صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و دو - ۱۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و دو - ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

اظهارات تازه معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره قاچاق فیلم‌ها

اگر قاچاق فیلم کار سازندگان آثار باشد محاکمه خواهند شد

فرهنگی/ انتشار پی‌در‌پی نسخه قاچاق 3 فیلم «تفریق»، «بی‌رؤیا» و «ارادتمند؛ نازنین بهاره، تینا» در اواخر مردادماه امسال از اتفاقات مهم سینمای ایران بود که با واکنش مدیران سینمایی و اظهار نگرانی رسانه‌ها مبنی بر تهدید بحران جدی سینما برای فیلم‌های پشت خط اکران همراه بود. اتفاق عجیب در میان هیاهوی ایجاد شده پیرامون این بحران، سکوت صاحبان این آثار بود. با وجود دستور سازمان سینمایی برای پیگیری فوری قاچاق فیلم‌ها و به دنبال آن اقدامات لازم از سوی ستاد صیانت از آثار سینمایی سازمان سینمایی، دبیر این ستاد از عدم پیگیری حقوقی و شکایت نکردن صاحبان این آثار خبر داد؛ اتفاقی که از یک‌سو پیگیری حقوقی این مسأله را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی مشکل می‌کرد و از سوی دیگر تقویت‌کننده شائبه تعمدی بودن این اتفاق و احتمال اهمال پخش‌کننده خارجی این آثار بود. حالا با گذشت دو ماه از این اتفاق و در تداوم سکوت معنادار صاحبان آثار، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اعلام کرده اگر قاچاق فیلم کار سازندگان آثار باشد، محاکمه خواهند شد.
حبیب ایل‌بیگی در گفت‌وگو با ایرنا، درباره اتهام توزیع فیلم‌های قاچاق توسط نهادهای دولتی توضیح داد: با یکی، دو نفری که مستقیماً چنین اتهامی را به دولت و سازمان سینمایی زده‌اند برخورد قانونی و از اینها شکایت خواهیم کرد تا بگویند با چه استنادی این اتهام را زده‌اند. الان به همه سینماگران اعلام کردیم باید دی‌سی‌پی فیلم را با کی‌دی‌ام به سازمان سینمایی بدهند. مشخص است که چه روز و چه ساعتی فیلم به سازمان سینمایی رسیده است. به لحاظ فنی امکان کپی و نشر آن وجود ندارد، مگر اینکه یک نفر از روی پرده فیلمبرداری کند. فیلم‌های قاچاق، امسال با کیفیت بالا عرضه شده‌اند. به غیر از دست‌اندرکاران فیلم و عوامل لابراتوارها، استودیوها، جشنواره‌های خارجی و عرضه‌کنندگان فیلم در داخل و خارج، متریال فیلم در اختیار هیچ‌کس دیگری نیست. آن متریال دست همین عوامل است که ارتباط مستقیمی با مالکان فیلم دارند.
وی با اشاره به قاچاق فیلم «تفریق» ساخته مانی حقیقی تأکید کرد: تفریق پخش‌کننده جهانی و اکران بین‌المللی داشته، البته هنوز فیلم به مرحله «وی‌‌او‌دی» نرسیده است. فیلم برادران لیلا هم وقتی در «وی‌‌او‌دی»‌ها پخش شد، طبیعی بود که پخش شود. البته شبکه‌های ماهواره‌ای، متریال اصلی فیلم را داشتند. آنها از روی وی‌اودی کپی نکرده بودند، چون کپی کیفیت فنی را کاهش می‌دهد. عوامل فیلم تفریق می‌خواستند آن را در تابستان نمایش بدهند. نظر ما این بود که در ماه‌های بعد مثلاً فصل پاییز اکران شود که شرایط بهتری وجود داشته باشد.
 ایل‌بیگی با بیان اینکه فیلم‌های تفریق و بی‌رؤیا پروانه نمایش داشته‌اند، اظهار داشت: در چند ماه گذشته چندین‌بار گفته‌ایم بیایید بی‌رؤیا را اکران کنید، اما تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار گفته‌اند ما به دلیل هزینه‌های بالای اکران، فیلم را به یک «وی‌‌او‌دی» واگذار کرده‌ایم.
ایل‌بیگی ادامه داد: در چند ماه اخیر فیلمی لو رفته که سرمایه‌گذار خارجی داشته است. وقتی لو رفت هیچ‌کس هیچ ادعایی نداشت. یک‌بار به ما اعلام نکردند که چرا دنبال نمی‌کنید. من فکر می‌کنم خودخواسته بوده است. آنها می‌خواهند فیلم‌ها فقط در ایران دیده شود.
وی با اشاره به لو رفتن فیلم ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا گفت: کارگردان فیلم که یکی از سرمایه‌گذاران است، چندین‌بار اعلام کرده بود من این فیلم را پخش می‌کنم. ما داریم موضوع را بررسی می‌کنیم، ولی وقتی خودش اعلام کرده، باید به موضوع دیگری فکر کرد؟ اولین فرضیه این است که سازنده‌اش منتشر کرده است. دومین فرضیه این است که به یک جایی فیلم را فروخته‌اند. اینها احتمالات است. الان شاید جاهایی این فیلم‌ها را به دلیل حضور برخی بازیگران بخرند و پخش کنند. در این شرایط شاید برای شارژ کردن یک موضوعاتی این فیلم‌ها پخش شود.
وی درباره اقدامات سازمان سینمایی برای جلوگیری از ساخت فیلم‌های زیرزمینی گفت: ما گزارش‌های مختلفی در این رابطه داریم که دنبال می‌کنیم. آقایی در پراگ نشسته و با پول‌های خاص مبارزه با جمهوری اسلامی رسماً ویدیو منتشر می‌کند که بروید این کارها را بکنید و این‌طوری ویدیو بگیرید و با مجوز یک نفر دیگر تقلب کنید. ما هم اینجا هماهنگی‌هایمان را با تمام نهادهای انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی انجام می‌دهیم تا از حریم سینمای ایران مراقبت کنیم. آنها با برنامه دارند جوان‌های عاشق ساخت فیلم را تحریک می‌کنند. ما هم مراقبت‌هایمان را چند برابر کردیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی