صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و دو - ۱۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و دو - ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

در شهر خلاق موسیقی چه می‌گذرد؟

این شب‌ها شهرسنندج سراسر شوراست و نور و رنگ و نغمه‌هایی که از کهن آواهای این منطقه به گوش می‌رسد. از روز شنبه 8 مهرماه شهر سنندج میزبان نخستین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی است که در دوره اول خود میزبان 600 نفر از ۱۸ قوم و 24 گروه موسیقی است که به مدت چهار روز به هنرنمایی می‌پردازند. شهری که آبان ماه سال 98 به عنوان شهر خلاق موسیقی در یونسکو به ثبت جهانی رسید. موسیقی خطه کردستان از قدمتی کهن و دیرینه برخورداراست. موسیقی ای که بیانگر تاریخ، فرهنگ، باورها، اعتقادات و عواطف کردها و ترانه‌هایی که روایتگر حماسه سازان مردم غیور کرد است.

نداسیجانی
خبرنگار

سرکوت نجفی معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری سنندج در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره اقدامات مسئولان ارشاد استان طی این 4 سال و اندی درخصوص ثبت این شهر در شبکه شهرهای خلاق یونسکو اظهار داشت: سال 2019 سنندج به شبکه شهرهای خلاق دنیا ملحق شد.درواقع سنندج بعد از اصفهان و رشت، سومین شهری بود که به این شبکه می‌پیوست. نکته قابل توجه اینکه بسیار خوشحالیم که این اتفاق درحوزه موسیقی این منطقه رقم خورده است. ازهمان سال یک دبیرخانه دراین شهر تشکیل شد که متشکل از دو کارگروه بود. کارگروه اجرایی که دستگاه‌هایی اجرایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری و دانشگاه‌ها و حوزه هنری عضو آن بودند. کارگروه دیگر علمی تخصصی بود که اغلب هنرمندان و البته افرادی که در حوزه برنامه نویسی فعالیت داشتند، برای ریل گذاری و تدوین برنامه‌های مختلف در این کار گروه فعالیت می‌کردند. این برنامه‌ریزی‌ها با انگیزه در حال انجام گرفتن بود که متأسفانه در همان سال اتفاق تلخ ویروس کرونا موجب تعطیلی بخش فرهنگی وهنری تمام دنیا و کشور شد وبه سبب اینکه رویدادهای ما در حوزه اجتماعی تعریف شده و حضور مردم الزامی بود، موانع موجود موجب شد کار به کندی پیش برود البته دوستان دست اندرکار برنامه، همچنان تلاش خود را داشتند و در این برهه زمانی فعالیت‌ها به سمت زیر ساخت‌های این دبیر خانه سوق پیدا کرد که مربوط به تولید و محتوا بود. به عنوان مثال نگاه ویژه به فضاسازی شهری، که همکاران ما در شهرداری این مسئولیت را برعهده داشتند و اهدافشان در راستای رنگ آمیزی شهر با موضوع شهر خلاق موسیقی بود و در این راستا تقریباً تمامی پارک‌های شهر با رویکرد و المان‌های موسیقی انجام گرفت که برای گردشگران و مردم سنندج بسیار قابل توجه بود.»
او در ادامه افزود: نکته دیگر بههمت استاندار کردستان و شهردار سنندج راه‌اندازی دبیرخانه دائمی پایتخت نوروز که در شهر سنندج ایجاد شد. حدود 14 کشوردر حاشیه نوروز قرار دارند و این سنت به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی ایران مورد توجه است بنابراین با توجه به ظرفیت استان و شهر سنندج و برگزار کننده این رویداد، موجب شد بتوانیم این اتفاق را رقم بزنیم و تقریباً یک سال گذشته با حضور دبیرکل ملی یونسکو و سفرای کشورهای حاشیه نوروز، توانستیم میزبان، میهمان‌هایی از سراسر کشور باشیم و نوروز با شکوهی را برگزار کنیم.
در کنار آن برگزاری رویدادها و فستیوال‌های موسیقی همچون فستیوال موسیقی آبیدر که با حضور 5 کشور با ساز تخصصی بالابان یا دودوک برگزارگردید. همچنین برگزاری هفته فرهنگی سنندج با رویکرد جایگاه موسیقی که در یک هفته حدود 30 رویداد برگزار شد و در کنار آن حضورسنندج در رویدادهای ملی و بین‌المللی مانند نمایشگاه‌های گردشگری که در تهران، اصفهان، رشت و... برگزار شد و همچنین برگزاری فعالیت‌های مشترک با شهرهای خلاق.»
 او درباره دعوت و همراهی از اساتید پیشکسوت استان در بهتر دیده شدن این شهر خلاق موسیقی بیان داشت: «در بخش کارگروه علمی دبیرخانه شهر خلاق، از حضورهنرمندان این عرصه بهره برده ایم. چهره‌هایی که سال‌ها در این زمینه تلاش کرده‌اند و حامی این رویدادها بوده‌اند. مانند خانواده کامکارها، عندلیبی‌ها، آقای حمید رضا اردلان و...که این موضوع را تأیید داشتند.»
نجفی درباره تعامل شهرداری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با این دبیرخانه گفت: تقریبا بیشتر کارهای فرهنگی در شهرداری در این راستا تعریف شده است و دبیرخانه شهر خلاق مستقر در یکی از ساختمان‌های شهرداری سنندج است. درواقع باید بگویم نهـــــــــــــادهــــای مختـــــــــلف در این زمینه همکاری و تعامل بسیاری داشتند. از جمله صدا و سیـــــــمای استـــــــــــان،  فرمــــــــــاندار سنندج، ارشاد، دانشگاه، اداره کل میراث فرهنگی  و در راس مدیریت ارشد استان.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری سنندج به جشنواره موسیقی اقوام اشاره کرد و گفت: «شنبه شب افتتاحیه این جشنواره برگزار شد و در همین برنامه پیشنهاد شد دبیر خانه دائمی این جشنواره در شهر سنندج ایجاد شود تا هر سال شاهد برگزاری این جشنواره در این شهر باشیم.
نجفی به موسیقی خیابانی اشاره کرد و اظهار داشت: موسیقی خیابانی به‌صورت خودجوش با هنرنمایی هنرمندان در حال انجام است و در بخشی ازاین جشنواره قرار گرفته است.درواقع باید بگویم یکی از دغدغه‌های ما خیابانی کردن این رویدادهاست. موضوعی که می‌تواند برای مردم شهر بسیار جذاب و دلنشین باشد تا از نزدیک موسیقی را لمس کنند و ببینند و به نوعی تماشای چنین فضاهایی برایشان ملموس باشد.»
نجفی به موسیقی خانقاهی اشاره کرد و گفت: «یکی از شاخص‌های موسیقی کردستان موسیقی آیینی و خانقاهی است. خانواده عندلیبی‌ها و خانواده کامکارها، صفوتی‌ها و خادم غوثی‌ها در این زمینه تلاش‌های بسیاری داشته‌اند.نکته قابل توجه اینکه در هفته وحدت جشنواره‌ای با عنوان موسیقی خانقاهی هم در حال برگزاری است. دوسال قبل که این جشنواره برگزار شد، میزان شرکت کننده‌های ما از شهرهای اصفهان، یزد، کاشان و اراک بسیار بودند. موسیقی خانقاهی و آیینی کردستان جایگاه ویژه‌ای دارد و خاستگاه آن این منطقه است و همچنان این موسیقی با قدمت 500 ساله مورد استقبال عمومی است.درواقع باید بگویم موسیقی در کردستان بویژه شهر سنندج جاری و ساری است و تقریباً درهر خانواده صدای ساز دف شنیده می‌شود.» برگزاری جشنواره هزار دف یکی از رویدادهای قابل توجه و گردشگرپذیر کردستان و سنندج است که انشاالله به برندی برای کل کشور تبدیل گردد.»

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی