صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و یک - ۰۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و یک - ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

جمیله علم‌الهدی در گفت‌وگو با شبکه امریکایی ABC:

پذیرش واقعیت‌های ایران از سوی امریکا روابط را متفاوت می‌کند

همسر رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به تفاوت دیدگاه بین دولت و مردم امریکا نسبت به ملت ایران و این واقعیت که مردم این کشور عقیده‌ای درباره تحریم مردم بویژه زنان ایران ندارند، گفت: بهتر است مردم امریکا از نزدیک با واقعیت‌های جامعه ایرانی مواجه شوند به جای آنکه از فاصله دور آن هم با روایت‌های نادرست از مسائلی که در ایران می‌گذرد مطلع شوند.
جمیله علم‌الهدی در گفت‌و‌گو با شبکه ABC امریکا اظهار کرد: باعث تعجب است که دولت امریکا چنین تحریم‌هایی را علیه مردم ایران و بویژه زنان ایرانی اعمال کرده، در حالی که مردم امریکا چنین عقیده‌ای ندارند، آیا حکومت امریکا عقیده و نظر ملت خود را نمی‌داند؟ اطلاع ندارد که ملتش دوست دارند مردم ایران در آرامش و راحتی به سر ببرند؟ بهتر است مردم امریکا از نزدیک با واقعیت‌های جامعه ایرانی مواجه شوند به جای آنکه از فاصله دور آن هم با روایت‌های نادرست از مسائلی که در ایران می‌گذرد مطلع شوند.
 
تمایزات و امتیازات فرهنگی
 زنان ایرانی
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه امریکا نمی‌خواهد بپذیرد مردم ایران آرمان‌هایی دارند و برای آرمان‌های خود در حال تلاشند، اضافه کرد: با توجه به ادعای امریکا در زمینه دموکراسی که خود را طرفدار آن می‌داند، اگر واقعیت‌های ایران را باور داشته باشند در نتیجه روابط ایران و امریکا متفاوت خواهد شد.
 وی در ادامه عنوان کرد: طبیعی است که در هر کشوری تمایزهایی در رابطه با پوشش و حجاب وجود داشته باشد. حجاب مقدار زیادی به سلیقه مردم و مقداری هم به حقوق اجتماعی آنها مربوط می‌شود. امام خمینی(ره) هویت ایرانی اسلامی را گسترش دادند و پوشش زنانه یکی از این هویت‌ها بود که به عنوان حجاب شناخته شد. بنابراین این قانون است و این قانون به تصویب رسیده و تا زمانی که این قانون در ایران است، لازم الاجراست.
 
پاسخ چالشی
 به کتاب همسر اوباما
علم‌الهدی با اشاره به نگارش کتاب هنر زنانه زیستن، بیان ‌کرد: کتاب همسر اوباما را که یک خاطرات منسجم از بانوی اول سابق امریکا است مطالعه کرده‌ام و به این فکر کردم اگر در رابطه با یک دختر ایرانی چنین کتابی نگارش شود، چه خواهم نوشت، به همین جهت کتابی در رابطه با هنر زنانه زیستن نگارش کردم و در این کتاب سعی کردم که دیدگاه خود درباره هنر زنانه زیستن را بیان کنم و نگاه‌هایی که در رابطه با تعریف زنان از خودشان است همانند خودپنداری و عزت نفس بیان کنم و چالشی که اکنون از تعریف زن پیش آمده را به نمایش گذاشتم. شاید این کتاب در جواب کتاب همسر اوباما نوشته شده است.
 
امریکایی‌ها شناخت دقیق
 از ایران ندارند
استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: معلوم است که با ایشان همراه نیستم زیرا ایران و بانوان ایرانی را نمی‌شناسند. امریکایی‌ها و خیلی از ملت‌ها ایران را یک منطقه جغرافیایی می‌دانند، کشوری با یک مساحت در زمین اما ایران در واقع یک تاریخ است.
علم‌الهدی درباره نوع نگاه سیاستمداران امریکایی به ایران نیز گفت: سیاستمداران به دنبال روابط سیاسی و منافع کشور خودشان هستند، کما اینکه مثلاً موضوع هسته‌ای در ایران یکی از موضوعاتی است که به دلیل منافع اقتصادی و درمانی که وجود دارد مورد توجه مردم قرار می‌گیرد ولی سیاستمداران امریکایی مسائل هسته‌ای را به مسائل نظامی گره می‌زنند و این نگاه منفی است.
 عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه سیاستمداران موضوعات را در چهارچوب سیاسی نظاره می‌کنند اما اگر ارتباط دانشگاه‌های ایرانی و امریکایی، فرهیختگان و نخبگان این دو کشور با یکدیگر برقرار شود اوضاع فرق می‌کند، گفت: این تعامل فرهنگی به اصلاح اوضاع سیاسی نیز کمک خواهد کرد.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی