صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و دو - ۱۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و دو - ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

نگرانی چهره ارشد امریکایی درباره ایران، چین و روسیه
خبر اول اینکه، «رابرت گیتس» رئیس اسبق سازمان جاسوسی CIA و وزیر دفاع پیشین امریکا در یادداشتی که روز شنبه در نشریه «فارن افرز» منتشر شد، نوشت: امریکا اینک با تهدیدات امنیتی جدی‌تری نسبت به دهه‌های گذشته مواجه است. ایالات‌متحده پیش از این هرگز با اتحاد روسیه، چین، کره‌شمالی و ایران که زرادخانه‌های نظامی آنها ظرف چند سال  تقریباً دو برابر شده، مواجه نشده بود. از زمان جنگ کره، امریکا مجبور به مبارزه با رقبای نظامی قدرتمند در اروپا و آسیا نبود.
به گزارش فارس، از دیدگاه رابرت گیتس، مشکل اینجاست که درست در لحظه‌ای که رویدادها پاسخی قوی از ایالات‌متحده می‌طلبد، این کشور نمی‌تواند پاسخ دهد. رهبری سیاسی از هم پاشیده در کاخ سفید و کنگره، نتوانسته امریکایی‌ها را به اندازه کافی متقاعد کند که تحولات چین و روسیه اهمیت دارند. سران سیاسی نتوانسته‌اند توضیح دهند که چگونه تهدیدات ناشی از این کشورها به یکدیگر مرتبط هستند. آنها نتوانسته‌اند راهبرد بلندمدت برای اطمینان از اینکه ایالات‌متحده پیروز خواهد شد، بیان کنند.
 

برملا شدن دیدار لیدر سلطنت طلبان با سران تجزیه طلب
دست آخر اینکه، بر اساس یک فایل صوتی عبدالله مهتدی، رهبر گروهک تجزیه‌طلب کومله که به تازگی افشا شد، مشخص شد رضا پهلوی فرزند شاه مخلوع ایران در چندین نوبت با سران دیگر گروهک تجزیه‌طلب دموکرات دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. مهتدی در این فایل صوتی، تأکید کرده این دیدارها با رده‌های مختلف سران گروهک دموکرات از جمله مصطفی هجری و خالد عزیزی صورت گرفته است. افشا شدن این دیدارهای مخفیانه درحالی است که رضا پهلوی همواره خود را به عنوان یک پان ایرانیست و مدافع حفظ تمامیت ارضی ایران جا می‌زده است، اما حالا معلوم شد که برای رسیدن به قدرت، حتی حاضر است با گروهک‌های تجزیه‌طلب هم دست بدهد. البته ادعاها و رفتارهای ظاهری رضا پهلوی، همیشه برخلاف واقعیت‌های تاریخی درباره این خاندان بود. بویژه اینکه خاندان پهلوی، آخرین رژیم سلطنتی در ایران بود که در آن بخش‌هایی از سرزمین مادری از جمله بحرین، با فشارهای انگلستان جدا شد. البته رفتار رضا ربع پهلوی جای تعجب ندارد؛ طبیعی است که فردی چون او مانند پدر و پدربزرگش، برای کسب قدرت، با دشمنان ایران هم ائتلاف کند.

جستجو
آرشیو تاریخی