سال تحصیلی جدید با حضور آیت الله رئیسی در یکی از مدارس شهرستان بهارستان آغاز شد
پویش مهر پیشرفت از نگاه دانش آموزان
مراسم هرساله آغاز سال تحصیلی که با حضور رئیس جمهور برگزار میشود، امسال در یکی از شهرستانهای استان تهران برگزار شد؛ آموزشگاه شهید کمندی در شهرستان بهارستان. پیشتر، فرماندار شهرستان که از سفر رئیس جمهور خبرداده بود، این را هم اعلام کرد که در سفر دی ماه سال گذشته آیتالله رئیسی به این شهرستان، دستور ساخت 10 مدرسه جدید صادر شد که اکنون مراحل ساخت آن درحال طی شدن است.
به این ترتیب، حضور رئیس جمهور در مدارس این شهرستان برای آغاز سال تحصیلی جدید، هم نشان دهنده توجه آیتالله رئیسی به مناطق کمتر برخوردار است و هم نشان دهنده اهتمام به رفع نیازهای این مناطق. اما این تنها تفاوت مراسم امسال با سال گذشته نبود.
رئیس جمهور در سخنرانی خود، ایده پویش مهر را به جای پرسش مهر مطرح کرد، به این معنی که دانشآموزان به شیوههای مختلف، هر یک روایت خود از پیشرفت کشور در سالهای پس از انقلاب را مطرح کنند تا این ایدهها در یک جشنواره سراسری به نمایش در بیاید.
معلم، محور آموزش و پرورش
رئیس جمهور در سخنرانی خود گفت: محور آموزش و پرورش معلم است؛ معلم علاوه بر آموزش، الگوی علمی و عملی دانشآموزان نیز هست.
ضرورت ارتباط خانه و مدرسه
آیتالله رئیسی ارتباط بین خانه و مدرسه را از نکات مهم در عرصه آموزش و پرورش برشمرد و اظهارکرد: خانوادهها بر اساس اعتماد فرزندان دلبندشان را به مدرسه میفرستند، اما به هیچ عنوان نباید رابطهشان را با مدرسه، معلم و مدیران قطع کنند. دانشآموزان همواره باید احساس کنند میان خانه و مدرسه به عنوان دو مجموعه اثرگذار ارتباط و هماهنگی برقرار است.
پویش مهر به جای پرسش مهر
آیتالله رئیسی با بیان اینکه امسال به جای پرسش مهر، قصد دارم پویش مهر را مطرح کنم، در توضیح آن گفت: کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفتهای بسیاری در همه بخشها و مناطق کشور داشته است. شما دانشآموزان در روزهای اول پیروزی انقلاب نبودید، اما خوب است که از وضع گذشته باخبر بشوید و بدانید که چه وضعی داشتیم و الان کجا هستیم و در آینده باید چه مسیری را طی کنیم.
رئیس جمهور افزود: شما دانشآموزان برای اینکه بدانید در گذشته کجا بودیم، اکنون در چه جایگاهی هستیم و مسیر آینده کدام است، میتوانید پیشرفتهای کشور را به تصویر بکشید. حتماً شهر و روستای شما پیشرفتهایی داشته، مجموعه کشور علیرغم همه تهدیدها و تحریمها و مشکلاتی که دشمنان برای کشور ایجاد کردند، پیشرفتهای شگفتانگیزی داشته است.
آیتالله رئیسی ادامه داد: میتوانیم در کنار اردوهای راهیان نور برای بازدید از مناطق جنگی، اردوهای راهیان پیشرفت هم داشته باشیم که دانشآموزان و دانشجویان از طرف مدرسه و دانشگاه بروند و پیشرفتهای کشور را مشاهده کنند و راویان، این پیشرفتها را روایت کنند.رئیس جمهور تصریح کرد: از دانشآموزان میخواهم که در این بازدیدها، پیشرفتها را با قلم و بیان خود تصویر کرده و گزارشهای آن را به مدرسه و معلمان محترم ارائه کنند و در مرحله بعد این گزارشها برای دیگر دانشآموزان و والدین و همچنین برای دیگر مدارس به نمایش درآید و سپس در شهرها و استانهای دیگر و به شکل یک جشنواره در سراسر کشور برگزار شود. آیتالله رئیسی خاطرنشان کرد: حتماً این گزارشات پویش مهر وقتی با نگاه نوجوانان و جوانان ما تهیه شود، برای همه بسیار دیدنی خواهد بود. شما دانشآموزان برای اینکه بدانید قبلاً چه وضعیتی داشتیم به والدین و پدربزرگ و مادربزرگهای خود مراجعه کنید و از آنها بپرسید که قبلاً چه وضعیتی داشتیم و امروز در چه جایگاهی هستیم که به عنوان مثال این مدرسه بسرعت و در مدت کوتاهی برای شما آماده شده است.
مشارکت دانشآموزان در روایت پیشرفت
رئیس جمهور با بیان اینکه پاسخ دادن به سؤال مهر از سوی دانشآموزان کافی نیست و آنها باید در روایت پیشرفتهای کشور به شهر و کشور خود نیز مشارکت داشته باشند، تصریح کرد: دانشآموزان در کنار روایت پیشرفتهای شهر، روستا و استان محل زندگی خود در قالب پویش مهر، همچنین میتوانند برای بهبود شرایط آموزش و پرورش و دیگر عرصههای کشور پیشنهادات خود را ارائه دهند و با دولت در ساختن کشور مشارکت کنند.
آیتالله رئیسی با تأکید بر اینکه نگاه و توجه دانشآموزان به پیشرفتهای شهر و روستا و استان محل زندگیشان موجب ایجاد احساس مسئولیت آنها در ساختن کشور میشود، تصریح کرد: خواست من از والدین دانشآموزان عزیز آن است که ارتباطات خود را با کانون مدرسه حفظ کنند چرا که رها کردن بدون نظارت دانشآموزان در جامعه آنها را در معرض سوءاستفاده راهزنان فکر و اخلاق قرار میدهد.
بهره وری افزایش یابد
آیتالله رئیسی همچنین با تأکید بر توجه ویژه به موضوع مهم افزایش بهرهوری در مجموعه وزارت آموزش و پرورش خطاب به مدیران و مسئولان این وزارتخانه گفت: بنده در سال گذشته توجه به موضوع افزایش بهرهوری را مطرح کردم و امسال نیز تأکید مضاعف دارم که مدیران و مسئولان وزارت آموزش و پرورش در مسیر افزایش بهرهوری به عنوان یک مسأله مهم و محوری تلاش و از نیروها و امکانات برای رشد و تعلیم و تربیت دانشآموزان به بهترین وجه استفاده کنند.
قدردانی رئیس جمهور از معلمان
رئیس جمهور در ادامه معلمان را در زمره افتخارات کشور دانست و با قدردانی از توجه آنها به ارتقای سطح علم و دانش دانشآموزان تصریح کرد: صرف کار شکلی در مدرسه و گرفتن امتحان در آخر فصل کفایت نمیکند و معلمان باید در قیاس شهر، استان و کشور سطح نمرات و همچنین دانشِ دانشآموزان را به صورت توأمان ارتقا دهند.
6.2 درصد؛ نرخ رشد اقتصادی خدمات در سه ماهه ابتدایی سال
جلسه رصد اقتصادی دولت هم روز گذشته به ریاست دکتر سید ابراهیم رئیسی و با حضور اعضای تیم اقتصادی کابینه برگزار شد. تشریح جزئیات گزارش بانک مرکزی از رشد اقتصادی سه ماهه اول سال 1402 موضوع اصلی جلسه دیروز بود. بر اساس این گزارش، در حالی که رشد اقتصادی کشور در سه ماهه اول سال گذشته به 1.9 درصد رسیده بود، اقتصاد ایران در سه ماهه اول سالجاری توانست در اثر بهبود قابل توجه تولید و رشد کمسابقه بخش خدمات، به رشد اقتصادی 6.2 درصدی دست یابد. گزارش بانک مرکزی نشان میدهد نرخ رشد گروه خدمات در سه ماهه ابتدایی سالجاری 6.2 درصد، بخش نفت 16.5 درصد، گروه صنایع و معادن 3.7 و گروه کشاورزی 2.2 درصد بوده است. در سمت تقاضا نیز رشد مخارج مصرفی بخش خصوصی از 6.4 به 8.2 درصد و افزایش تشکیل سرمایه ناخالص از منفی 1.4 به مثبت 2 درصد و همچنین افزایش صادرات از 7.2 به 9.4 و کاهش واردات از 14.6 به 5.5 درصد از عوامل رشد 6.2 درصدی رشد اقتصادی سه ماه اول امسال عنوان شده است. در این جلسه گزارشی هم از بخش مسکن ارائه شد که طبق آن نرخ رشد تشکیل سرمایه در بخش ساختمان با بهبود قابل ملاحظه در سه ماهه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال قبل از منفی 9.4 درصد به مثبت 1.7 درصد رسیده است. بر اساس این گزارش قیمت مسکن هم در تهران در مرداد ماه امسال نسبت به ماه قبل از آن یک درصد کاهش داشته است.
ارائه گزارش از وضعیت کالاهای اساسی در بازار هم بخش پایانی جلسه بود که رئیس جمهور نکات و تذکرات لازم را درباره تأمین و قیمت برخی از این کالاها بیان کرد.
بــــرش
مقابله جدی با اقدامات سازمانیافته جهت حیازدایی
شنبه گذشته جلسه بررسی آسیبهای اجتماعی با حضور رئیس جمهور نیز برگزار شد. آیتالله رئیسی در این جلسه با اشاره به تکالیف دستگاههای مسئول برای کاهش آسیبهای اجتماعی بر نقش دستگاههای فرهنگی جهت فرهنگسازی و ارائه الگوهای سازنده و بهکارگیری همه ظرفیتهای مردمی جهت اصلاح برخی ناهنجاریها تأکید کرد.
رئیس جمهور با اشاره به پروژه برنامهریزی شده دشمن برای تخریب ارزشهای فرهنگی، نقش رسانه بویژه صدا و سیما در فرهنگسازی و مقابله با آثار سوء ناهنجاریهای اجتماعی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند بخشی از ناهنجاریها برنامهریزی شده هستند و ضروری است دستگاههای مسئول نیز در مقابله با ناهنجاریها با برنامه وارد شوند. وی با بیان اینکه مطالبه عمومی جامعه از مسئولان سالمسازی فضای فرهنگی و مقابله جدی با اقدامات سازمانیافته جهت حیازدایی از جامعه اسلامی است، تأکید کرد: قانون به عنوان یک میثاق ملی و اجتماعی باید ملاک عمل عمومی قرار گیرد. رئیس جمهور با اشاره به انتظار خانوادهها از مسئولان برای سالمسازی محیطهای فرهنگی و آموزشی، بر نقش ویژه مدیران آموزش و پرورش و وزارت علوم برای فراهم کردن زمینه آسایش و رفع دغدغه والدین تأکید کرد.