صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و دو - ۱۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و دو - ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه راهبردی برای رونق سینمای کودک و نوجوان گفت

آمادگی برای استاندارد ‌سازی ۵۰۰ سالن دانش‌آموزی

 فرهنگی/ با پایان ایام عزاداری دو ماه محرم و صفر، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی رونق گرفته است. این روزها بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در حال برگزاری است و درهفته آینده سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان برگزار خواهد شد. به همین بهانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی از چشم‌انداز «زنگ سینما» گفت و در پیامی جداگانه به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی بر تقویت مردمی کردن جشنواره تأکید کرد.

اضافه شدن دانش‌آموزان به مخاطبان سینما
 سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان قرار است از پانزدهم تا بیستم مهرماه سال جاری (۷ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳) با شعار «بچه‌ها به سمت قله» در اصفهان برگزار شود. هفته گذشته در اولین نشست خبری این جشنواره مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر این جشنواره، ضمن تشریح برگزاری جشنواره کودک و نوجوان در سال جاری، از تصویب زنگ سینما در مدارس از سوی شورای عالی سینما خبر داد. روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان، در تشریح چشم‌انداز طرح «زنگ سینما» از آمادگی برای استاندارد سازی ۵۰۰ سالن دانش آموزی گفت.
محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به مباحث راهبردی و اجرایی زنگ سینما درجلسه اخیر شورای عالی سینما گفت: «قرار شد که ما در شورای عالی آموزش و پرورش راهکارهای اجرایی و عملیاتی موضوع را جمع‌بندی و ابلاغ کنیم.»
عضو شورای عالی آموزش و پرورش درباره پیگیری این ایده توضیح داد: «با گفت‌وگوهایی که داشتیم، وزیر آموزش و پرورش در تلاش است تا در کمترین زمان اجرایی شدن این طرح را پیگیری کند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد تا به استانداردسازی ۵۰۰ سالن آموزش و پرورش برای نمایش فیلم کمک کند تا این سالن‌ها به چرخه نمایش زنگ سینما اضافه شوند. برای استانداردسازی سالن‌ها مذاکرات در حال انجام است، در تهران این کار را شروع کردیم و برای اجرای آن در فرهنگسراها هم آماده هستیم.»
عضو هیأت امنای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره کمک گرفتن از مدارس در این طرح گفت: «در حال حاضر ساخت یک سینمای مستقل هزینه بسیاری دارد. آموزش و پرورش آماده است که سالن‌هایش را به چرخه استاندارد سالن‌های سینما اضافه کند و ما می‌توانیم با آنها همکاری داشته باشیم تا بچه‌ها دست‌کم فصلی یک‌بار به سینما بیایند. ما امسال ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز داریم، اگر بتوانیم بخش زیادی از مخاطب را به چرخه تماشاگران سینما اضافه کنیم، روند بسیار خوبی در سینما شکل می‌گیرد. به‌زودی در این زمینه تفاهمنامه‌ای منعقد خواهد شد تا  بتوانیم بخشی از مخاطبان اصلی کودک و نوجوان را به جمع مخاطبان سینما به ویژه فیلم‌های کودک و نوجوان اضافه کنیم. امیدواریم اینگونه تصمیم‌ها راهبری باشد تا از این رهگذر جریان تولید و اکران سینمای کودکان و نوجوانان رونق بیشتری بگیرد.»

افزایش سرمایه اجتماعی با تقویت مردمی جشنواره
بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر در بخش‌های مختلف به میزبانی چند استان در حال برگزاری است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در پیامی به این رویداد فرهنگی، با تأکید بر تقویت مردمی کردن جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، این مهم را عامل افزایش سرمایه اجتماعی آن دانست.
در بخشی از پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: «آیین و تئاتر، دو روی یک سکّه‌اند و هنرهای آیینی و سنتی مردمان و از جمله ساکنان شریف و هنرپرور ایران اسلامی، از سویی نزدیک‌ترین تصویر از زندگی حقیقی اقشار فضیلت‌گرای این مردم را نشان می‌دهند واز سویی دیگر، وسیع‌ترین تعریف را از هنر تئاتر به مخاطب خود ارائه می‌کنند. بایستی در طی مسیر ارزش­گرایی و تأثیرگذاری خود، مردمی بودن را در هر دوره، به نسبتی مضاعف تقویت کرده و مخاطبان بیشتری را از متن و بطن ملت بزرگوارمان به صحن و ساحت این رویداد بزرگ هنری بیاورد و بر سرمایه اجتماعی خود بیفزاید. این تأکید بر مردمی کردن هنر، پیشانی­‌نوشت حرکت­‌های فرهنگی ـ هنری دولت مستقر و خدومی است که توان خود را از باور عمیق و ایمان قلبی خدمتگزارانش به ظرفیت‌‌ها و توانمندی‌‌های وسیع مردم نجیب این کشور، از اقصی نقاط گمنام آن تا آشناترین نقطۀ زیست اجتماعی­‌اش می‌‌گیرد و به افق اتصال به دریای توفیق و ماندگاری‌‌های فرهنگی تا فردا و فرداهای پیش رو، امیدی واثق دارد.»
بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد، بروجن و جونقان)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی