صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و هشت - ۰۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و هشت - ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبـــار

رئیس مجلس خبرگان :
 جامعه اسلامی باید حیثیت مردم را حفظ کند
دوازدهمین اجلاسیه رسمی دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری به ریاست آیت‌الله احمد جنتی و با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نایب رئیس اول خبرگان روز گذشته در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله احمد جنتی در نطق افتتاحیه این اجلاسیه با تأکید بر اولویت حفظ امنیت و سلامت در جامعه اسلامی، تصریح کرد: جامعه اسلامی باید حیثیت مردم را حفظ کند. ما باید قدر سلامت جامعه را بدانیم و از آن دفاع کنیم و تا هر چه می‌توانیم اسلامیت این جامعه را حفظ کنیم.
پس از این سخنان برخی دیگر از اعضای مجلس در نطق‌های پیش از دستور به بیان نظرات خود پرداختند. از جمله حجت‌الاسلام احمد پروایی نماینده گیلان در مجلس خبرگان در نطقی پاسخگویی به شبهات ایجاد شده از سوی دشمنان درباره ولایت فقیه را از وظایف و رسالت‌های ذاتی مجلس خبرگان رهبری دانست.
اجلاسیه دو روزه مجلس خبرگان رهبری در پنجمین سال عمر این مجلس در حالی برگزار می‌شود که در انتخابات 11 اسفند سال‌جاری مردم برای انتخاب خبرگان رهبری دوره ششم یک بار دیگر رأی خواهند داد. آیت‌الله احمد خاتمی عضو هیأت‌رئیسه این مجلس در گفت‌و‌گو با ایرنا با اشاره به معیارهای چهارگانه رهبر انقلاب برای انتخابات پیش رو یعنی «امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت» از تشکیل یک هیأت ۳ نفره در دبیرخانه خبرگان با هدف اجرایی‌کردن این معیارها در دو انتخابات پیش‌رو خبر داد. وی در این گفت‌و‌گو همچنین در پاسخ به نظراتی که پیرامون وظایف مجلس خبرگان مطرح می‌شود، تصریح کرد: در هیچ ‌کجای قانون اساسی، عنوان نظارت بر رهبری نیامده است؛ البته مراقبت برای اینکه رهبری واجد شرایط بماند، در قانون اساسی آمده است. از میان کمیسیون‌های خبرگان، این مراقبت به عهده «کمیسیون تحقیق» گذاشته شده است.


رئیس سازمان انرژی اتمی در دیدار با گروسی:
هرگونه فشار سیاسی را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان یک روز پس از آنکه نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، برای پایان بخشیدن به پرونده‌سازی غرب با حربه آژانس «ضرب‌الاجل» تعیین کرد و از انتظار تهران مبنی بر لزوم خاتمه یافتن هرچه سریع‌تر پرونده «موضوعات باقی‌مانده» در این آژانس خبر داد، به رافائل گروسی تأکید کرد که جمهوری اسلامی هرگونه فشار سیاسی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.
محمد اسلامی در ادامه سفر خود به وین، دیروز در حاشیه شصت‌و‌هفتمین نشست سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رافائل گروسی، مدیر کل این آژانس دیدار کرد و خواستار حفظ بی‌طرفی آژانس شد.  رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این نشست ضمن انتقاد از رویکرد کشورهای غربی گفت: این کشورها با فشارهای سیاسی و توسل به تحریم‌ها سعی دارند از ظرفیت آژانس برای فشار به ایران استفاده کنند. وی‌ از مدیر کل آژانس خواست با حفظ بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری اجازه ندهد این کشورها از گزارش‌های آژانس به‌عنوان بهانه برای فشار بر ایران استفاده کنند.
اسلامی با برشمردن ظرفیت‌های گسترده فناوری و صنعت هسته‌ای در ایران که از آن برای خدمت به مردم استفاده می‌شود، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای در اختیار قرار دادن این ظرفیت‌ها همسو با برنامه‌های آژانس و نیز به‌ منظور خدمت به بشریت در سایر نقاط جهان آماده است. وی تصریح کرد: فشارهای ظالمانه سیاسی کشورهای غربی علیه ایران بی‌نتیجه بوده و جمهوری اسلامی ایران هر گونه فشار سیاسی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دیدار با معاون سازمان انرژی اتمی کشور چین (CAEA) به مرور روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف پرداخت و در حوزه صنعت هسته‌ای از جمله ساخت نیروگاه‌های اتمی بحث و تبادل‌نظر کردند. در این ملاقات طرفین بر ضرورت همکاری‌های دوجانبه و توسعه هرچه بیشتر روابط میان ایران و چین و نیز ضرورت مقابله با یکجانبه‌گرایی تأکید کردند.


تشکیل پرونده برای
 فرزندان یک مقام ارشد قضایی
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اخیراً برخی مدعی بازداشت یا احضار فرزندان یکی از مقامات ارشد دستگاه قضایی شده‌اند، گفت: پرونده‌ای تشکیل شده و با جدیت و بدون هیچگونه تبعیضی به پرونده رسیدگی خواهد شد و هر زمانی که به لحاظ قانونی اجازه اطلاع‌رسانی داشتیم، اطلاع‌رسانی خواهد شد.
به گزارش ایسنا، مسعود ستایشی در نشست خبری دیروز درباره پرونده شهید آرمان علی وردی گفت: به اتهام ۸ متهم پرونده که در اغتشاشات سال گذشته او را به شهادت رساندند، در شعبه ۱۳ دادگاه کیفری یک استان تهران رسیدگی می‌شود و اولین جلسه دادگاه
 ۱۵ مهرماه سال‌جاری خواهد بود. اتهام این افراد مشارکت در قتل، محاربه، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی است.سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه وکلای نیلوفر حامدی و الهه محمدی در مصاحبه‌ای گفتند که هیچ مصداقی از همکاری موکلشان با دولت امریکا وجود ندارد و بزودی شاهد آزادی آنها هستیم، گفت: من چنین چیزی ندیدم. پرونده در مرحله رسیدگی و اتخاذ تصمیم قانونی است لذا تبرئه آنها از اتهام مورد بحث را تکذیب می‌کنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی