رئیس سازمان انرژی اتمی در وین، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوحه و وزیر اقتصاد در قاهره با همتایان خود دیدار و گفت‌وگو کردند

تعامل گسترده برای منافع ملی

اسلامی: آژانس باید پرونده «موضوعات باقیمانده» را مختومه اعلام کند اسماعیلی: دبیرخانه گفت‌و‌گوهای فرهنگی میان کشورهای اسلامی تشکیل شود خاندوزی: برای تشکیل کمیته پروژه‌های مشترک با مصر توافق کردیم

اسلامی، پشت بلندگوی وین
علاوه بر رئیس‌جمهور، حاضران نشست عمومی آژانس در وین نیز شنوای موضعگیری رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان بودند که برای پایان بخشیدن به پرونده‌سازی غرب با حربه آژانس ضرب الاجل تعیین کرد. موضعی که نشان می‌داد صبر تهران به آستانه رسیده و قصد دارد به سرعت قوایی که عزم خود را برای داغ نگه داشتن تنور پرونده هسته‌ای ایران جزم کرده‌اند، مهار کند.
تأکید اسلامی بر انتظار تهران مبنی بر لزوم خاتمه یافتن هرچه سریع‌تر پرونده «موضوعات باقیمانده» را باید در راستای هشدار رئیس‌جمهور دید؛ رویکردی که دولت سیزدهم در چهارچوب پارادایم «اقدام در برابر اقدام» در پیش گرفته است.
چه از نگاه ایران، سکوت در قبال اقدامات پیدا و پنهان غرب سزاوار نیست و تنها به «اعتمادسازی» پاسخ معتمدانه می‌دهد. بنابراین می‌توان موضعگیری‌های اخیر رئیس جمهور و ضرب الاجل رئیس سازمان انرژی اتمی را از این منظر به فال نیک گرفت که به شفاف‌سازی فضای بازی سیاسی و بازشناسی صف همراهان تهران یا
طرف مقابل می‌انجامد؛ جایی که اروپا هم یک بار برای همیشه باید میان خود و عهدشکنان مرزبندی کند.

 

اسلامی در نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی:

پرونده «موضوعات باقیمانده» در اسرع وقت مختومه اعلام شود
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته در شصت و هفتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بازرسی‌های بی‌سابقه و پرشمار آژانس از برنامه‌های هسته‌ای ایران اشاره کرد و یادآور شد: «بر این اساس، نباید این گونه همکاری‌های مستمر و عمیق جمهوری اسلامی ایران نادیده گرفته شود.» او همکاری جمهوری اسلامی با آژانس پیرامون فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی مرتبط با برنامه برجام را داوطلبانه دانست و تأکید کرد: «این همکاری به هیچ‌وجه با موافقت‌نامه پادمان ارتباطی ندارد، لذا ربط دادن تکراری و پیوند دادن آن با موضوعات ادعایی کاملاً بی‌اساس و غیرقابل‌قبول است.» اسلامی با تصریح بر اینکه همکاری‌های گسترده کنونی با آژانس نباید به عنوان امری از پیش‌حاصل‌شده تلقی شده و با دستور کار سیاسی، کوته‌بینانه تحت تأثیرات منفی واقع شود، افزود: «بر این اساس، همه کشورهای عضو از جمله آژانس مسئولیت دارند تا از مخدوش شدن و وارونه جلوه دادن واقعیت همکاری بین ایران و آژانس جلوگیری شود.» درخواست برای مختومه کردن هرچه سریع پرونده‌های ادعایی آژانس محور مهم سخنان اسلامی بود. او در این رابطه گفت: «ایران با بیشترین آمار بازرسی پادمانی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود سابقه مثال‌زدنی در همکاری با آژانس داشته است، بنابراین انتظار دارد پرونده «موضوعات باقیمانده» در اسرع وقت با همکاری آژانس مختومه اعلام شود.»

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد:
‏تشکیل کمیته ایران و مصر برای اجرای پروژه‌های مشترک
 وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان بعد از دیدار با وزیر دارایی مصر که پس از یک دهه انجام شد، از تشکیل کمیته‌ای بین دو کشور برای اجرای پروژه‌های مشترک خبر داد.
به گزارش ایرنا، «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان که برای شرکت در نشست بانک زیرساخت آسیایی به مصر سفر کرده است با «محمد معیط» وزیر دارایی مصر دیدار و درباره تحولات روابط دوجانبه بویژه مناسبات تجاری و اقتصادی فی مابین دو کشور گفت‌و‌گو کرد.
در این دیدار با تأکید بر عزم دولت برای توسعه روابط همه‌جانبه با کشورهای همسایه و منطقه و ظرفیت‌های فراوان موجود در دو کشور بزرگ و تاریخ ساز مصر و ایران بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه همکاری‌های فی مابین در زمینه بانک آسیایی زیرساخت، بانک توسعه اسلامی، بانک مشترک مصر و ایران، شرکت نساجی مصر و ایران و شرکت مشترک کشتیرانی و انتقال فناوری داروسازی و تجهیزات پزشکی تأکید کرد.
وزیر دارایی مصر نیز بر آمادگی کشورش برای اجرایی و عملیاتی کردن پیشنهادات مطرح شده توسط وزیر اقتصاد ایران تأکید و اظهار داشت: مصر بسط و توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران را مهم می‌داند و امیدواریم بزودی شاهد ارتقای روابط دو کشور باشیم.
«سید احسان خاندوزی» همچنین پس از این دیدار در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «با همتای مصری دیدار و گفت‌و‌گوی سازنده‌ای داشتم و بر تشکیل کمیته برای پروژه‌های مشترک توافق کردیم.»
وی افزود: «افزایش سرمایه بانک ایران و مصر هم بزودی رخ می‌دهد. امیدوارم انجام این دیدار پس از سال‌ها و استقبال گرم ایشان، به احیای همکاری‌ها و سیاست دیپلماسی اقتصادی دولت کمک کند.»
لازم به ذکر است که دیدار وزرای اقتصاد و دارایی ایران و مصر پس از یک دهه انجام شده است.
به گزارش ایرنا، وزیر اقتصاد روز گذشته در رأس هیأتی وارد قاهره پایتخت مصر شد. شرکت در نشست سالانه وزرای اقتصاد بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا و دیدارهای دوجانبه با مقامات کشورهای مختلف بویژه کشور مصر از اهداف این سفر است.
بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا Asian Infrastructure Investment Bank یک مؤسسه مالی بین‌المللی است که به پیشنهاد دولت جمهوری خلق چین بنیانگذاری شده‌ است. هدف این نهاد توسعه چندجانبه و تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی در منطقه آسیا است.
ایران یکی از سهامداران و اعضای هیأت مؤسس این بانک است که در فروردین ماه ۱۳۹۴ به این بانک پیوست.
تعداد ۳۳ کشور از اعضای هیأت مؤسس این بانک در منطقه و ۱۷ کشور خارج از منطقه آسیا قرار دارند.

 

 وزیر فرهنگ که در دوازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی در قطر شرکت کرده است در سخنرانی خود در این اجلاس پیشنهاد کرد دبیرخانه گفت‌و‌گوهای فرهنگی ذیل دبیرخانه اصلی آیسسکو تشکیل شود و گفت‌و‌گوهای نخبگان فرهنگی در این چهارچوب شکل بگیرد.
محمدمهدی اسماعیلی در ابتدای سخنرانی خود با خطاب قرار دادن رؤسای اجلاس و وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی با اشاره به اینکه زمان کنونی زمان بسیار مهمی برای جهان و به خصوص جهان اسلام است گفت: از یک سو دوران کنونی، دوران تغییر، گذر و انتقال است که اقتضائات دوران ثبات برای دوران گذر نیز باید تغییر کند و اقدامات نوینی پیش‌بینی شود. از سوی دیگر باید توجه شود که بر اثر تغییرات، اساس آموزه‌های اسلامی، نباید از دایره اصلی برون افتد.
جهان، اکنون در شرایطی به سر می‌برد که به رغم بهره‌مندی بشر از فناوری‌های نوین که آسایش و سرعت را به ارمغان آورده است، اخلاق و معنویت در معرض خطر قرار گرفته است. رسوخ و نفوذ فرهنگ‌های بیگانه، سبب گردیده از زبان، فرهنگ و هنر بومی ملت‌ها، معنویت زدایی و هویت زدایی شود. اگر همین روند ادامه یابد، ملت‌ها در آینده برای درک میراث مکتوب و پایه‌های هویت ملی خود، به تفسیر و تبیین دیگران نیازمند خواهند بود. این در حالی است که با توجه به گسترش جهالت مدرن و پیدایش گروه‌های افراطی و تکفیری از یک سو و اسلام‌ستیزان از سوی دیگر، بیش از هر زمان دیگری نیاز به اخلاق و معنویت وجود دارد. اساساً دوری از اخلاق و معنویت سبب پیدایش گروه‌های افراطی و تکفیری و نیز اسلام ستیزان گشته است. جسارتی که در روزهای گذشته در سوئد و جاهای دیگر به ساحت قرآن کریم شد، نشان از آن دارد که ناخرسندان از اتحاد و یکپارچگی جهان اسلام، برای ایجاد تفرقه و مشغولیت ذهنی و انحراف اذهان مسلمانان به هرکاری دست می‌زنند. آیا این اقدامات دلیلی بجز دوری از اخلاق و معنویت دارد؟
وی در ادامه با اشاره به مسأله فلسطین گفت: مسأله قدس شریف که «قدس الاقداس» مسلمانان جهان و سایر ادیان است سالیانی است مورد آماج تخریب، انهدام و نابودی همه جانبه صهیونیست‌های بی‌هویت، قرار گرفته که باید در قبال چاره‌جویی برای نجات آن اقدام جدی و عاجلی در دستور کار این اجلاس قرار گیرد و این در حالی است که موضوع فلسطین مدت هاست به علت رفتار تجاوزگرانه و سرکوبگرانه رژیم کودک‌کش صهیونیسم و در خلأ اتحاد، به کلمه رمز آغاز بحران عظیمی در جهان تبدیل شده که معلوم نیست پایانی داشته باشد. قدس و مسجدالاقصی به سبب جایگاه معنوی و والایش، باید از رقابت‌ها و خصومت‌های دینی یا تاریخی دور بماند و رژیم صهیونیستی براساس مقررات یونسکو، کنوانسیون ژنو، قواعد آمرانه حقوق بین‌الملل، قطعنامه‌های شورای امنیت ملل و حقوق بشر، باید از ایجاد هرگونه تغییر در شرایط آن خودداری کند. متأسفانه رفتاری که امروز، این رژیم خونخوار در قدس و در قبال مردم بپاخاسته فلسطین دارد، این نماد و مظهر وحدت ادیان و فرهنگ‌های توحیدی ابراهیمی را به نشانی برای اختلاف و ستیز، نابردباری دینی، تقابل و نفی یکدیگر تبدیل کرده و اگر این سیاست توسعه طلبانه و ناقض مقررات بین‌المللی ادامه یابد و همچنان بر پایه تفکرات نژادپرستانه و آپارتایدگونه استمرار پیدا کند، قطعاً در آینده نزدیک شاهد انفجار عظیم اجتماعی در جهان اسلام و کل جهان خواهیم بود. مسلمانان قطعاً با هرگونه تلاش برای تخریب مسجدالاقصی، قبله نخست آنها و محل عروج پیامبر اسلام به آسمان به سبب جایگاهی که این شهر به علت جلجله مسیح و کلیسای قیامت نزد مسیحیان جهان دارد مخالفند و هیچ‌کدام از پیروان دو دین در برابر تغییر شرایط این مکان مقدس ساکت نخواهند ماند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تأکید براینکه وظیفه مسلمین حمایت از فرهنگ و تمدن اسلامی است به ابتکار ایران درراه‌اندازی جایزه فلسطین اشاره کرد و گفت: برای حفظ میراث فرهنگى فلسطینیان و نشان دادن جنایت‌های رژیم صهیونیستی و مظلومیت و مقاومت شجاعانه ملت فلسطین و حفظ هویت مسجد مبارک الاقصى و قدس شریف می‌بایست روایت کرد و این روایت توسط فیلم‌های نویسندگان و ادبا، محقق می‌شود.
در این جا از کشورهای اسلامی حاضر می‌خواهم تا به حرکتی که توسط جایزه جهانی ادبیات فلسطین و توسط فعالان نشر و ادبا و اتحادیه‌های ادبی کشورهای اسلامی که در سال گذشته میلادی اولین دوره آن با حضور کشورهای مختلف در بیروت پایتخت لبنان آغاز شده است بپیوندند. اگر ما امروز در بیان روایت کوتاهی می‌کنیم دشمن اذهان دنیا و نسل بعد را با دروغ‌ها و روایت‌های تحریف شده خویش پر خواهد کرد و ادبا، شعرا و روایتگران زبردست ما با کمک دولت‌های اسلامی می‌توانند با پیوستن به نهضت ادبی جایزه جهانی ادبیات فلسطین روایتگر صدای مظلومیت و مقاومت شجاعانه ملت فلسطین و قدس شریف باشند و همه ما سهمی در روشنگری افکار جهانی و مستند نمودن این برهه ۷۵ ساله از تاریخ فلسطین داشته باشیم.اختلال در سبک زندگی جوامع و زیست کودکان و جوانان مسلمان در فضای مجازی و برون‌رفت از فضای حقیقی، زمینه تأثیرگذاری فرهنگ بیگانه را بیش از پیش در جوامع اسلامی فراهم کرده است. حفاظت از فرهنگ اسلامی و بومی و گسترش معنویت در جهان اسلام و همچنین بازیابی دوران شکوه تمدن اسلامی، نیازمند اقدامات نوین فرهنگی است که موضوع اصلی این اجلاس است. اکنون متأسفانه جوان مسلمان در معرض هجوم فرهنگ بی‌هویتی و فرهنگ‌های خنثی قرار گرفته است و هیچ اهرم حفاظتی نیز وجود ندارد تا او را از هجوم حفاظت نماید. تمام این هجمه‌ها، قوه تشخیص را هدف گرفته‌اند و جوانان ما را در سردرگرمی فروبرده‌اند.
اسماعیلی در ادامه گفت: برای حفاظت از داشته‌های فرهنگی، هنری، اخلاقی و معنوی خود، نیازمند آنیم که ایده‌ها و فعالیت‌های خود را از طریق گفت‌و‌گوهای فرهنگی به اشتراک بگذاریم و در جهت بهره‌مندی از توان یکدیگر بکوشیم.بنابراین پیشنهاد می‌نمایم دبیرخانه گفت‌و‌گوهای فرهنگی ذیل دبیرخانه اصلی آیسسکو تشکیل شود و گفت‌و‌گوهای نخبگان فرهنگی در این چهارچوب شکل بگیرد، زیرا از طریق آن، هم آشنایی‌ها فزونی می‌یابد، هم تبادل تجارب اتفاق می‌افتد و هم تازه‌های علمی و فرهنگی مبادله می‌شود. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در صورت تصویب، آغازگر دور اول این گفت‌وگوها باشد. اکنون این تعاملات درونی میان وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی، از هر زمان دیگری ضروری‌تر به نظر می‌رسد. مسائل مشترک فرهنگی و هنری فراوانی بین ما وجود دارد که تنها با مذاکره و یکدلی قابل حل هستند و اقناعی که به دنبال گفت‌و‌گو پدید می‌آید ماندگارتر و اثرگذارتر است.
وی درخاتمه اضافه کرد: در راستای همگرایی جامعه قرآنی، جمهوری اسلامی ایران درنظر دارد در روزهای 21 و 22 اکتبر سال‌جاری اولین «کنگره بین‌المللی اندیشمندان قرآن پژوه» را در ایران برگزار کند. ما برای وزرای فرهنگ و امور دینی کشورهای مسلمان دعوتنامه رسمی ارسال کرده‌ایم که امیدوارم تاکنون به دستشان رسیده باشد ولی می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و مجدداً از همه بزرگواران برای شرکت در این کنگره دعوت به عمل آورم.

 

بــــرش

موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران برای مباحثه درباره «هویت شهرهای فرهنگی»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی سفر اخیر خود به ایلام در توئیتی غفلت درباره هویت شهرهای فرهنگی را متذکر شده و نوشته بود: «هویت شهرهای فرهنگی همواره مورد غفلت واقع شده و همین امر، زمینه‌ساز «شکاف آگاهی» در نسل‌های جدید از هویت ملی است. ایلام به عنوان گهواره فرهنگی ایرانیان و شهری پیشرو در دوره اسلامی از نمونه‌های این غفلت است. در سفر امروز، احیای هویت شهرهای فرهنگی در دستور کار وزارت فرهنگ بود.»
این توئیت با واکنش سیدسعید لواسانی مواجه شد که در پاسخ به این توئیت نوشته بود: سخن مبارکی است، اما احیای شهرهای فرهنگی نیاز به مبانی فلسفی متقن دارد، وگرنه به نتیجه نخواهید رسید.مشکل اصلی تناقضی است که جهان مدرن ایجاد کرد و هویت شهرها و مردم ما را تهدید می‌کند. اما در شهر فرهنگی همانگونه که در حافظه تاریخی ایران است، هیچ تناقضی نیست.»
بر این اساس وزیر فرهنگ در توئیتی جدید در پاسخ به واکنش انجمن حکمت و فلسفه دانشگاه تهران مبنی بر دعوت محمدمهدی اسماعیلی برای مباحثه درباره هویت شهرهای فرهنگی، با اعلام آمادگی برای حضور به این دعوت، نوشت: با تشکر از دعوت انجمن علمی حکمت و فلسفه دانشگاه تهران و اظهارنظر آقای دکتر لواسانی، از حضور در جلسه مباحثه پیرامون «مبانی حکمی شهرهای فرهنگی و امکان تحقق آنها» استقبال می‌کنیم.بحث‌های علمی درباره فلسفه فرهنگ، تمدن‌پژوهی، زیباشناسی و… زیربنای هر تحول فرهنگی‌ است. این تحول بدون مشارکت نخبگان به سرانجام نمی‌رسد.»

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی