالمندان در زمینه‌های مختلف ازجمله آمایش شهری، خدمات و حوزه بهداشت و درمان چندان تکاپویی دیده نمی‌شود. نیازهای سالمندان در این حوزه ویژه است. افزایش مراکزی مثل فیزیوتراپی، ارائه خدمات به سالمندان تنها و پروتزهای مختلف و مهمتر از آن، افزایش پزشکان و سایر نیروهای درمان متخصص سالمندان ازجمله نیازها با توجه به جمعیت سالمندان است با این وجود، درحال حاضر فقط 23 نفر متخصص طب سالمند داریم و شایعه‌ای هم شنیده می‌شود: حذف رشته طب سالمندی. معاون بهداشت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفت‌و‌گو با «ایران»، این شایعه را رد کرد.
دکتر حسین فرشیدی درباره شایعه حذف رشته طب سالمندی و علت تعداد کم متخصصان دراین حوزه به «ایران» گفت: «یکی از دلایل استقبال کم پزشکان از رشته طب سالمندی پایین بودن تعرفه‌ها در این رشته و درآمد کم برای متخصصان این حوزه است که در این زمینه باید تغییراتی صورت گیرد. از نظر وزارت بهداشت رشته طب سالمندی لازم و ضروری است چرا که سالمندان امراض متعددی دارند و داروهای مختلفی را تحت نظر چندین پزشک مصرف می‌کنند. حتی گاهی دچار تداخل دارویی هم می‌شوند و از دیدگاه وزارت بهداشت وجود متخصصی با عنوان طب سالمند که همه این موارد را زیر نظر داشته باشد، ضروری است.»
وی از حمایت این وزارتخانه از رشته طب سالمندی خبر داد و گفت: در این زمینه وزارت بهداشت برنامه‌هایی دارد. امسال هم این رشته پابرجاست و حذف نمی‌شود. در معاونت بهداشت این تعهد را دادیم تا در طرح سلامت خانواده برای متخصصان طب سالمندی جایگاهی را تعریف کنیم. تعرفه‌های پایین این رشته سبب شده است افراد برای تخصص به رشته‌های دیگر روی آورند به همین خاطر در ایجاد جاذبه برای افراد باید با بیمه‌ها رایزنی داشته باشیم تا تعرفه‌های این گروه با توجه به کاری که انجام می‌دهند، افزایش یابد.

تعداد مراکز کاهش آسیب در سطح کشور را به 100 مرکز می‌رسانیم
دکتر فرشیدی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص غربالگری سلامت روان سالمندان هم گفت: «در مراکز جامع سلامت، سلامت را در همه ابعاد بویژه بحث سلامت روان سالمندان هم دیده‌ایم. یعنی مراکز جامع سلامت ما باید کارشناس روانشناسی هم داشته باشند. حوزه سلامت روان در افراد مسن بسیار تأثیر‌گذار است.»
وی با بیان مثالی عنوان کرد: «با افزایش سن به مرور در افراد بیماری با نام اسکلروز «سخت شدن غیرطبیعی بافت بدن» شکل می‌گیرد که در نتیجه کم شنوایی ایجاد می‌شود. افرادی که دارای اتواسکلروز پیشرفته می‌شوند ناچار به استفاده از سمعک می‌شوند. وقتی شنوایی کم می‌شود سالمند کم کم دچار افسردگی شده و همین افسردگی زمینه ساز بیماری‌های دیگر می‌شود. پس با پیشگیری از کم شنوایی و روی آوردن فرد به سمعک می‌توانیم از افسردگی جلوگیری کنیم.»
 معاون وزیر بهداشت با اشاره به مراکز کاهش آسیب در خصوص سالمندان بیان کرد: «22 مرکز کاهش آسیب در کشور وجود دارد که فراتر از بحث سلامت روان برای سالمندان کار می‌کنند. در این مراکز کارشناسان روانشناسی، مددکار اجتماعی، روانپزشک و کاردرمان وجود دارد که هدفش رسیدن به عوامل اجتماعی منجر به بیماری‌های روانی در افراد است. در حال رایزنی برای افزایش این مراکز در سطح کشور به 100 مرکز هستیم که اگر اعتبارات در این بخش افزایش یابد این گسترش انجام خواهد شد چراکه باید برای هر 300 هزار نفر یک مرکز کاهش آسیب داشته باشیم.»

همکاری وزارت بهداشت با شهرداری برای ساخت شهر دوستدار سالمند
وی با اشاره به همکاری وزارت بهداشت با شهرداری برای ساخت شهر دوستدار سالمند هم گفت: «از دکوراسیون شهری برای تردد آسان سالمندان گرفته تا پارک‌ها و مراکز تفریحی برای این قشر باید مناسب‌سازی شود. ایجاد مراکزی برای دورهمی سالمندان جزو این برنامه هاست تا بتوانند با هم به بازی‌های فکری بپردازند و دوران سالمندی را سالم سپری کنند. ما برای همه اینها برنامه داریم که با همکاری شهرداری و بهزیستی در حال انجام است تا به نتیجه مطلوب دست یابیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی