صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و پنج - ۰۱ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و پنج - ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

دورنما

فیگارو
فرانسه

پاپ فرانسیس روز جمعه (دیروز) برای دومین بار از زمانی که کسوت پاپی را بر تن کرده است، به مارسی سفر کرد و تا پایان امروز نیز در این شهر می‌ماند. او که از سال 2013 درباره «جهانی شدن بی‌تفاوتی» هشدار داده است، در اوج تنش‌ها بر سر پذیرفتن یا نپذیرفتن مهاجران در اروپا و ماجراهای هجوم مهاجران به لامپدوسا در ایتالیا، نشست خود در مارسی را با عنوان «نشست‌های مدیترانه‌ای» برگزار می‌کند.

 

الاخبار
لبنان

پس از شکست نشست 5 جانبه در نیویورک نمی توان به پیشرفت مذاکرات برای حل بحران ریاست جمهوری لبنان امیدوار بود. تا کنون لبنان نتوانسته با ابتکارعمل هایی که از سوی برخی کشورها ارائه شده است، به نتیجه ای برای انتخاب رئیس جمهور جدیدش دست یابد. این در حالی است که مردم این کشور نیز با مشکلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می کنند.

 

تورنتو استار
کانادا

داگ فورد، نخست‌وزیر اونتاریو پس از رسوایی 8.28 میلیارد دلاری درباره سوء‌استفاده از مقام خود برای به دست آوردن زمین‌هایی که در منطقه حفاظت شده طبیعی قرار دارند، اعلام کرد، 7 هزار و 400 هکتار از دو میلیون هکتاری را که داشته است به کارگروه تأمین مسکن باز می‌گرداند. این جنجال تاکنون منجر به استعفای دو نفر از اعضای کابینه او و همچنین 2 معاون دولت شده است.

 

نو داچلند
آلمان

آلمان در حال حرکت به سمت گرایش‌های افراطی است و آمارها نشان می‌دهد، تعداد کسانی که در دو سال گذشته در این کشور به جناح‌های راست افراطی پیوسته‌اند، 4 برابر شده است. ضمن اینکه بر اساس این آمارها 6 درصد مردم می‌گویند خواهان رهبری در این کشور هستند که از جناح راست باشد. اغلب این افراد بیش از آنکه به دموکراسی اهمیت دهند، خواهان رهبرانی قوی، ولو دیکتاتور هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی