صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و نه - ۰۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و نه - ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

دبیر نخستین «جشنواره بین‌المللی رسانه خورشید» مطرح کرد

فرصتی برای ارائه تصویر درست زنان ایرانی

تصویر درست زنان ایرانی
نشست خبری نخستین «جشنواره بین‌المللی رسانه خورشید» دیروز با حضور مرضیه هاشمی دبیر جشنواره، زهرا اوسطی دبیر شورای علمی جشنواره و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد. هاشمی، دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی رسانه خورشید در ابتدای این نشست گفت: من سال‌ها در امریکا زندگی کرده‌ام و فراموش نمی‌کنم چه تصویر منفی‌ای از زنان ایرانی توسط رسانه‌های هژمون نشان داده می‌شد، اما امروزه رسانه‌های ما می‌توانند با این هجمه‌ها مقابله کنند.
هاشمی با اشاره به سوگیری رسانه‌های غربی گفت: در سال ۲۰۰۳ قبل از جنگ امریکا در افغانستان در تلویزیون آنها به صورتی بیان می‌شد که انگار بازی است. در آن زمان ما رسانه‌ای برای واکنش نداشتیم و برای مردم امریکا تداعی شده بود که واقعاً حق با امریکاست. از دید خودشان می‌گفتند می‌خواهند افغانستان و عراق را آزاد کنند و اکنون همه می‌بینیم که چه اتفاقی افتاده است.
دبیر جشنواره رسانه خورشید ضمن اشاره به هزینه‌های کلان غرب در حوزه رسانه‌ گفت: ما می‌دانیم که از نظر بودجه شرایط رسانه‌ها در ایران با امریکا قابل مقایسه نیست و در ایران این بودجه کمتر است. جشنواره خورشید برای ما فرصتی است که تصویر منفی از برخورد ایران با زنان را از بین ببریم و واقعیت را نشان دهیم. بدین ترتیب ۱۰۰ فعال زنان را برای همفکری و همکاری در این جشنواره دعوت کرده‌ایم.
وی ادامه داد: تلاش برای ترویج ارزش‌های ملل مختلف، خانواده، آگاهی افکار عمومی جهانی و حمایت از زنان، معرفی زنان توانمند در دنیا و... از دیگر اهداف ما در جشنواره خورشید هستند. این جشنواره شنبه 8 مهر شروع می‌شود و ان‌شاءالله ما اتفاقات مهمی را برای همکاری و رسیدن به هدفمان که پرداختن به مردم مظلوم دنیاست، برداریم.
همچنین در ادامه زهرا اوسطی، دبیر علمی این جشنواره و معاون بین‌الملل بنیاد گوهرشاد گفت: اولین «جشنواره رسانه‌ای خورشید» با طراحی در اتاق فکر بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و با همت معاونت مطبوعاتی، معاونت زنان ریاست جمهوری و شهرداری مشهد صورت گرفت.
او افزود: در عصری که رسانه‌ها حرف اول را در اقناع افکار عمومی و آگاهی‌بخشی می‌زنند، هجمه‌های زیادی علیه زن و خانواده وارد شده که تخریب‌های شخصیت انسانی را در پی داشته و با نگاه قرآن کریم با کرامت انسان در تضاد است، لذا بازنمایی این آسیب‌ها و اصلاح آن به کمک رسانه یکی از کارهایی بود که باید رقم می‌خورد.
اوسطی در ادامه با ذکر محورهای این جشنواره گفت: نقش رسانه‌ها در عدالت اجتماعی، الگوی سوم یا صحیح از زن، مسأله خانواده بر مبنای عقلانیت، بحث زنان و محور مقاومت، نقش رسانه‌ها در عادی‌سازی خشونت علیه زنان که باعث نگاه ابزاری به زن در غرب شده از جمله محورهای نخستین دوره جشنواره رسانه‌ای خورشید است.
او ادامه داد: خبرنگاران و خبرگزاری‌ها به هر شکلی بیشترین نقش را در بیان مطالب و اهداف ما دارند که تلاش کردیم در این مسیر اصحاب رسانه را در تمام دنیا رصد کرده و آنها را در این جشنواره تجمیع کنیم تا حرکت مطلوب و مثبتی در شناسایی زن و خانواده از دیدگاه قرآن و پیامبر، معرفی و هجمه‌های وارده اصلاح شود.
دبیر شورای علمی جشنواره رسانه‌ای خورشید گفت: این جشنواره هشتم مهرماه امسال در شهر مقدس مشهد با حضور ۱۰۰ نفر از بانوان و فعالان رسانه‌ای از ایران و ۴۰ کشور جهان برگزار می‌شود. این جشنواره با شعار «زنان روشنگری می‌کنند» و بزرگداشتی به یاد شهیده راه روشنگری «شیرین ابوعاقله» برنامه‌ریزی شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی