خلع ید شرکت کیسون از مترو اهواز قطعی شد

حرکت قطار پس از ۱۷ سال

شیما جهان بخش
خبرنگار

 سرانجام بعد از 17 سال تعلل پیمانکار در اجرای طرح مترو اهواز که در تمام این سال‌ها تنها حدود 30 درصد پیشرفت داشته با پیگیری‌های مسئولان خوزستانی حکم خلع ید پیمانکار این طرح تأیید شد. عملیات اجرایی قطار شهری اهواز از بهمن سال ۸۵ آغاز شد و چند سال بعد به دلیل مشکلات مالی و اختلافات بین کارفرما و پیمانکار، از حدود سال ۹۶ در عمل تعطیل شد و سرانجام در سال ۹۹ شهرداری از پیمانکار خلع ید کرد، اما پیمانکار حکم را نپذیرفت و کار به طرح دعوی در محاکم قضایی کشیده شد تا اینکه بالاخره تیر ماه امسال رأی بدوی دادگاه مبنی بر خلع ید پیمانکار تأیید شد و حالا بسیاری از مردم اهواز امیدوارند با انتخاب پیمانکار جدید و از سرگیری این طرح ملی بالاخره مترو این شهر به ایستگاه پایانی برسد.

پروژه مترو به غرور مردم اهواز ضربه زد
«مهدی آذربایجانی»، معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز با بیان اینکه پروژه مترو به غرور مردم اهواز ضربه زده است، می‌گوید: در بررسی اسناد موجود شرکت کیسون، متوجه شدیم که این شرکت حدود ۲ هزار میلیارد تومان به شهرداری اهواز بدهکار است.
وی درباره وضعیت پروژه قطار شهری اهواز می‌افزاید: با آنکه شرکت کیسون ادعا دارد حدود یکهزار میلیارد تومان طلبکار است اما هنوز نتوانسته این ادعای خود را به اثبات برساند. از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد این شرکت در قسمت سازه حدود 30 درصد پیشرفت داشته و همین تعلل در اجرای طرح نشان می‌دهد که معادل روز بیشتر از 2 هزار میلیارد پول دریافت کرده است.
آذربایجانی ادامه می‌دهد: اکنون رأی قطعی گرفتن کارگاه‌ها را از دادگاه داریم و با پیمانکاران وارد مذاکره برای عقد قرارداد جدید شدیم. امروز اراده شهرداری و حاکمیت بر این است که پروژه قطار شهری اهواز به نتیجه برسد.
وی تصریح می‌کند: در بودجه سال 1402 بیش از 5 هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار در حوزه سرمایه‌گذاری دیده شده اما آیین‌نامه سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها مانعی برای تخصیص این بودجه بوده است. کارشناسان ما در تلاشند با تجدیدنظر در آیین‌نامه جدید کار سرمایه‌گذاری را سرعت ببخشند.
«رسول جامعی»، مدیرعامل قطار شهری اهواز نیز با اعلام اینکه حق بیمه کارگران شرکت کیسون از آذر99 پرداخت نشده است، می‌گوید: حقوق کارگران این شرکت 10 ماه عقب افتاده و باید این موضوع سریع‌تر مشخص شود.
 وی توضیح می‌دهد: از سال 99 که قرارداد شهرداری اهواز با شرکت کیسون فسخ شد سازمان تأمین اجتماعی بیمه پردازی را از این شرکت قبول نمی‌کند. البته با پیگیری‌های کمیسیون کارگری اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی مسئولان این شرکت کیسون اعلام کرده‌اند چند حقوق عقب افتاده کارگران و حق بیمه آنها را پرداخت می‌کنند اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.
 جامعی می‌افزاید: پس از خلع ید شرکت کیسون، تفاهمنامه‌ای با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای ادامه کار امضا شده اما هنوز قطعی نیست و نیاز به بررسی و هماهنگی بیشتر دارد.

طرحی 4 ساله که 17 سال بی‌نتیجه مانده است
«سیاوش محمودی»، رئیس شورای اسلامی شهر اهواز هم درباره پروژه مترو اهواز می‌گوید: با آنکه پروژه مترو اهواز با دیگر کلانشهرهایی مثل شیراز و اصفهان آغاز شده و اکنون این استان‌ها به مراحل آخر نزدیک شده‌اند اما مترو اهواز تاکنون بر زمین مانده است.
 وی با بیان اینکه مبلغ اولیه این طرح ۷۹۰ میلیون دلار بوده و بین ۲ شرکت کیسون (مجری) و شرکت نورینکو چین به عنوان تأمین کننده تجهیزات، با شهرداری اهواز منعقد شد، می‌افزاید: مدت این قرارداد ۴۸ ماه بوده و قرار بود طی 4 سال طرح تکمیل شود اما در ادامه ۲ اصلاحیه به مفاد قرارداد اضافه و مدت آن به ۶۵ ماه افزایش یافت. در نهایت با کم‌کاری پیمانکار و برخی مشکلات دیگر با گذشت ۱۷ سال این طرح تنها 30 درصد پیشرفت داشته است.

امیدواری برای ازسرگیری مترو اهواز
محمودی در مورد جزئیات خلع ید این طرح توضیح می‌دهد: آنچه که باعث شد رأی بدوی (خلع ید) در دادگاه تجدیدنظر تأیید شود؛ ارسال لایحه‌ای بود که ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ پیمانکار (شرکت کیسون) به دادگاه ارائه کرد؛ مبنی بر اینکه «حاضرم کارگاه را تحویل دهم ولی قرارداد فسخ نشود» چون فسخ نشدن قرارداد برای این شرکت که پروژه‌های مهمی را در کشور در دست اجرا داشت خیلی مهم بود .رقم دقیق مطالبات شرکت کیسون از شهرداری اهواز نیز در آینده اعلام خواهد شد البته مبلغ مورد ادعای پیمانکار(شرکت کیسون) با آنچه که برآوردها نشان می‌دهد، خیلی فاصله دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با تأکید بر اینکه پیگیر از سر‌گیری دوباره این طرح هستیم، می‌گوید: در این زمینه مذاکره با برخی شرکت‌ها و ارگان‌ها از جمله قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و برخی شرکت‌های مطرح، برای ادامه پروژه مترو اهواز در حال ارزیابی و انجام است و امیدوارم بزودی در همین دوره شورا، کار این پروژه مهم ملی از سر گرفته شود.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و پنج
 - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و پنج - ۰۱ مهر ۱۴۰۲