صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود - ۰۸ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود - ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

کاهش قیمت روغن و شکر

امین محمودی
خبرنگار

روغن و شکر به عنوان دو کالای اساسی سهم زیادی در تولید بسیاری از صنایع غذایی ایفا می‌کنند به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی تلاش کرده تا طی دو سال اخیر بازار این دو کالا را سروسامان بدهد تا از هر گونه صفی شدن این دو کالا مطابق با آن‌چیزی که در اواخر دولت دوازدهم پیش آمد، بپرهیزد.
برای این دو منظور افزایش تولید دانه‌های روغنی و واردات روغن خام و واردات دانه‌های روغنی برای تولید روغن و همچنین افزایش تولید چغندرقند و نیشکر درکنار واردات شکر همزمان در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت.

میزان موردنیاز مصرف شکر در کشور
میانگین مصرف شکر سال گذشته حدود 2 میلیون و 400 هزار تن بود اما با توجه به کاهش سرانه مصرف پس از اصلاح ارز ترجیحی، مصرف شکر در بازار داخلی منطقی شده و به نظر می‌رسد آرام آرام به سمت 2 میلیون و 100 هزار تن در سال برسد، از این میزان یک میلیون و 500 هزار تن آن از محل تولید داخل تأمین می‌شود.
بخش زیادی شکر وارداتی و تولید داخل هر ساله به صورت کاذب توسط صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات مصرف می‌شد به همین دلیل میزان مصرف سرانه این کالای اساسی برای هر ایرانی 10 کیلوگرم بالاتر از مصرف سرانه جهانی بود.
 در حال حاضر سرانه مصرف شکر به ازای هر فرد ۲۴ کیلوگرم است درحالی که سرانه مصرف در کشورمان قبل از اصلاح ارز ترجیحی نسبت به مصرف جهانی 10 کیلوگرم بالاتر بود و ایرانیان سالانه به ازای هر نفر 29 کیلوگرم شکر مصرف می‌کردند حالا اما از میزان مصرف شکر 300 هزار تن کاسته شده است. طی دو سال اخیر وزارت جهاد کشاورزی با افزایش نرخ خرید تضمینی نیشکر و چغندرقند به دنبال افزایش تولید شکر در کشور بوده ولی در کنار آن برای تنظیم بازار به واردات این محصول نیز توجه شایانی کرده است. به طوری که آمارهای گمرک در پنج ماهه سال‌جاری نیز حاکی از آن است که طی این مدت 260 هزار و 527 تن و 157 کیلوگرم شکر تصفیه نشده به ارزش 155 میلیون و 465 هزار دلار از گمرکات کشور ترخیص و پس از تصفیه و بسته‌بندی روانه بازار شده است.

میزان مورد نیاز مصرف روغن در کشور
نیاز کشور به روغن خام سالانه حدود یک میلیون و 800 هزار تا 2 میلیون تن است که یک میلیون و 400 تا یک میلیون و 500 هزار تن آن از دیگر کشورها وارد و بقیه آن در کشور تولید می‌شود.
به طوری که میزان مصرف روغن در کشور قبل از تخصیص ارز 4200 تومانی کمتر از 1.5 میلیون تن بوده اما بعد از تخصیص ارز 4200 تومانی افزایش یافته و سال 1400 حدود 2.4 میلیون تن روغن در کشور تولید و توزیع شده است.
در واقع می‌توان گفت پس از اصلاح ارز ترجیحی در اردیبهشت ماه سال گذشته، یکی از محصولاتی که با بیشترین تورم روبه رو شد، روغن خوراکی بود. از طرف دیگر نباید از ذکر این نکته نیز غافل شد که یکی از محصولاتی که قیمت آن در یک سال اخیر کاملاً ثابت مانده همین روغن خوراکی بوده و اخیراً نیز کاهش 10 تا 15 درصد قیمت روغن خوراکی به تصویب ستاد تنظیم بازار رسیده است.
طی دو سال اخیر وزارت جهاد کشاورزی با افزایش نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی خصوصاً کلزا به دنبال افزایش تولید روغن در کشور بوده ولی در کنار آن برای تنظیم بازار به واردات این محصول نیز توجه شایانی کرده است به طوری که آمارهای گمرک در 5 ماهه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد تاکنون 717 هزار و 249 تن و 493 کیلوگرم انواع روغن خام به ارزش یک میلیارد و 160 میلیون و 957 هزار و 653 دلار یا 33 هزار و 90 میلیارد و 549 میلیون تومان وارد کشور شده است.

قیمت جدید روغن و شکر در بازار
وزارت جهادکشاورزی نرخ جدید روغن‌های خوراکی و شکررا اعلام کرد که در برخی اقلام نسبت به قیمت‌های قبلی، کاهش یافته است. در همین خصوص شهیاد آبنار افزود: در راستای شفاف‌سازی فرایند قیمتی بازار، رعایت حقوق مصرف کنندگان کالاها و همچنین تقویت مشارکت مردمی در اجرای سیاست‌های نظارتی و پایش بازار، قیمت خرده فروشی مصرف کننده هفت قلم کالای اساسی اعلام شد. وی اظهار داشت: براساس این مصوبه قیمت هرکیلوگرم شکر سفید فله‌ای ۲۸ هزارتومان، شکر بسته‌بندی ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزارتومان در خرده فروشی‌ها به دست مصرف کنندگان برسد.
آبنار تصریح کرد: همچنین قیمت روغن مایع آفتابگردان ۸۱۰ گرمی ۴۸ هزار و ۲۰۰ تومان، روغن مایع سرخ کردنی ۸۱۰ گرمی ۴۷ هزار و ۴۰۰ تومان، روغن مایع مخلوط ۸۱۰ گرمی ۴۷ هزار و ۴۰۰ تومان، روغن مایع مخلوط حلب ۱۶ کیلوگرمی ۸۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان و روغن نیمه جامد حلب ۵ کیلوگرمی ۲۴۷ هزار و ۲۰۰ تومان در خرده فروشی‌ها به دست مصرف‌کنندگان برسد.

جستجو
آرشیو تاریخی