صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و یک - ۰۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و یک - ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

وزارت دفاع امریکا در تازه‌ترین گزارش خود اعتراف کرد

ایران دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست

وزارت دفاع امریکا در سندی که به تشریح راهبردهای این کشور برای مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی پرداخته، بار دیگر اذعان کرده که جمهوری اسلامی ایران سیاست ساخت سلاح‌ هسته‌ای را دنبال نمی‌کند.
به گزارش فارس، در صفحه 5 این سند 15 صفحه‌ای موسوم به «سند راهبردی مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی» که روز پنجشنبه منتشر شد آمده است: جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم داشتن فاصله حدوداً دو هفته‌ای با تولید مواد هسته‌ای لازم جهت ساخت بمب، این سیاست را دنبال نمی‌کند. همچنین در این متن عنوان شده: «برآورد می‌شود که ایران در حال حاضر برنامه تسلیحات هسته‌ای را دنبال نمی‌کند اما توانایی لازم برای تولید مواد هسته‌ای لازم جهت ساخت یک بمب هسته‌ای در کمتر از دو هفته را دارد.»پیش از این هم جامعه اطلاعاتی امریکا در دو گزارش جداگانه که به فاصله 4 ماه از هم منتشر شد، هر گونه گمانه زنی در مورد ساخت بمب هسته‌ای از سوی کشورمان را رد کرد.جامعه اطلاعاتی امریکا در اسفند گذشته به ارزیابی تهدیدهای امنیتی پیش روی ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ میلادی پرداخت و در این گزارش از ایران به عنوان یکی از پنج چالش امنیتی پیش روی امریکا در سال‌جاری میلادی نام برد. در این گزارش تصریح شد: «ایران در حال حاضر هیچ فعالیت کلیدی تسلیحاتی که برای ساخت یک بمب هسته‌ای قابل آزمایش ضروری است انجام نمی‌دهد.تیرماه امسال هم خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که در یک ارزیابی اطلاعاتی امریکا اعلام شده است که ایران در حال حاضر به دنبال ساختن تسلیحات اتمی نیست اما فعالیت‌هایی را که به ساخت بمب اتمی کمک می‌کند افزایش داده است. این گزارش همچنین عنوان کرده: ایران نسبت به سال ۲۰۲۰، ظرفیت خود را برای تولید یک بمب اتمی افزایش داده اما هنوز به ساخت آن اقدام نکرده است.

بایدن ایران هسته‌ای را
پذیرفته است
البته انتشار این گزارش‌ها آنچنان با استقبال امریکایی‌ها روبه رو نشد و برخی از آنان سیاست دولت بایدن را به باد انتقاد گرفتند.
عضو ارشد اندیشکده امریکایی «مرکز منافع ملی» با انتشار یک یادداشت از نحوه برخورد امریکا با ایران هسته‌ای ابراز تأسف کرد و نوشت «متأسفانه» ایران یک قدرت هسته‌ای است و کاخ سفید در حال پذیرش این واقعیت است. «گِرِگ پریدی» در این یادداشت عنوان کرد: «اگر رئیس‌جمهور بایدن مجدداً در انتخابات پیروز شود، ممکن است فضا برای مذاکرات مجدد در مورد (توافق) دائمی‌تر وجود داشته باشد. احتمالاً بایدن در دور دوم (ریاست جمهوری)، نگرانی‌های تهران را در مورد لغو مجدد توافق از سوی واشنگتن کاهش دهد. با این حال، بعید است که دولت بایدن بتواند ایران را وادار کند که برنامه هسته‌ای خود را تا نزدیک به سطوح محدود تحمیل شده توسط برجام بازگرداند، چه برسد به اینکه بخواهد برخی از مفاد این توافق را «طولانی‌تر و قوی‌تر» بکند».

بهانه‌های رنگ باخته
کشورهای غربی به رهبری امریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته، بارها کشورمان را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود متهم کرده‌اند. هرچند مقامات کشورمان قویاً این ادعاها را رد کرده و تأکید می‌کنند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز دارد، اما باز هم ادعاها برای اتهام زنی به کشورمان ادامه یافت. در این میان بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بارها از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای کشورمان به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی