صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و یک - ۰۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و یک - ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

واگذاری زمین طرح جوانی به 2500 خانواده در پایتخت

در شهر تهران مسکن حمایتی مانند مسکن مهر یا نهضت ملی مسکن ساخته نمی‌شود

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با تصویب مجلس، آبان ماه 1400 توسط رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شد. بخش مهمی از این قانون واگذاری زمین رایگان به خانوار دارای سه فرزند و بیشتر است. با تأمین زمین، در مرحله اول اجرای این طرح، از عید غدیر تا قربان امسال، 7500 خانوار زمین را دریافت کردند و مرحله دوم طرح نیز از روزهای گذشته شروع شده است. در مرحله دوم واگذاری زمین به متقاضیان در قانون جوانی جمعیت، 20 هزار خانوار زمین دریافت می‌کنند که خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر، مشمول این طرح هستند. قرار است این زمین‌ها ۱۰ روزه تحویل مشمولان شود.
بر اساس قانون جوانی جمعیت، دولت مکلف است یک قطعه زمین یا واحد مسکونی حداکثر به میزان 200متر برای ساکنین در روستاها یا شهرهای کمتر از پانصدهزار نفر پس از تولد فرزند سوم و بیشتر به صورت فروش اقساطی با دو سال تنفس و هشت سال اقساط واگذار کند و سند مالکیت، پس از پرداخت آخرین قسط، ظرف حداکثر یک ماه، به مالکین تحویل داده می‌شود.
برای ساکنین شهرهای بالای پانصدهزار نفر، زمین یا واحد مسکونی بسته به اعلام ظرفیت توسط دولت مبنی بر وجود زمین یا واحد مسکونی در شهرک‌های اطراف یا شهرهای جدید یا شهرهای مجاور یا زادگاه پدر یا مادر مشروط به اینکه بالاتر از پانصد هزار نفر نباشد، اختصاص می‌یابد.
با توجه به اینکه در برخی کلانشهرها تأمین زمین مشکلات و موانعی دارد یا کمبود زمین وجود دارد به متقاضیان دریافت زمین جوانی جمعیت در شهرهای جدید و یا شهرک‌های اطراف این کلانشهرها زمین واگذار می‌شود. در شهر تهران نیز متقاضیان می‌توانند زمین خود را از شهرهای اطراف دریافت کنند. با شروع مرحله دوم واگذاری زمین قانون جوانی جمعیت، امروز در استان تهران 2500 خانوار زمین دریافت می‌کنند. مجموع زمین های دریافتی 1072 متر است. متوسط متراژ زمین‌ها 200 متر است که به گفته متولیان بخش مسکن، هزینه آماده‌سازی هر قطعه زمین 200 میلیون تومان است. زمین برای متقاضیان این طرح رایگان است اما خانوار دارای سه فرزند باید بخشی از هزینه آماده‌سازی زمین را بپردازند ولی خانوار دارای 4 فرزند هیچ هزینه‌ای برای آماده‌سازی زمین پرداخت نمی‌کنند.
حسین جنتی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: در شهر تهران زمینی برای قانون جوانی جمعیت عرضه نمی‌شود و متقاضیان این شهر می‌توانند در شهرهای مشخص شده استان زمین خود را دریافت کنند.
به گفته جنتی در استان تهران حدود 15 هزار خانوار متقاضی دریافت زمین جوانی جمعیت بودند که 2500 خانوار تأیید نهایی شده‌اند و شرایط دریافت زمین را دارند.
متراژ زمین‌های عرضه شده حدود 200 متر است و ارزش هر قطعه زمین یک میلیارد و 170 میلیون تومان برآورد شده است. اگر متراژ قطعه زمین بیشتر از متراژ تعیین شده باشد یا ارزش آن از این مبلغ بالاتر باشد هر قطعه زمین به دو یا چند خانوار واگذار می‌شود. طبق آیین‌نامه اجرایی میزان ارزش زمین اگر زیر 800 میلیون تومان باشد، به یک خانواده و اگر قیمت آن بالای 800 میلیون تا یک میلیارد و 600 میلیون تومان باشد به دو خانواده و اگر قیمت بیش از آن باشد و قطعه زمین قابلیت تفکیک نداشته باشد، هزینه آماده‌سازی 200 متر آن گرفته می‌شود و مابقی آن بر اساس مابه‌التفاوت قیمت دریافت خواهد شد.
متقاضیان قانون جوانی جمعیت علاوه بر دریافت زمین رایگان، برای ساخت آن می‌توانند از تسهیلات پرداختی نهضت ملی مسکن استفاده کنند. مبلغ تسهیلات ساخت در حال حاضر 550 میلیون تومان است. افرادی که در گذشته یک بار از تسهیلات زمین، یا واحد مسکونی یا وام مسکن یارانه‌دار استفاده کرده باشند، واجد شرایط برای دریافت تسهیلات نیستند، اما طبق ماده 3 قانون جوانی جمعیت اگر خانواده‌ای هم واجد شرایط نباشد اما فرزند سوم آنها متولد مهر 1400 به بعد باشد، می‌تواند این تسهیلات جدید را هم دریافت کند.
تأمین زمین برای تولید مسکن در حال حاضر در چند بخش بر عهده دولت است. تأمین زمین نهضت ملی مسکن، زمین جوانی جمعیت، واگذاری زمین به خانوار در روستاها و همچنین واگذاری زمین برای ساخت شهرک در حال اجرا است. بنابر این گزارش تاکنون حدود 50 هزار هکتار زمین آماده شده که برای تولید مسکن عرضه می‌شود.

ساخت مسکن حمایتی در تهران
در شهر تهران مسکن حمایتی مانند مسکن مهر یا نهضت ملی مسکن ساخته نمی‌شود، تنها طرح حمایتی ساخت مسکن در شهر تهران در حال حاضر ساخت مسکن ملی تهرانسر است که از سال ۹۸ آغاز شده به پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی رسیده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به این برنامه گفت: این پروژه مشارکتی از سال ۹۸ آغاز شده است و در ابتدا با مشکلاتی روبه‌رو بود که خوشبختانه اکنون برطرف شده و در حال حاضر پیشرفت آن به ۶۰ درصد رسیده است.
پروژه‌های مشارکتی تهرانسر در قالب مشارکت بین اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و سازنده ساخته می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران همچنین درباره فرمول محاسبه این پروژه هم گفت: طبق قراردادی که منعقد شده بعد از آنکه پروژه به پیشرفت فیزیکی مناسبی رسید باید به تأیید اداره کل راه و شهرسازی استان تهران برسد و بعد از آن میزان سهام‌های این پروژه مشخص می‌شود. وی همچنین در خصوص پرداخت تسهیلات بانک به ساخت مسکن گفت: روند همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن رو به بهبود است. عملکرد بانک‌ها در استان تهران در حوزه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و همچنین تسهیلات ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن مناسب است و فعلاً در پروژه‌های ملی مسکن این استان مشکلی نیست.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، بسیاری از پروژه‌های استان بویژه در مناطق پاکدشت، اسلامشهر و رباط کریم رو به اتمام و روند اجرای این پروژه‌ها خوب بوده است اما برای تکمیل آنها باید هرچه زودتر متقاضیان آورده‌های خود را پرداخت کنند.
او افزود: متأسفانه برخی از متقاضیان اقساط خود را پرداخت نمی‌کنند بنابراین به آنها پیامک‌های هشدار داده‌ایم تا هرچه سریعتر اقساط باقی‌مانده را پرداخت کنند چراکه اگر این اقساط پرداخت نشود سازندگان و پیمانکاران انگیزه و اعتباری برای اتمام پروژه‌ها ندارند.
جنتی توضیح داد: برخی از متقاضیان هنوز ۶ قسط خود را که حدود ۲۴۰ میلیون است پرداخت نکرده‌اند بنابراین باید هرچه سریع‌‌تر پرداخت کنند در غیر این صورت متقاضی حذف و افراد دیگر جایگزین می‌شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی