صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود - ۰۸ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود - ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

رانت‌ حوزه خودرو حذف می‌شود

خودروسازان باید روی پاهای خود بایستند، البته دولت تعرفه‌هایی را برای اینکه خودروسازها بتوانند با دیگر کشورها رقابت کنند قرار می‌دهد، اما این تعرفه‌ها دارای زمان و حد مشخص بر اساس منطق است و دیگر از تعرفه ۱۵۰ درصد خبری نیست. عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تمام رانت‌ها در حوزه خودرو حذف می‌شود، گفت: چرا باید به چند خودروساز رانت داده شود و بعد حساب‌کشی کنیم.
وزیر صمت با بیان اینکه خودرو برقی در دنیا تبدیل به ماشین روز شده و دیگر ماشین آینده نیست و بزودی ماشین‌هایی وارد بازار می‌شوند که با هیدروژن کار می‌کنند، افزود: سالی دو میلیون خودرو در کشور افزوده می‌شود، اگر به هر کدام روزانه ۵ لیتر بنزین بدهیم روزی ۱۰ میلیون لیتر می‌شود، ۲۳۰ تا ۲۴۰ میلیون لیتر گازوییل و بنزین روزانه تأمین می‌شود، یعنی ۲۴۰ میلیون دلار روزانه می‌سوزد. علی آبادی ادامه داد: می‌توان انرژی‌ها را با بهره‌گیری از خورشید و باد تأمین کرد و در واقع به منابع تأمین سوخت تنوع داد. با توجه به اینکه امروز دنیا روی این موضوع به صورت جدی در حال کار کردن است ما نیز باید روی آن تمرکز کنیم که در این بخش نیاز به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان داریم.
وی استفاده از سوخت‌های پاک و تجدید پذیر را از دیگر راهکارها عنوان کرد و گفت: برخی در ایران گاز را به عنوان خوراک مصرف می‌کنند چون گاز اکسید آهن را از طریق متان احیا می‌کنیم؛ این در حالی است که دنیا به این سمت رفته که با هیدروژن این کار را انجام دهد و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این رابطه به خوبی ایفای نقش کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی