صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و دو - ۱۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و دو - ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

در سفر مشاور امنیت ملی دولت عراق و وزیر امور داخلی اقلیم کردستان به ایران تأکید شد

تکمیل روند اجرایی توافق امنیتی تهران - بغداد

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق برای دیدار با دبیر شورای ‌عالی امنیت ملی و برخی مقام‌های ارشد کشورمان صبح دیروز وارد تهران شد. در این سفر که ریبر احمد، وزیر امور داخلی اقلیم کردستان هم الاعرجی را همراهی می‌کند، تکمیل روند اجرایی توافق امنیتی ایران و عراق در دستور کار قرار گرفته است؛ توافقی که طبق آن، یک کمیته عالی به ریاست قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق و افسران متخصص در وزارت دفاع و وزارت کشور و دستگاه‌های امنیتی، برای دور کردن گروه‌های کرد تجزیه‌طلب از نوار مرزی ایران شکل گرفته و کنترل مرزها هم به عهده نیروهای عراقی گذاشته شده است.
با فرا رسیدن 28 شهریورماه و پایان زمان ضرب‌الاجل ایران به عراق برای اجرای این توافقنامه، خبر می‌رسد که اقدامات بغداد برای خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای کشورمان و انتقال آنها به عمق خاک عراق در منطقه اقلیم کردستان عراق و تلاش برای خلع سلاح آنها آغاز شده و سفر قاسم الاعرجی به تهران هم به همین منظور انجام شده است.

نیروهای عراقی در مرز با اقلیم
آن‌گونه که «قیس المحمداوی» معاون فرمانده عملیات مشترک عراق عنوان کرد، مکانیزم پیش‌بینی شده بین ایران و عراق آغاز به‌کار کرده و طی دو هفته گذشته ۱۰ تا ۱۲ نقطه مرزی ایجاد شده و در اختیار نیروهای مرزبانی عراق قرار گرفته است. وی همچنین گفت که نیروهای تجزیه‌طلب مخالف ایران از مرزها دور شده و به مکان‌های مشخص در مرکز کشور منتقل شده‌اند. قیس المحمداوی افزود: قانون اساسی عراق روشن و واضح است و به هیچ‌وجه نمی‌پذیریم که عراق سکویی برای تجاوز به کشورهای همجوار یعنی ایران یا ترکیه و یا کشورهای دیگر باشد. به طور همزمان محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق و همچنین قانون اساسی این کشور بر این مسأله تأکید دارد که احترام به حاکمیت عراق و معاهدات بسیار مهم است. وی همچنین نسبت به تداوم همکاری‌ها و فعالیت‌های دیپلماتیک و امنیتی در مرزها با ایران و ترکیه به منظور احترام متقابل و حفظ حاکمیت ابراز امیدواری کرد.

دیدار الاعرجی با احمدیان
در دیدار قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم طرفین بر اجرای توافقنامه امنیتی بین دو کشور ایران و عراق تأکید کردند.
در ابتدای این دیدار علی‌اکبر احمدیان با تشکر از حسن همکاری و تمهیدات دولت عراق در برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم اربعین و همچنین میهمان‌نوازی گرم مردم عراق، تصریح کرد، مراسم اربعین علاوه بر ابعاد مهم سیاسی و فرهنگی و برکات معنوی آن موجب نزدیکی هر چه بیشتر دو ملت مسلمان و شیعه ایران و عراق شده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، با بیان اینکه توافقنامه امنیتی میان دو کشور تضمین‌کننده امنیت مرزهای دو کشور و نقشه‌ راه معقول و مناسبی برای حذف مؤلفه‌های ناامن‌کننده در دو کشور و منطقه است؛ بر اجرای دقیق و کامل این توافقنامه تأکید کرد. احمدیان با اشاره به توافقات ایران و عراق در حوزه‌های مختلف بویژه حوزه اقتصادی گفت: ظرفیت‌های بسیار زیادی برای ارتقای همه‌جانبه روابط دو کشور در بخش‌های مختلف به صورت بالقوه وجود دارد که باید با تشریک مساعی و تلاش مضاعف آن را فعلیت بخشید. در این دیدار قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق هم بر عزم دولت و نهاد امنیت ملی عراق برای اجرای توافقنامه امنیتی دو کشور تأکید کرد و گفت: از هر فرصتی برای توسعه و تعمیق روابط تهران - بغداد استقبال و استفاده خواهیم کرد.

 

بــــرش

سفر دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان به تهران
آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان بعد از ظهر دیروز با علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و با او درباره امور دوجانبه، تحولات منطقه قفقاز و مسائل بین‌المللی گفت‌و‌گو کرد. در این دیدار احمدیان با اشاره به آخرین تحولات منطقه قفقاز و ضرورت تلاش همه طرف‌ها برای استقرار آرامش و امنیت در منطقه تصریح کرد، هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه ناامن کننده و موجب بی‌ثباتی و تصاعد بحران است. دبیرشورای امنیت ملی ارمنستان با اشاره به نقش مؤثر جمهوری اسلامی در برقراری صلح و ثبات در منطقه قفقاز، استمرار نقش آفرینی کشورمان در این زمینه را خواستار شد.

جستجو
آرشیو تاریخی