صادرات زعفران صعودی شد

بیرجند - افزایش ۶۳ درصدی صادرات زعفران نسبت به سال گذشته با اقدامات مؤثر دولت سیزدهم و شورای ملی زعفران و تشکل‌ها برای افزایش تقاضای جهانی این محصول در ۵ ماهه سال‌جاری، رقم خورد.
«محسن احتشام» رئیس شورای ملی زعفران ایران با اعلام این خبر و اشاره به اقدامات مؤثر شورا و تشکل‌های مرتبط برای افزایش تقاضای جهانی زعفران و به تبع آن قیمت منصفانه به نفع کشاورزان، اظهار داشت: برنامه‌ها و طرح‌ریزی‌های راهبردی و علمی این شورا مورد حمایت و تصمیم‌گیری قرار گیرد.
وی گفت: در آستانه فرا رسیدن فصل برداشت زعفران که از نیمه دوم مهر ماه در مناطق سردسیر استان‌های خراسان رضوی و جنوبی آغاز می‌شود، چند اقدام خوب با همکاری تشکل‌های زعفران و مسئولان دولت انجام شده است. همچنین به منظور تسهیل فرایند صادرات زعفران و افزایش انگیزه صادرات مؤثر توسط صنعت زعفران و کم شدن صادرات قاچاق زعفران که لطمه بزرگی به زعفران ایران در بازارهای جهانی می‌زند، برنامه‌های مؤثری اجرایی شده است.
طبق گفته احتشام، قیمت‌های پایه صادراتی که تعهد صادرکننده برای برگشت ارز حاصل از صادرات زعفران است با قیمت‌های واقعی فروش زعفران در بازارهای جهانی واقعی شد و صادرکنندگان زعفران متعهد به برگشت با نرخ واقعی فروش خود هستند و تعهد کاذب که گاهی تا کیلویی500 دلار صورت می‌گرفت برداشته شد.
وی اظهار داشت: با برگزاری همایش برندسازی در اتاق مشهد بزودی برند جمعی و ملی زعفران ثبت جهانی خواهد شد که زعفران ایران با هویت خود صادر شود و جایگاه واقعی و تمایز خود را در بازارهای جهانی تثبیت کند.
رئیس شورای ملی زعفران ایران تصریح کرد: قطعاً اقدامات مؤثری که انجام گرفت سبب افزایش تقاضای جهانی زعفران و به تبع آن قیمت منصفانه به نفع کشاورزان زعفرانکار خواهد شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی