صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و پنج - ۰۱ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و پنج - ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

سند بلندمرتبه‌ سازی مشهد در آستانه تصویب

ایران زمین- بلندمرتبه‌ سازی در کلانشهر مشهد که سالیانه پذیرای میلیون‌ها زائر و گردشگر است، در دهه‌های گذشته رشد برق آسایی داشته و غول‌های بتونی و ساخت و سازهای سر به فلک کشیده آن هم پیرامون حرم رضوی با شتابی افزون‌تر از رشد جمعیت در این کلانشهر در حال قدکشیدن هستند. حالا بعد از گذشت یک سال از انعقاد قرارداد تهیه سند بلندمرتبه‌ سازی شهر مشهد، خبر رسیده که تهیه این سند برای سر‌و‌سامان بخشیدن به فرایند بلند مرتبه سازی مراحل پایانی خود را سپری کرده و به‌زودی به تصویب می‌رسد. این در حالی است که بر اساس طرح جامع مشهد، مصوب سال 1383، قرار بود سند بلندمرتبه‌ سازی شهر مشهد در همان زمان تهیه و تصویب شود؛ اما متأسفانه پس از گذشت 19 سال، این اتفاق رخ نداده و همچنان موضوع سروسامان دادن به بلندمرتبه‌سازی در کلانشهر مشهد، مشخص کردن پهنه‌های بلندمرتبه‌‌سازی و ضوابط آن اعم از مساحت زمین و عرض معبر و ارتفاع مجاز ساختمان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
طبق گفته «حمید ضمیری»، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، «بلندمرتبه‌‌سازی» موضوعی است که بیشتر در کلانشهرها مطرح بوده ولی بنا به اقتضائات و شرایط، در شهرهای مختلف، متفاوت است؛ به عنوان مثال، در شهر مشهد مقدس، به کریدور منظری حرم مطهر رضوی نباید به هیچ عنوان خدشه‌ای وارد شود.
وی با بیان اینکه اهداف و رویکردهای مختلفی را با بلندمرتبه‌سازی دنبال می‌کنیم، می‌گوید: از جمله این اهداف می‌توان به کنترل‌ ساخت‌وساز، جلوگیری از گسترش افقی‌ شهرها، افزایش بهره‌وری و استفاده از زمین، ایجاد ارزش افزوده در بافت‌های ناکارآمد شهری و حفظ باغ‌ها و فضاهای شهر اشاره داشت.
ضـمیــری مــی‌افــــــزایـــد: طــــرح بلندمرتبه‌‌سازی به منظور جلوگیری از پراکنده‌سازی ساختمان‌های بلندمرتبه در کلانشهرها و هدایت آنها به پهنه‌های مشخص و مناسب نیز مورد توجه است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه براساس ضوابط شورای عالی شهرسازی، ساختمان‌های با ارتفاع بیش از 27 متر، جزو ساختمان‌های بلندمرتبه تعریف می‌شوند، تصریح می‌کند: براساس ضوابط جدید که در دست بررسی هستند، ساختمان‌های 15 تا 25 طبقه به عنوان ساختمان‌های بلندمرتبه امکان احداث دارند. ضمیری با بیان اینکه براساس طرح جامع مشهد، مصوب سال 1383، سند بلندمرتبه‌‌سازی شهر مشهد باید در همان زمان تهیه و تصویب می‌شده، می‌گوید: متأسفانه پس از گذشت 19 سال، هنوز این اتفاق نیفتاده ولی با دغدغه‌مندی مدیریت شهری، شهرداری سال گذشته قراردادی با مشاور منعقد کرد که مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.
وی می‌افزاید: براساس این سند، پهنه‌های بلندمرتبه‌سازی مشخص و ضوابط آن نیز اعم از مساحت زمین و عرض معبر و ارتفاع مجاز ساختمان تبیین خواهد شد.
ضمیری تصریح می‌کند: علاوه بر این، تمهید جدیدی نیز با عنوان طرح «میان‌مرتبه‌سازی» را پیگیر هستیم برای ساخت‌وسازهایی که در زمره بلندمرتبه و یا تراکم پایین قرار نمی‌گیرند. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه بی‌ثباتی و تغییر در ضوابط و شرایط ساخت‌وساز به فعالان حوزه ساختمان ضربه می‌زند، می‌گوید: عمده تمرکز شورای شهر نیز بر این شده که سیاست‌های ساخت‌وساز تبدیل به قانون شوند که با تغییر مدیران، دستخوش دگرگونی نشود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی