صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

۵۰ تن شلتوک دپو شده در شالیکوبی‌های آستارا از بین رفت

خسارت ۹۸ میلیاردی سیل به بخش کشاورزی

ایران زمین- هفته گذشته، بارش رگباری باران در استان گیلان همه را غافلگیر کرد. شدت بارش باران آن هم طی 12 ساعت، به میزان بیش از ۲۱۸ میلیمتر رسید که نه تنها موجب آبگرفتگی شدید معابر، جاری شدن سیل و انسداد محورهای مواصلاتی شهری و روستایی شهرستان آستارا شد بلکه بسیاری از خانه‌های مسکونی و ابنیه عمومی را نیز دچار آسیب کرد. سیلی ویرانگر که به برخی از مغازه‌ها در حاشیه رودخانه، منازل، باغات کشاورزان و همچنین شبکه‌های آبرسانی، آب‌بندها و سردهنه‌ها آسیب زده و یک دهنه پل ارتباطی میان آستارا و لوندویل و تالش را هم تخریب کرد. آنگونه که مسئولان جهاد کشاورزی گیلان اعلام کردند سیل اخیر، ۹۸ میلیارد تومان به بخش کشاورزی غرب استان خسارت وارد کرده که بیشتر این خسارت‌ها به اراضی باغی و زراعی حریم رودخانه‌ها وارد شده است.
اگرچه سیل آستارا خسارت جانی به همراه نداشت اما حدود 4هزار واحد مسکونی و زیرساخت‌های راه، آب، برق، کشاورزی و مبلمان شهری و روستایی دو شهرستان سیلزده تالش و آستارا در غرب استان گیلان تخریب شده و معابر زیادی نیز با آبگرفتگی مواجه شدند. همین امر باعث شد ۱۶ تیم امدادرسانی از گیلان و ۱۲ تیم امداد و نجات از استان‌های تهران و اردبیل به آستارا آمده و با تمامی تجهیزات از جمله قایق موتوری به امدادرسانی مردم مشغول شوند. یکی از بخش‌های مهم آسیب‌دیده در سیل اخیر غرب گیلان، حوزه کشاورزی دو شهرستان تالش و آستارا است که مطابق گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی گیلان، بخش اعظمی از زیرساخت‌های کشاورزی غرب استان بر اثر سیل تخریب شده است.
آبگرفتگی 55 هکتار باغات کیوی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از تخریب عرصه هزار هکتاری کشت دوم در آستارا خبر داد و اضافه کرد: محصولات راتون و علوفه در بخش کشت دوم بر اثر سیل از بین رفت.
محمدی با اشاره به وجود ۴۵۰ هکتار باغات کیوی در آستارا بیان کرد: بر اثر وقوع سیل حدود ۵۵ هکتار از باغات کیوی دچار آبگرفتگی شدید شد. وی از آسیب‌دیدگی ۹ هکتار از باغات کیوی خبر داد و افزود: از این میزان ۲,۶ هکتار باغات کیوی به‌طور کامل تخریب شد.

تخریب ابنیه انتقال آب کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه سیل، ابنیه انتقال آب کشاورزی را تخریب کرد، گفت: کانال‌های آبرسانی و چاه‌های آب کشاورزی دچار رسوب‌گرفتگی و آسیب جدی شد.
محمدی با اشاره به وجود ۹ پهنه آب‌بندان در آستارا، اضافه کرد: از این ۹ پهنه آب‌بندان، ۳ واحد دچار خسارت جدی شد.
وی با تأکید بر ضرورت سرعت‌بخشی در تقویت بازوهای آب‌بندان‌ها افزود: با توافق بنیاد مسکن و مشارکت دیگر دستگاه‌ها و به دلیل اضطرار و فوریت کار، تقویت بازوهای آب‌بندان‌ها آغاز شده است.

خسارت ۹۸ میلیارد تومانی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از خسارت به بخش کشاورزی ۲ شهرستان تالش و آستارا خبر داد و اضافه کرد: بر اساس ارزیابی‌های کارشناسان، سیل ۹۸ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی غرب گیلان وارد کرده است.
وی از جبران خسارت به بخش کشاورزی خبر داد و افزود: بخش‌هایی که تحت پوشش بیمه قرار گرفته بود از طریق بیمه، جبران خسارت می‌شود و بخش‌های دیگر هم رایزنی و پیگیری خواهیم کرد تا جبران خسارت شود.
«محمدرضا شهاب‌زاده» فرماندار آستارا نیز از آسیب‌دیدگان سیل که تاکنون به منظور ثبت خسارت به آنها مراجعه‌ای از سوی کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نشده است، درخواست کرد در شهرها به شهرداری‌ها و در روستاها به دهیاری‌ها مراجعه کنند.
فرماندار آستارا خاطرنشان کرد: باید فرم‌های مربوطه تکمیل و آمار خسارت‌ها به خانه‌هایی که دچار آبگرفتگی شده‌ و آسیب دیده‌اند در سامانه مورد نظر بارگذاری شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی