صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و یک - ۰۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و یک - ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبـــار

بازدید معاون اول رئیس‌جمهور از نمایشگاه بین‌المللی دارو
روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهور از هشتمین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما ۱۴۰۲) در مصلای امام خمینی(ره) تهران بازدید کرد و در جریان آخرین تحولات صنعت داروسازی و دستاوردها و نوآوری‌های دارویی قرار گرفت.
محمد مخبر در این بازدید، با غرفه داران و نمایندگان شرکت‌های دارویی گفت‌و‌گو کرد و از مهم‌ترین دغدغه‌ها و نیازهای آنان مطلع شد.
وی در حاشیه این بازدید در گفت‌و‌گو با خبرنگاران دستاوردهای شرکت‌های ایرانی در زمینه تولید دارو را قابل تحسین خواند و از حمایت‌های دولت برای کاهش کمبودهای دارویی در کشور خبر داد.
مخبر با تأکید بر اهمیت عدم وابستگی کشور به خارج در زمینه تأمین دارو خاطرنشان ساخت: هم‌اکنون زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت دارو و همچنین دانش فنی کافی برای رقابت در عرصه‌های بین‌المللی موجود است و با هم افزایی فعالیت‌ها و رفع برخی چالش‌ها می‌توان جهش قابل توجهی در این صنعت راهبردی ایجاد کرد.
وی تلاش برای کاهش قیمت تمام شده و کنترل قیمت در بازار را یک موضوع اساسی خواند و از شرکت‌های دارویی خواست با افزایش بهره‌وری و ارتقای تکنولوژی علاوه بر تأمین داروهای حیاتی به کنترل هزینه‌ها برای بیماران نیز توجه داشته باشند.


ممنوعیت دریافت سود مرکب و جریمه تأخیر برای تسهیلات بانکی
 ششمین و هفتمین جلسه مجلس برای بررسی و تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه با تمرکز بر مواد این لایحه درباره تکالیف توسعه‌ای نظام بانکی کشور، سازمان برنامه و بودجه و نیز وزارت نفت برگزار شد.
از جمله مصوبات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در موضوع بودجه این بود که دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند برنامه عملیاتی خود را براساس تکالیف برنامه حداکثر تا پایان مرداد هر سال به سازمان برنامه و بودجه ارائه کنند.
وکلای ملت ضمن لازم‌الاجرا دانستن تصمیمات و اقدامات قانونی بانک مرکزی برای مدیریت بازار رسمی و غیررسمی ارز و طلا، بانک مرکزی را به ارائه برنامه عملیاتی سالانه مربوط به کاهش نرخ تورم حداکثر تا پایان فروردین ماه هر سال موظف کردند. همچنین با تصویب مجلس بانک مرکزی مکلف شد تا اعطای تسهیلات را به نحوی مدیریت کند که نسبت تسهیلات به سپرده برای استان‌ها و مناطق محروم و کم برخوردار در طول سال‌های اجرای برنامه حداقل ۲۰ درصد افزایش یابد.
مصوبه دیگر مجلس الحاق یک بند به ماده ۱۰ لایحه برنامه هفتم بود که براساس آن در کلیه عملیات بانکی اعم از تسهیلات، دریافت و پرداخت هرگونه سود مرکب (رِبح مرکب) و سود از سود، سود و جریمه تأخیر نسبت به وجه التزام و خسارت و جریمه تأخیر تأدیه ممنوع و باطل است.
در بحث تکالیف توسعه‌ای وزارت نفت هم با تصویب مجلس، بررسی و ارزیابی قراردادهای نفتی ‌کاری بر عهده هیأت عالی نظارت بر منابع نفتی قرار گرفت.
 وزارت نفت همچنین مکلف شد در خصوص میادین در حال بهره‌برداری و یا دارای قرارداد توسعه فعلی، نسبت به عقد قرارداد مجزا با شرکت ملی نفت و سایر شرکت‌های اکتشاف، تولید و بهره‌برداری نفت و گاز در قالب قرارداد بلندمدت به تفکیک میدان/مخزن نفت و گاز و در چهارچوب شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفتی و گازی با تصویب شورای اقتصاد اقدام کند.

 

حضور در قطب جنوب برای کنترل موشک‌های بالستیک
فرمانده نیروی دریایی ارتش که در جمع دانشجویان دانشگاه شریف حضور داشت، در توضیح ضرورت ایجاد پایگاه دریایی ایران در قطب جنوب گفت: موقعیت قطب جنوب از بُعد نظامی مهم است؛ چون بهترین مقر برای کنترل موشک‌های بالستیک است.
وی افزود: ما از سواحل مکران مستقیماً به قطب جنوب وصل هستیم و حضور در قطب جنوب نیز عملی خواهد بود.
به گزارش فارس، امیردریادار ایرانی اظهار داشت: پایگاه باید از نظر ایجاد سازه، سرما، گرما و راه ارتباطی تأمین شود. بدنه کشتی‌ها هم باید برای این مأموریت یخ‌شکن شوند و بدنه تحرکی آنها معمولاً هسته‌ای است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی