محمدمهدی اسماعیلی:

ساختارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر می‌کند

اولویت ما «نام» نیست «کار» است

از اقدامات دولت سیزدهم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تغییر نام و ساختار این وزارتخانه است. خبری که وزیر فرهنگ طی این هفته های اخیر بارها به آن اشاره داشته و به زودی لایحه آن به مجلس ارائه می شود .
وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در این رابطه گفت: یکی از تکالیف برنامه هفتم به وزارت ارشاد و تمام حوزه‌های فرهنگ و هنر با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان امور استخدامی و اداری، بازآرایی کل ساختار فرهنگی کشور است که در مدت مشخصی باید لایحه آن به مجلس داده شود که این کار در حال انجام است.
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد تغییر نام وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: با صحبتی که در مجلس با نمایندگان مردم برای این مسأله داشتیم و با توجه به استدلالاتی که مطرح شد دوستان مجلس برای تغییر نام وزارت ارشاد قانع شدند و اگر در صحن مجلس فرصتی باشد به آن نیز پرداخته می‌شود البته اگر این اقدام هم صورت نگیرد می‌توان آن را به‌صورت لایحه‌ای جداگانه تقدیم مجلس کنیم.
او افزود: تغییر نام وزارتخانه برای ما اولویت نیست تا جایی که حتی مخالف رسانه‌ای شدنش بودم؛ با وجود این امر خوبی محسوب می‌شود چراکه اسامی، رویکردها را نشان می‌دهد اما باید توجه داشت اولویت ما «نام» نیست، «کار» است.
وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سؤال که در صورت عملیاتی شدن این رویکرد، ساختارهای وزارتخانه تغییر پیدا می‌کند یا خیر، تصریح کرد: بله این اقدام تغییر ساختار را درپی دارد؛ همین الان ساختارهای جدید در حال ایجاد شدن است و برخی از بخش‌ها در حال ادغام شدن هستند. یکی از تکالیف برنامه هفتم به وزارت ارشاد و تمام حوزه‌های فرهنگ و هنر با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان امور استخدامی و اداری، بازآرایی کل ساختار فرهنگی کشور است که در مدت مشخصی باید لایحه آن به مجلس داده شود که این کار در حال انجام است.
او با اشاره به ساختارهای جدید ایجاد شده، افزود: سازمان‌هایی مثل بنیاد پویانمایی به‌عنوان بنیادی جدید در وزارت ارشاد ایجاد می‌شود که وظیفه تولید پویانمایی را برعهده دارد که مسأله‌ای مهم برای حوزه کودک و نوجوان به شمار می‌رود.
حضور 8 هزار هنرجو در هنرستان‌های هنرهای زیبا
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با آغاز سال تحصیلی با حضور در هنرستان کمال‌الملک به‌صورت نمادین زنگ آغاز مدرسه را نواخت.
محمدمهدی اسماعیلی با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانش‌آموزان و هنرجویان نوجوان در هنرستان کمال‌الملک، گفت: وزارت فرهنگ بواسطه هنرستان‌های هنرهای زیبا به نوعی در جشن آغاز سال تحصیلی سهیم است.
او افزود: در دو سال اخیر شروع دولت مردمی ۱۵ هنرستان جدید به مجموعه هنرستان‌های هنرهای زیبا در سراسر کشور افزوده شده است. تلاش دولت و وزارت فرهنگ در دو سال بعدی این است که به وعده‌ای که داده جامه عمل بپوشاند و حداقل در هر یک از استان‌های کشور یک هنرستان پسرانه و دخترانه داشته باشیم.
اسماعیلی ادامه داد: هنرستان‌ها در کشور قدمت بسیار بالایی دارد و هنرستان کمال‌الملک هم هفتادمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد و امکان جذب هنرآموزان جدید را فراهم کرده است.
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی افزود: در مجموعه هنرستان‌های هنرهای زیبا تا امروز شخصیت‌های بزرگی را تحویل جامعه فرهنگی هنری کشور داده‌ایم که آثار فرهنگی هنری بی‌نظیری را خلق کرده‌اند. از نمونه‌های شاخص این آثار می‌توان به آثار استاد حبیب‌الله صادقی اشاره کرد که هنرآموز همین هنرستان‌های زیبا بود. قرار است بزودی یک نقاشی ۱۱۰ متری از ایشان رونمایی شود. در این مجموعه شخصیت‌های بزرگ مثل استاد فرشچیان به دنیای هنر معرفی شد که امروز مایه مباهات کشور است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به هدف متعالی آموزش هنر در کشور اشاره کرد و گفت: در هنرستان‌های هنرهای زیبا در واقع یک جریان هنر ملی را می‌بینیم که تلفیقی هنرمندانه از هنر ایرانی اسلامی است که این هنر ملی باید مبتنی بر یک نظریه زیبایی شناسی و سنت و حکمت و دیانت این سرزمین باشد. اگر در این مسیر حرکت نکند، در حوزه هنر آن کجی‌هایی که همه درباره آن نگران هستیم، اتفاق می‌افتد.
او تأکید کرد: حوزه آموزش و پرورش هنرمندان ما باید مبتنی بر دیانت و سنت ایرانی باشد که در آن نظریه زیبایی شناسی خودش را نشان می‌دهد. در این زمینه آثار خوبی هم داریم که نمونه آن کارهای استاد محمدمهدی فولادوند است که از مفاخر بزرگ ایران ماست.
اسماعیلی در ادامه گفت: در هنرستان‌های هنرهای زیبا باید تلاش کنیم جریان آموزش هنر را به حوزه تربیت و آموزش پیوند بدهیم. تفاوت ما با مجموعه‌های دیگر نیز در همین مسأله است. اینجا حوزه تربیت همراه با آموزش است که تعلیم و تزکیه نیز باید با آن همراه باشد.
او تأکید کرد: امسال در هنرستان‌های هنرهای زیبا به عدد ۸هزار هنرجو رسیده‌ایم که مایه مسرت است. امیدواریم بتوانیم با همکاری آموزش و پرورش زمینه گسترش این هنرستان‌ها را فراهم کنیم. همچنین امسال در حوزه آموزش‌های دانشگاهی کارهای خوبی انجام شده که نمونه آن موضوع استاد شاگردی است. معتقد هستیم موضوع هنر نباید بواسطه آموزش‌های رسمی دنبال شود. موضوع استاد شاگردی به‌عنوان یک نظام مختص حوزه هنر مصوب و ابلاغ شده است و به‌صورت آزمایشی از سال‌جاری در دفترچه‌های کنکور هم ثبت شده است. این موضوع هم اکنون در یکی از مراکز دانشگاهی آغاز شده است. در پایان این مراسم از عبارت و برند «هنرستان هنرهای زیبا» به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در سازمان ثبت اسناد ملی ثبت شده است با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.
  بر خلاف سابقه ۲۰۰ساله، در دفاع مقدس یک وجب خاک به دشمن نداده‌ایم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین قدردانی از کارکنان جانباز و ایثارگر هشت سال دفاع مقدس این وزارتخانه گفت: امروز رزمندگان دفاع مقدس با قوت بیشتری در صحنه جهاد فرهنگی حضور دارند.
محمدمهدی اسماعیلی با تأکید بر این مطلب در ادامه این آیین که به مناسبت هفته دفاع مقدس با حضور کارکنان جانباز و ایثارگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در باغ زیبا برگزار شد، افزود: در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی دشمن با برآورد وجود برخی ناهماهنگی‌ها در بین نیروهای نظامی، شروع به تهاجم کرد. دشمن بعثی با هدف توسعه ارضی جنگ را آغاز کرد ولی دشمنان اصلی حامیان صدام در فکر سقوط انقلاب بودند و به همین دلیل این ۸ سال دفاع مقدس ایام خاصی برای مردم ایران محسوب می‌شود.
او تصریح کرد: تمام مردم ایران با دست خالی مقابل دشمنان ایستادگی کردند و این تجربه تکرار شدنی نیست.
وزیر فرهنگ افزود: برخلاف سابقه ۲۰۰ ساله جنگ‌های تحمیل شده بر سرزمین ایران، در هشت سال دفاع مقدس یک وجب از خاک وطن را هم به دشمن نداده‌ایم. تا قبل از دفاع مقدس از ابتدای قرن نوزدهم در هر جنگی که بر ملت ایران تحمیل شده بود بخشی از خاک کشورمان جدا شده و حتی گاهی اوقات بواسطه حکومت‌های دست نشانده و وابسته بدون جنگ کشورمان را تجزیه می‌کردند.
او در ادامه گفت: امروز جمهوری اسلامی به مدد فعل خواستن و توانستن در بین قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفته است.
اسماعیلی اتفاقات هفته گذشته و حضور رئیس جمهور در صحن سازمان ملل را نمونه بارز حضور و بروز قوی نظام جمهوری اسلامی در دفاع از ارزش‌های اسلامی و نهاد خانواده دانست که خواب دشمنان را برآشفته کرده است.
او ادامه داد: امیدواریم در حوزه فرهنگ و هنر هم با همین نگاه بتوانیم فضای عمومی کشور را از نشاط فرهنگی هنری برخوردار کنیم و برای افزایش تولیدات فرهنگی هنری توسط بخش‌های مختلف و حل مشکلات این حوزه اهتمام داشته باشیم.
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره رزمندگان و شهدای دفاع مقدس تأکید کرد: رزمندگان دفاع مقدس که آن روز برای ما عزت آفریدند امروز در صحنه جهاد فرهنگی با قوت حاضر هستند و برکات زیادی از این حضور نصیب جامعه ایرانی شده است.

 

بــــرش


رونمایی از کتاب‌های «خال هندی» و «فر شهادت» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مرکز امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسمی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس از دو کتاب «خال هندی» و «فر شهادت» با موضوع یادواره شهدا و با حضور محمدمهدی اسماعیلی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی کرد.
مجموعه داستان «خال هندی» نوشته پژمان سهرابی از انتشارات طلیعه فام خاطرات جمعی از جانبازان شاغل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به همت خانه فرهنگ و ایثار این وزارتخانه منتشر شده است.
سهرابی در مقدمه این کتاب تاریخ را یکی از لذت‌های انسان متمدن دانسته و می‌نویسد: «خال هندی از ماجراها و سرگذشت‌های قهرمانان زنده کشورمان الهام گرفته شده که رگه داستان‌گویی در آن برجسته‌تر از دیگر ابعاد است.»
«فر شهادت» کتاب دیگر رونمایی شده در این مراسم بود که در واقع یادنامه شهدای کارمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. مسئولان انتشارات این کتاب در مقدمه آن هدف از گردآوری این اثر را وظیفه دینی و میهنی خویش برای معرفی قهرمانان وطن بیان کرده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی