صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و هشت - ۰۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و هشت - ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در مراسم رونمایی از مستند «پرچمدار»:

ایران الگوی ساخت پهپاد در جهان است

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به نیازهای دفاعی کشور در زمان دفاع مقدس و نیز پیشرفت‌های حاصل شده در سال‌های پس از جنگ، تأکید کرد: امروز جمهوری اسلامی از قدرت منطقه‌ای عبور کرده است.
به گزارش ایرنا، سردار امیرعلی حاجی‌زاده در مراسم رونمایی از مستند «پرچمدار» که روایتی است از پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه پهپادی، اظهارکرد: جنگ ما جنگ ایران و عراق نبود بلکه جنگ تحمیلی به ایرانی بود که از انقلاب خود ۱۹ ماه فاصله گرفته بود و در مقابل ابر قدرت غرب و شرق، امریکا و شوروی و کشورهای اروپایی ایستادگی کرد.
وی اضافه کرد: حدود ۳۰ کشور در مقابل ما ایستادند تا این نظام را نابود و ایران را تجزیه کنند ولی به لطف الهی و ایستادگی ملت
نه تنها بر ماشین جنگی آنها غلبه کردیم بلکه یک متر مربع از سرزمین را از دست ندادیم و اراده خود را بر آنها تحمیل کردیم.

امروز محدودیت شناسایی نداریم
سردار حاجی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در این مستند خواهید دید که ما در کجا قرار داشتیم، اظهارکرد: ما تا عمق چند کیلومتری قادر به شناسایی نبودیم اما امروز محدودیتی نداریم.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: امروز در حوزه مأموریت، از پهپادها فقط برای شناسایی، مراقبت، رزمی و پدافندی استفاده نمی‌کنیم، بلکه برای ده‌ها مأموریت می‌توانیم بهره ببریم. در حوزه غیر نظامی هم داریم از این ابزار استفاده می‌کنیم.وی همچنین مستند «پرچمدار» را گویای تلاش‌ها و زحمات ۴۰ ساله سربازان گمنام سپاه پاسداران در عرصه‌های نظامی، علمی و فناوری دانست و گفت: این مستند تنها گوشه‌ای از توانمندی دفاعی کشور است که توانسته‌ایم به واسطه دفاع مقدس به دست  آوریم.سردار حاجی‌زاده تأکید کرد: بسیاری از دستاوردهایی که امروز در اختیار داریم، مدیون جانفشانی و ایستادگی ملت ایران در دوره هشت ساله دفاع مقدس است.
فرمانده هوافضا افزود: جمهوری اسلامی ایران در حوزه پهپادی در سطح جهانی قرار گرفته است و در حوزه تکنیک و تاکتیک صاحب سبک هستیم. وی تصریح کرد: امروز کشورهای دیگر از ایران برای گسترش قدرت پهپادی الگو می‌گیرند و ما مرجع آن‌ها در این امر هستیم.
جایگاه جهانی پهپادهای ایران
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز در این مراسم گفت: قدرت و صنعت پهپادی ایران تا حدی رشد کرده است که امروز در جهان درباره مهار و کنترل آن صحبت می‌کنند. علی نادری افزود: اگر بخواهیم صنعت پهپادی کشور را از ابتدا تحلیل کنیم، می‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم جمهوری اسلامی توانسته از نقطه صفر یک مؤلفه راهبردی در حوزه امنیت ملی خود خلق کند و به سایر مؤلفه‌های قدرتی که داشته بیفزاید.
وی با بیان اینکه پیشرفت صنعت پهپادی ایران محقق نمی‌شد مگر با یک نگاه انقلابی، اظهارکرد: حضور سردارانی مانند حاجی‌زاده است که صنعت پهپادی ایران تا حدی رشد کرده است که در جهان درباره مهار و کنترل این قدرت صحبت می‌کنند.

روایتی از تثبیت قدرت پهپادی
فیلم مستند «پرچمدار» به تهیه‌کنندگی
«محمد شلتوکی و محمود روزبهانی» و کارگردانی «محمد شلتوکی» که روز گذشته در حوزه هنری انقلاب اسلامی رونمایی شد، روایتی از مسیر ایجاد، تثبیت و تحکیم قدرت پهپادی جمهوری اسلامی ایران است. محمد شلتوکی در تشریح اهمیت ساخت این مستند با اشاره به اینکه پهپادهای شاهد طی چند سال اخیر و بویژه در مقطع پس از جنگ با داعش و اثرگذاری ممتاز آنها که در نبرد با تروریست‌های تکفیری پیدا کرده بودند، گفت: ایده ساخت مستندی با موضوع پهپادهای شاهد به دلیل همین اثرگذاری شکل گرفت و با تکمیل تحقیقات لازم، از اسفند سال ۱۴۰۰ مراحل تولید این فیلم آغاز شد.
وی گفت: برای تولید این مستند ۶۴ دقیقه‌ای
 با ۱۰ نفر از مؤثرترین چهره‌ها و فرماندهان که نقش اساسی را در ایجاد توان پهپادی سپاه بویژه در حوزه پهپادهای شاهد و نیروی هوافضای سپاه ایفا کرده‌اند مصاحبه شده که از این تعداد مصاحبه چهار نفر از آنان برای رعایت مسائل حفاظتی و امنیتی به صورت بدون نمایش چهره صورت گرفته است.
شلتوکی افزود: از دیگر ویژگی‌های مستند «پرچمدار»، استفاده از تصاویر آرشیوی است که برای نخستین‌ بار منتشر می‌شوند و ناظر به بسیاری از عملیات‌ و اتفاقات پهپادی شاخص در طول سال‌های اخیر بویژه در جبهه مقاومت با روایت مستقیم نفرات درگیر در این حوزه است.
علاوه بر سردار حاجی‌زاده، علی بهادری جهرمی سخنگوی هیأت دولت، احسان صالحی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از میهمانان ویژه این مراسم بودند.
 
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی