صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و یک - ۰۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و یک - ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

آغاز اکران پاییزی سینما با چهره‌های پول‌ساز

اکران پاییزی سینما در حالی با نمایش فیلم‌های تازه شروع شده است که گیشه سینماها نیمه اول سال را با رونق به پایان رساندند. فیلم‌های تازه اکران به لحاظ ترکیب بازیگران و تنوع چیدمان، پتانسیل تداوم خبرهای رونق گیشه را دارند. این در حالی است که طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی مؤسسه سینما شهر، فروش سینماها صرفاً در شهریور ماه سال‌جاری از مرز ۵۴ میلیارد تومان گذشته است. مقایسه آمار ثبت شده از میزان فروش سینماها در نخستین هفته پاییز نسبت به هفته پایانی تابستان حاکی از رشد ۲۳درصدی مخاطبان است و پیش بینی می‌شود گیشه سینما در اولین ماه پاییز رشد فروش معناداری را نسبت به ماه پایانی تابستان ثبت کند.

چهره‌های پول‌ساز در ویترین
گیشه پاییز
 با آغاز نمایش عمومی «هتل» و «بچه زرنگ» از پنجم مهرماه در حالی اکران پاییزی سینما به شکل رسمی آغاز شد که پیش از آن سه فیلم «هولیا»، «زنبور کارگر» و «شماره 10» به پیشواز فصل تازه اکران رفته بودند.
در ترکیب فیلم‌های تازه اکران گرچه همچنان به لحاظ کمیت کفه فیلم‌های کمدی سنگین‌تر است اما در حد امکان برای هر سلیقه و پسند سینمایی یک پیشنهاد لحاظ شده است. برای علاقه‌مندان سینمای طنز «هولیا» مرتضی آتش زمزم و «هتل» مسعود اطیابی، برای دوستداران ژانر دفاع مقدس «شماره 10» حمید زرگرنژاد، برای گروه سنی کودک و نوجوان «بچه زرنگ» و برای مخاطبان سینمای اجتماعی «زنبور کارگر» افشین صادقی پیشنهادات تازه سینما در گیشه است. ترکیب بازیگران به عنوان ویترین در موفقیت یک فیلم در گیشه مؤثر است و از عوامل تأثیرگذار بر دیده شدن آثار سینمایی است. از این منظر فیلم‌های تازه اکران، مؤلفه جذب مخاطب را دارند. اگر چه از میان فیلم‌های تازه اکران تنها «بچه زرنگ» و «شماره 10» از تبلیغات تلویزیونی بهره برده‌اند و بقیه آثار به اطلاع‌رسانی اکران در فضای مجازی بویژه توسط بازیگران این آثار تکیه کرده‌اند. پژمان جمشیدی و محسن کیایی در کنار ریما رامین‌فر در «هتل»، مجید صالحی و حسام منظور در «شماره 10»، شبنم مقدمی و سعید آقاخانی در «زنبور کارگر» از امیدهای صاحبان این آثار در جذب مخاطب هستند. «بچه زرنگ» هم علاوه بر دلگرم بودن به استقبال خوب مخاطبان از آثار انیمیشن در دو سال اخیر، به حضور هومن حاجی‌عبداللهی به عنوان صداپیشه شخصیت «ببری» با لهجه مازندرانی و جذابیت آن برای مخاطب بزرگسال امید بسته است.

رقابت ترکیب عطاران و پژمان جمشیدی با حامد بهداد در نیمه دوم مهر
همزمان با آغاز نمایش فیلم‌های تازه اکران در روزهای پایانی هفته گذشته خبرهایی درباره برنامه آینده سینماها منتشر شد. فیلم کمدی «جوجه تیغی» به کارگردانی مستانه مهاجر از جمله فیلم‌هایی است که اکران آن از نیمه دوم مهر در سینماها آغاز می‌شود. این فیلم ماجرایی طنز از زندگی ناخواسته یک جوان متعصب را روایت می‌کند که پیشنهادی عجیب زندگی او را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این فیلم که از آن با عنوان یکی از پربازیگرترین فیلم‌های امسال سینماها نام برده می‌شود از حضور پانته‌آ پناهی‌ها، حامد کمیلی، هادی کاظمی، آناهیتا درگاهی، نازنین بیاتی و پژمان بازغی به همراه هومن برق‌نورد، مهراب قاسم‌خانی و... بهره برده است. «گیج‌گاه» عادل تبریزی دیگر فیلمی است که از 12 مهرماه به چرخه اکران اضافه می‌شود و پیش‌بینی می‌شود در جمع پرفروش‌های گیشه قرار بگیرد. حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، جمشید هاشم‌پور و... از جمله بازیگران فیلم هستند. «ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری با بازی رضا عطاران، پژمان جمشیدی و ریما رامین‌فر دیگر فیلم طنزی است که پیش از این اعلام شده بود اکران عمومی آن از مهرماه آغاز خواهد شد.
عایدی سینما در نیمه اول سال
در میان فیلم‌های تازه اکران دو فیلم «هتل» و «هولیا» در فروش روزانه پیشتاز هستند. «هتل» با فروش  4 میلیارد و 200 میلیون تومان در 3 روز توانست از «فسیل» کریم امینی پیشی گرفته و در صدر جدول فروش روزانه قرار بگیرد. «بچه زرنگ» با فروش 1 میلیارد و 390 میلیون تومان در این  مدت زمانی در رتبه سوم جدول قرار گرفت.
در لیست مجموع فروش امسال«فسیل» با 263 میلیارد همچنان صدر نشین است و «شهر هرت» با گذر از مرز 65 میلیارد تومان رتبه دوم را در اختیار دارد. «سه کام حبس» به عنوان پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی با فروشی بیش از 19 میلیارد و 600 میلیون تومان در رتبه سوم جدول فروش سالانه قرار گرفته است. مجموع فروش سینمای ایران در حالی در نیمه اول سال به بیش از 475 میلیارد تومان رسیده که طبق آخرین آمار اعلام شده سینماها صرفاً در شهریور ماه سال‌جاری بیش از 54 میلیارد تومان فروش داشته‌اند. براساس جدول آمار فروش روزانه هفتم شهریور ماه سال‌جاری (سه‌شنبه و روز نیم‌بهای بلیت سینماها) با بیش از ۴ میلیارد و ۲۵۳ میلیون تومان، مخاطب ۱۶۰ هزار و ۶۱۸ نفری را تجربه کرده‌ است.

جستجو
آرشیو تاریخی