صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و هفت - ۰۴ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و هفت - ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

فناورانه

 ایران دومین تولیدکننده
داروی سکته مغزی
با افتتاح خط تولید داروی «آلتپلاز» با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، ایران دومین کشور تولیدکننده تنها داروی درمان سکته مغزی ایسکمیک حاد شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح‌الله دهقانی در این مراسم گفت: حوزه سلامت، دارو و درمان و به طور خاص، حوزه زیست‌فناوری مورد توجه جدی و از بخش‌های در حال پیشرفت در کشور است. داروی آلتپلاز، یک درمان راهبردی و حیاتی برای بیماران سکته مغزی به شمار می‌رود که برای واردات آن چالش‌های فراوانی وجود داشت اما امروز به مدد تلاش متخصصان این شرکت دانش‌بنیان، ایران به عنوان دومین کشور تولیدکننده این دارو شناخته می‌شود.
وی با بیان اینکه متناسب با این تحول شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت‌ها نیز شکل جدید و گسترده‌تری گرفته‌اند، ادامه داد: متناسب با تحول در ساختار و فعالیت شرکت‌ها و گسترده‌تر شدن نیازهای حمایتی آنها، حمایت‌های معاونت علمی نیز از شکل‌های محدودتر همچون گرنت به سازکارهای حمایتی خاص‌تر مانند تأمین مالی، اخذ مجوزها، تخصیص بازارهای بزرگ و ایجاد زمینه برای حضور در بازارهای بزرگ صادراتی ارتقا یافته‌ است.
داروی آلتپلاز که با برند آلتلایز توسط شرکت دانش‌بنیان آرنا حیات دانش به بازار عرضه شده است، علاوه بر درمان ترومبولیک سکته مغزی حاد ایسکمیک، برای کاهش میزان مرگ و میر نارسایی قلبی و درمان ترومبولیک آمبولی حاد ریوی وسیع به همراه ناپایداری همودینامیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پایش لحظه‌ای گلخانه
از طریق تلفن همراه

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی، راهکاری تحت عنوان کلاودیفارم برای هوشمندسازی گلخانه ارائه کرده‌ است که طی آن پایش‌های لحظه‌ای پارامترهای گلخانه‌ای و تحلیل اطلاعات، تنها با تلفن همراه انجام می‌شود.
به گزارش روابط عمومی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، این محصول از یک گیت‌وی (گیرنده و فرستنده مرکزی) و یک سنسور تشکیل شده است. گیت‌وی با نصب شدن در گلخانه و اتصال به اینترنت، امکان ارتباط بدون سیم با سنسورها و عملگرها را فراهم می‌کند و سنسور برای اندازه‌گیری دقیق همه پارامترهای مرتبط با گلخانه، از جمله دما، رطوبت هوا و خاک، میزان دی‌اکسید مختلف به صورت کاما کربن و… در بخش‌های مختلف گلخانه قرار می‌گیرد.
نرم‌افزار ابری کلاودیفارم برای کاربر این امکان را فراهم می‌کند تا تنها با تلفن همراه از هر جای دنیا، گلخانه خود را هر لحظه پایش و کنترل کند. بهزاد خنجریان، مدیرعامل شرکت ارتباطات ویراتاک منطقه آزاد انزلی درباره این محصول گفت: کلاودیفارم در واقع یک راهکار جامع اتوماسیون صنعتی است که با تمرکز بر حوزه کشاورزی توسعه داده شده‌است و تلاش داریم این تکنولوژی را از حوزه کشاورزی به دیگر حوزه‌ها اعم از حوزه دامداری و مرغداری تسری دهیم.
وی افزود: شرکت‌های خارجی در مقایسه با ما دسترسی‌های بهتر و راحت‌تری دارند و تنها به نوشتن نرم‌افزار بسنده می‌کنند اما چون ما از این دسترسی‌ها در ایران محروم هستیم، ناچار شدیم کل سامانه را بسازیم و عملاً در این زمینه خودکفا شده و به تولید بومی رسیدیم.

جستجو
آرشیو تاریخی