صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

در دیدارهای پرشمار دیپلماتیک حسین امیرعبداللهیان در نیویورک مطرح شد

ابتکار برجامی عمان همچنان روی میز

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر به نیویورک به منظور حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، با تعداد دیگری از همتایان خود از کشورهای مختلف دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در این دیدارها که در چهارچوب سیاست خارجی متوازن انجام شد، طرفین بر بهبود روابط بین دو کشور تأکید کرده و راهکارهایی را برای حل مشکلات فیمابین اندیشیدند.
 
حمایت از روند سیاسی حل بحران یمن
امیرعبداللهیان در دیدار «بوی تهانا سون» وزیر خارجه ویتنام، با ابراز خرسندی از این دیدار، روابط این دو کشور را ریشه‌دار، دوستانه و رو به گسترش دانست و آمادگی کشورمان را برای توسعه این روابط در زمینه‌های مختلف اعلام کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی هم با استقبال از گفت‌وگوهای سیاسی عربستان و یمن، گفت: ایران از روند سیاسی برای حل بحران یمن حمایت می‌کند. «حسین ابراهیم طه» نیز با تأکید بر اهمیت جایگاه ایران در جهان اسلام، گفت: از ارتقای روابط میان ایران و کشورهای منطقه خرسندیم و آن را به نفع جهان اسلام می‌دانیم.

دیدار با مقامات سه قاره
امیرعبداللهیان همچنین در محل اقامت خود با «پیتر سیارتو» وزیر خارجه و تجارت مجارستان دیدار کرد. وی در این دیدار از هماهنگی‌های جاری برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک اظهار خرسندی کرد و آن را گام مهمی برای تقویت همکاری‌های سازنده بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و تجاری توصیف کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه دیدار و رایزنی کرد. امیرعبداللهیان با اشاره به روند مثبت همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های دوجانبه و نیز مشورت و همکاری در سازمان‌های بین‌المللی، بر لزوم تکمیل روند آماده‌سازی سند همکاری‌های جامع بلندمدت میان دو کشور تأکید کرد.
امیرعبداللهیان با «پارک جین» وزیر خارجه کره جنوبی هم دیدار و ابراز امیدواری کرد که با فضای جدید به‌وجود آمده پس از رفع انسداد از دارایی‌های ایران، بتوانیم عقب‌ماندگی‌های گذشته را در روابط دوجانبه جبران کنیم.
همچنین وزیر امور خارجه ایران در دیدار با «مائورو ویرا» وزیر خارجه برزیل از حمایت این کشور از عضویت جمهوری اسلامی در گروه بریکس تشکر کرد.
وزیر امور خارجه در دیدار «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان هم از بازگشایی سفارتخانه‌ها و استقرار سفرای دو کشور در تهران و ریاض اظهار خرسندی کرد. در این دیدار موضوعات مورد علاقه دو کشور در حوزه دوجانبه و منطقه‌ای مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
 
ریشه‌کنی بقایای تروریست ها در سوریه
حسین امیرعبداللهیان در دیدار با «جیحون بایرامف» و «ایمن الصفدی» وزیران خارجه جمهوری آذربایجان و اردن هم در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی و گفت‌و‌گو کرد.
امیرعبداللهیان در دیدار با گیر پترسون، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه هم با اشاره به شرایط سخت اقتصادی سوریه و تأثیر تحریم‌ها بر زندگی روزمره مردم این ‌کشور، گفت: اقتصاد و معیشت مردم، مبارزه با تروریسم و ریشه‌کنی بقایای تروریست‌ها، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و بازگشت آوارگان از جمله موضوعاتی است که انتظار می‌رود سازمان ملل در آنها به دولت و ملت سوریه کمک کند.

برگزاری نشست سه کشور عضو آستانه
همچنین نشست سه‌جانبه وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و روسیه با حضور حسین امیرعبداللهیان، هاکان فیدان و سرگئی لاوروف در نیویورک برگزار شد. در این نشست سه کشور عضو روند آستانه، آخرین تحولات سوریه و همچنین اختلافات موجود بین ترکیه و سوریه را بررسی کردند.

نشست اعضای انجمن آسیایی
وزیر امور خارجه کشورمان با جمعی از صاحب‌نظران، سفرا و سیاستمداران بازنشسته امریکا در قالب اعضای انجمن آسیایی نشست برگزار کرد. امیرعبداللهیان در این نشست با تبیین برخی چالش‌ها و مشکلات در منطقه غرب آسیا، مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص برخی تحولات و پرونده‌های بحرانی منطقه از جمله فلسطین، افغانستان‌ و اوکراین را تشریح کرد.

 حمید نوری باید آزاد شود
در ادامه دیدارهای دیپلماتیک «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، «توبیاس بیلستروم» وزیر خارجه سوئد در محل اقامت وزیر امور خارجه کشورمان با وی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
حسین امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به وضعیت حمید نوری، شهروند ایرانی زندانی در سوئد گفت: هیچ تردیدی نیست که پشت پرونده آقای نوری منافقین هستند که دستشان به خون هزاران شهروند ایرانی آلوده بوده و انتظار ما آن است که دولت سوئد در مرحله تجدیدنظر تصمیم عاقلانه و شجاعانه بگیرد و او آزاد شود. وزیر خارجه سوئد هم تمایل کشورش را به تداوم گفت‌و‌گو و همکاری با تهران اعلام کرد.
 
برای بازگشت به برجام جدی هستیم
وزیر امور خارجه ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود با مقامات شرکت‌کننده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با «آنتونی گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و رایزنی کرد. در این دیدار در مورد آخرین تحولات منطقه و عرصه بین‌الملل رایزنی و گفت‌و‌گو شد. امیرعبداللهیان با بیان اینکه تبادل پیام‌ها با امریکا ادامه دارد، گفت: طرح سلطان عمان هم‌ همچنان روی میز است و اگر طرف‌های مقابل آماده باشند، ما برای بازگشت به برجام جدی هستیم تا در چهارچوب ابتکار عمان همه طرف‌ها به تعهدات خود در برجام برگردند.
 
ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و مالدیو
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه از احیای روابط بین تهران و مالدیو خبر داد. متعاقب جلسه روز جمعه بین «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران و «احمد خلیل» وزیر خارجه مالدیو در حاشیه هفتادوهشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری مالدیو در راستای منافع و آرمان‌های ملت‌های خود، بر تصمیم دو کشور برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک تأکید کردند. ایران و جیبوتی هم تصمیم گرفتند بار دیگر روابط دیپلماتیک بین دو کشور را از سر بگیرند. 

جستجو
آرشیو تاریخی