صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و یک - ۰۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و یک - ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

مــرور

وزیر بهداشت در افتتاحیه نشست کشورهای عضو گروه پنج اعلام کرد
خودکفایی ۹۷ درصدی ایران
در تولید دارو
هدف «دیپلماسی سلامت» تأمین نیازها و دسترسی عادلانه به درمان در منطقه است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تولید ۹۷ درصد داروها و ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی مورد نیاز در داخل کشور، گفت: آماده همکاری با کشورهای همسایه در این زمینه هستیم.
به گزارش ایرنا، بهرام عین‌اللهی در آیین افتتاحیه بیست و هفتمین نشست سه روزه کشورهای عضو گروه پنج شامل کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و عراق (G۵) که با عنوان «دیپلماسی سلامت» در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: دیپلماسی سلامت نقطه مشترک تمام کشورهاست و در منطقه میان همسایگان باعث افزایش همکاری‌ها می‌شود. امید است به سمتی پیش رویم که در یک همکاری مشترک، بازار فعال و جدید در بحث دارو ایجاد و نیازهای یکدیگر را تأمین کنیم.
وزیر بهداشت گفت: همکاری‌های مختلف در گروه پنج از جمله درمانی، آموزشی، پرستاری و دندانپزشکی وجود دارد و در این جلسه به دلیل اهمیت موضوع درباره مشکلات دارویی و تجهیزات پزشکی بحث و تبادل نظر می‌شود.
عین‌اللهی به تحریم‌های ظالمانه امریکا و غرب علیه کشورمان در ۴۴ سال گذشته اشاره کرد و افزود: به رغم این تحریم‌ها پیشرفت‌های زیادی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی حاصل شده و امید است شاهد همکاری‌های بیشتر میان کشورهای دوست و همسایه باشیم.
وی هدف اصلی این گردهمایی را دسترسی عادلانه به دارو و تجهیزات پزشکی و درنهایت سلامت مردم منطقه برشمرد و گفت: در زمان همه‌گیری ویروس کرونا ثابت شد که تداوم این همکاری‌ها در کنترل این همه‌گیری مؤثر بود.
وزیر بهداشت تأکید کرد: سلامت در یک کشور به تنهایی ایجاد نمی‌شود و از این رو گروه پنج سرآمد این همکاری‌هاست و ضرورت دارد در تولید و توزیع دارو و قوانین و مقررات، تجربیات یکدیگر را به اجرا بگذاریم.


وزیر آموزش و پرورش:
طرح پزشک مدرسه باید اجرا شود
وزیر آموزش و پرورش ضمن یادآوری اینکه در دو ماه اخیر سه تفاهمنامه با وزارت بهداشت امضا کرده‌ایم، گفت: در یکی از این تفاهمنامه‌ها درخواست کردیم خانه‌های بهداشت با مدارس شبکه شوند. همچنین باید طرح پزشک مدرسه اجرا شود. وقتی کل کشور در مدرسه دخیل است، باید این اتفاق بیفتد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی در دیدار دبیران کل و اعضای شورای مرکزی تشکل‌های فرهنگیان، افزود: تبدیل شدن آموزش و پرورش به مسأله اصلی کشور مسیری است که از روز اول دنبال کرده‌ایم و باید دنبال کنیم و توفیقاتی هم در این زمینه داشته‌ایم. علاوه بر سه تفاهمنامه با وزارت بهداشت، با وزارت اقتصاد هم تفاهم کرده‌ایم که بانک‌ها پای کار مدارس بیایند. باید سواد اقتصادی و مالی را از کودکی به دانش‌آموزان آموزش داد. به ترتیب وزرای دیگر هم خواهند آمد و همکاری جدی را با آنها شروع خواهیم کرد.»
وی با بیان اینکه همه ما نیازمند گفت‌وگو هستیم، اظهار کرد: خانواده‌ها در تعلیم و تربیت باید نقش‌آفرینی کنند. باید از مردم برای ارتقای برخی از زیرساخت‌های تعلیم و تربیت کمک بگیریم.
صحرایی تأکید کرد: آموزش و پرورش یک نهاد حاکمیتی است. باید اهمیت وزارتخانه آموزش و پرورش به طور خاص دیده شود. تمام حرف همه مسئولان این است که آموزش و پرورش باید مسأله همگان باشد.


مدیر طرح و برنامه در معالجه بیماران وزارت بهداشت:
دو هزار پروتز شنوایی نیاز داریم
مدیر طرح و برنامه و دبیر هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت، با اشاره به چالش‌های بودجه‌ای تأمین و خرید پروتزهای شنوایی طی هفت سال گذشته، ‌گفت: بر اساس اعلام نیاز معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برای سال‌جاری نیاز به تأمین حدود ۲۰۰۰ پروتز شنوایی داریم.
به گزارش ایسنا، دکتر هومن نریمانی افزود: اگر قیمت پروتز را بر مبنای تخصیص ارز ترجیحی، ۴۵ میلیون تومان در نظر بگیریم، برای تأمین این تعداد پروتز به ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که مراجع ذی‌صلاح باید این رقم را به ما اختصاص دهند تا دچار مشکل نشویم.
وی افزود: طی شش ماه اول سال‌جاری دو مناقصه هم برگزار کرده‌ایم ولی از آنجا که بخش ریالی تأمین نشده است ما هم پرداختی به شرکت سازنده نداشته‌ایم. طی شش ماه نخست سال‌جاری ۷۰۰ پروتز را به مراکز تحویل دادیم اما معمولاً تعداد اعمال در نیمه دوم سال بویژه در فصل پاییز شتاب بیشتری می‌گیرد.
وی با اشاره به رشد تعداد مراکز کاشت حلزون در کشور طی سالیان اخیر، ‌گفت: تا سال ۱۳۸۵ تنها ۵ مرکز کاشت حلزون در کشور داشتیم اما اکنون ۱۶ مرکز در این زمینه فعال است و گسترش مراکز سبب بهبود دسترسی‌ها شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی